Krisen fortsetter

Allerede før den globale finanskrisen meldte seg slet den japansksvenske mobilprodusenten Sony Ericsson økonomisk. Det verserte til stadighet rykter om en skilsmisse mellom Sony og Ericsson, men så bestemte ledelsen i de to selskapene å forsøke en stund til – med større fokus på smarttelefoner, som er det markedssegmentet som har opplevd størst vekst den siste tiden.
Til tross for at Sony Ericsson gjør sine saker bra på det norske markedet, sliter de altså ute i verden. Den seneste kvartalsrapporten avslører at selskapet har et driftsresultat før skatt på minus 283 millioner euro eksklusive restruktureringskostnader. Det er det laveste nivået på fire år, melder Dagens IT.
Som forventet
Analytikere hadde på forhånd spådd et resultat på minus 368 millioner euro, men da inkludert restruktureringskostnader, noe som betyr at underskuddet for andre kvartal ble som forventet.
- Andrekvartal var som ventet utfordrende, og vi tror fortsatt at resten av året kommer til å bli tøft for Sony Ericsson, skriver toppsjef Dick Komiyama i kvartalsrapporten, ifølge Di.se.
Sony Ericsson solgte ”bare” 13,8 millioner mobiltelefoner, noe som representerer en nedgang på 43 prosent. Selskapet har dermed en global markedsandel på rundt fem prosent. Det er meget lavt, og en nedgang på tre prosent sammenlignet med andre kvartal i 2008.
Også Nokia taper terreng
Det er imidlertid ikke bare Sony Ericsson som har blitt rammet av finanskrisen. Også Nokia – verdens største mobilprodusent – leverer en kvartalsrapport som viser et fall i inntektene på 25 prosent. På ett kvartal har Nokia et omsetningsfall på smått ufattelige 30 milliarder kroner, også dette ifølge Dagens IT.
Nokia har på bakgrunn av kvartalsrapporten justert sine markedsandelsforventninger. Opprinnelig hadde Nokia satt et mål om å øke markedsandelen ytterligere – blant annet ved å senke prisen på sine modeller – men nå er målet i stedet å matche fjorårets nivå.
Nokia antok først at antall solgte mobiler ville falle med om lag ti prosent på verdensbasis i år. Den prognosen ser imidlertid ut til å falle i grus, med mindre trenden snart snur og flere kjøper nye mobiltelefoner. Nokia er imidlertid stadig optimistiske med tanke på 2009.
– Konkurransen er fortsatt intens, men svikten i etterspørsel ser ut til å ha nådd bunnen nå. Vi fortsetter med en streng kostnadskontroll, sier administrerende direktør Olli-Pekka Kallasvuo i Nokia ifølge Dagens IT.
 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen