Krymper produksjonsteknikken

Fra TSMCs fab12 Gigafab
Fra TSMCs fab12 Gigafab

Ifølge sikre kilder er Nvidia nå ferdig med intern testing av sine 40 nm-grafikkprosessorer, og prøveprodusering er allerede satt i gang og brikkene er nå i den såkalte "tape-out" fasen.

Hva betyr "tape-out"?

Den brikken som kommer tilbake etter første tape-out heter i Nvidias tilfelle revisjon A1. Disse trenger ofte justeringer. Selv om brikkene fungerer når de kommer tilbake, finner man stadig måter for å gjøre de mer effektive. Da gjøres det som kalles respin, for å ytterlige optimalisere arkitekturen. Da sitter man igjen med revisjon A2 – det er ofte denne revisjonen som blir solgt til kunder.

Det hender også ofte at brikker revideres etter at de er ute for salg. Dette gjøres primært for å øke yields (antall vellykkede brikker per wafer), samt kunne øke klokkefrekvensene, og senke effektforbruket.

I denne omgangen planlegger Nvidia å lasere mellomklasse- og øvre mellomklassesjiktene først. En lansering av entusiastkort er først ventet noen måneder senere.

Allerede i første kvartal?

Enkelte eksterne kilder hevder nå at Nvidia vil ha nye produkter klare allerede i mars – siste måned i første kvartal. Disse skal være en del av GT21x-serien. Dette blir blant enkelte sett på som en veldig optimistisk prognose, og mener april et mer realistisk mål – hva som viser seg å være den korrekte lanseringsdatoen får vi først vite når dette publiseres av Nvidia selv. GT212, entusiastmodellen i GT 21x serien, er ikke forventet før juni måned.

Entusiastløsninger i tredje kvartal

AMD har også avsluttet utvikling av sin RV740-grafikkprosessor. I likhet med Nvidias GT21x er denne basert på 40 nm-produksjonsteknikk, og er ment på mellomklasseløsninger. Som nevnt venter Nvidia med sine entusiastløsninger, og slik det ser ut nå må vi vente helt til tredje kvartal før vi ser 40 nm-entusiastløsninger i butikkhyllene.

DirectX 11

Om DirectX

DirectX er et API (programvare) som Microsoft lager. Det er et støttelag for blant annet kommunikasjon av 3D data mellom spillet og operativsystemet. Nividia/AMD produserer ikke DirectX. De bare støtter det.
- Simen1

Mer om DirectX hos Wikipedia (engelsk)

Senere vil Nvidia introdusere noe vi nå kjenner under kodenavnet GT300, hvor det legges opp til en implementering av Microsofts DX11-API. Dette vil først komme med entusiastløsningen, basert på GT300, i løpet av fjerde kvartal – med mellom og øvre mellomklasse like etter.

Vi har også blitt informert om at AMD skal ha tilsvarende kort tilgjengelig omtrent samtidig som Nvidia, men som nevnt tidligere ligger Nvidia foran i køen hos TSMC. I mellomtiden vil begge produsentene fokusere mer på den noe billigere mellomklassen – 2009 vil definitivt bli et godt år for skjermkortmarkedet. Som nevnt tidligere vil alle kortene som lanseres de kommende tre kvartal være basert på DirectX 10 og 10.1 – ingen endringer på den fronten før fjerde kvartal med andre ord.

(Kilder: Fudzilla.com (1), Fudzilla.com (2))

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen