Krise hos Samsung og LG

Sony Ericsson spiser av markedsandelene til Samsung og LG.
Sony Ericsson spiser av markedsandelene til Samsung og LG.

De koreanske mobilprodusentene blir overkjørt av europeiske produsenter. I fjor tok Sony Ericsson igjen LG, og selskapet er nå verdens fjerde største mobilprodusent. I år ser det ut til at også Samsung vil bli forbikjørt av Sony Ericsson.

Krisestemning
Situasjonen har skapt krisestemning i den koreanske mobilbransjen, skriver Chosun.com. Ikke nok med at koreanerne taper på verdensmarkedet; nå får de også konkurranse hjemme.

I løpet av 2007 er det nemlig ventet at ikke bare Sony Ericsson, men også Motorola og Nokia skal komme med en storoffensiv i Korea, og for alvor gå inn i hjemmemarkedet til Samsung og LG.

Dette vil true den nærmest monopolistiske posisjonen koreanske mobilprodusenter har i hjemlandet i dag.

Presses på pris og HSDPA
Noe av grunnen til at europeiske mobilprodusenter nå beveger seg inn i Korea er at landets mobiloperatører er i ferd med å bygge ut nettene sine med HSDPA. Her vil det brukes samme nettverksteknologi som i resten av verden, slik at det er lett for utenlandske produsenter å introdusere sine modeller i landet.

Konkurransen kan nok trenges. Utenlandske HSDPA-telefoner selges for en-tredjedel av prisen LG selv tar for sin billigste HSDPA-telefon i Korea.

Sony Ericsson-året
LG har lagt frem en rapport hvor de går så langt som å kalle 2006 for "Sony Ericsson-året". Samsung solgte flere telefoner enn Sony Ericsson, men tjente likevel mindre penger på salgene. For hver telefon de solgte satt Samsung igjen med åtte prosent av inntektene, mens Sony Ericsson i snitt tjente 13 prosent på hvert salg.

Sony Ericsson selger telefonene sine dyrere, og lykkes med det. Samsung-telefoner koster i snitt 176 amerikanske dollar, mens Sony Ericssons modeller i snitt ligger på 188 dollar.

LGs rapport sier at mye av grunnen til Sony Ericssons suksess er at de har tatt i bruk Walkman-merket.

Øker avstanden
Motorola og Nokia gjør det også sterkt for tiden. De vokser atskillig raskere enn sine koreanske konkurrenter, noe som gjør at det er et stort skritt fra tredje til andre og første plass på listen over de største produsentene.

Må tenke annerledes
LGs rapport konkluderer med at hjemmeprodusentene er nødt til å tenke annerledes. De oppfordrer koreanske teknologibedrifter til å samarbeide om å utvikle ny teknologi, og å fokusere mer på å lage billige modeller. I tillegg mener LG at de koreanske produsentene bør søke et tettere samarbeid med koreanske mobiloperatører.

(Kilde: Chosun.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen