REFLEKSJON: Krigsfotografen og hans verktøy

Refleksjon Krigsfotografen og hans verktøy

Krigsfotografen og hans verktøy

Akams utsendte tok en prat med Ziv Koren om Canons nyeste toppkamera.

Ziv Koren er en erfaren yrkesfotograf hvis arena sannsynligvis er den fysisk sett mest risikofylte som finnes: Han er nemlig i hovedsak kjent som krigsfotograf; en løpebane han innledet 18 år gammel i 1988 da Koren startet sin karriére som fotograf i det israelske forsvaret. Gjennom årene har Ziv vist seg som en kompetent utøver, med publiseringer i Time Magazine, Newsweek, Der Spiegel og Stern - for å nevne noen av de mest kjente. Hans fotografiske hovedtemaer er krig og mennesker i tragiske livssituasjoner, og fordi Koren har blitt stadig mer opptatt av humanitære problemstillinger har han blant annet nylig tatt oppdrag for Røde Kors i Afrika. Der var formålet å dokumentere forholdene blant de HIV/AIDS-rammede i regionen. På denne turen, som gikk til Sør-Afrika, hadde Koren fått med seg et førproduksjonseksemplar av Canon EOS-1D X til utprøvning. Dette var naturlig nok spennende å få høre mer om, og slik gikk det til at Akam fikk i stand et intervju med Koren da han besøkte Norge i anledning Fotomessen på Norges Varemesse den 2-4 mars i år.

Selveste stjernemodellen: 1D X

Under selve messen holdt Ziv et foredrag hvor han viste frem bilder han hadde tatt under militære oppdrag helt tilbake til 2003, da han kjøpte sitt første digitale systemkamera. Dette var EOS 1Ds, og slående var det å se hva som har skjedd med kamerateknologien siden dengang. I 2003 ble Canons 1Ds med rette regnet for å være det beste av det beste i sin kategori, men kavalkaden av bilder illustrerte hevningen av bildekvaliteten generelt og ISO-egenskapene spesielt siden dengang. Vi fikk se fotografier tatt med både 1Ds II, 1Ds III og så til slutt 1D X. En av eksponeringene med sistnevnte var foretatt i nesten fullstendig mørke med ISO 204 800. Et slikt tall lyder direkte fantasifullt, men bildet var virkelig og selv om kvaliteten neppe hadde fått innpass i en kunstbok holdt det godt til det aktuelle reportasjeformålet.

Bilde tatt med EOS 1Ds, ISO 3200
Bilde tatt med EOS 1Ds, ISO 3200

Hvis et kamera klarer å levere brukbare resultater opp til ISO 204 800 for fotojournalistiske oppgaver, bør det bety at ISO-verdier på 6400 og 12 800 holder høy nok kvalitet til å være anvendelig for eksempel til naturfotografer som tar bilder i skumring og demring. Hvor godt 1D X leverer, kan vi likevel ikke vite noe definitivt om før kameraet er kommet på markedet og blitt prøvet i forskjellige lysforhold og situasjoner. Det synes likevel klart at listen er blitt hevet ytterligere fra Canon EOS 1D Mark IV. Koren viste frem bilder tatt med 1D IV i mørke omgivelser, og vi kunne se hvordan detaljene i bildene fra 1D X trådte klarere frem. EOS 1D IV har vært Ziv Korens hovedkamera i tre år.

Bilde tatt med EOS-1D X, ISO 204 800
Bilde tatt med EOS 1D X, ISO 204 800

Praktiske erfaringer med 1D X

Under vår samtale ga Ziv Koren uttrykk for at 1D X var det uten sammenlikning beste han noensinne hadde prøvd når det gjelder å fotografere i svakt lys. Ja, han gikk så langt som til å si at ISO 25 000 fra 1D X kan sammenliknes med ISO 5000 fra 1D IV. For en militær- og krigsfotograf er det av sikkerhetsmessige grunner som oftest helt utenkelig å bruke blitz, og da var Koren meget fornøyd med et så kapabelt "fullformat"kamera. Han understreket imidlertid at blitz er noe han også av rent fototekniske hensyn unngår så langt det er mulig - naturlig lys gir det mest naturlige resultatet med de flotteste bildene.

Mannskaper fra det israelske forsvaret klatrer på utsiden av en høy bygning
Mannskaper fra det israelske forsvaret klatrer på utsiden av en høy bygning

Ziv Koren kommer til å gå over til 1D X, men enn så lenge bruker han 1D IV - men ikke bare. Han har de senere årene fotografert med både 1D IV og Canon EOS 5D Mark II. I den forbindelse mener han at 5D-kameraet har sin berettigelse fordi dette kan være bedre egnet for eksempel fotografering av barn ettersom det mindre kameraet virker mindre skremmende. I det hele tatt var Koren tydelig på at det er en stor fordel å kunne ha flere forskjellige kameraer til ulike oppgaver og situasjoner. Vi stilte spørsmålet om hvordan han vurderte 1D IV og 1D X mot hverandre, og Koren ga uttrykk for at i tillegg til den høyere ytelsen med den større bildebrikken ga "fullformatet" en fordel ved vidvinkelfotograferingen. At bildebrikken på 1D X er 24 x 36 mm beskrev han som et pluss.

Det går hett for seg i Ziv Korens områder
Det går hett for seg i Ziv Korens områder

Objektiver

Ziv bærer ofte med seg to eller tre kameraer med forskjellige objektiver, da har han muligheter til å variere brennvidde og objektiv raskest mulig. Vi spurte ham først om hvilket objektiv han bruker mest i vidvinkelområdet, og han svarte uten å nøle: "Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM". Da vi lurte på hvordan dette oppfører seg på 1D X kom svaret kjapt: "Pretty good."

Les også: EOS 1D X - rekordknuseren

Når Koren fotograferer mennesker i intense situasjoner forsøker han å skape intimitet ved å være midt blant sine motiver, og derfor velger han som oftest vidvinkelobjektiver for å fange atmosfæren tett innpå der det skjer. Han har Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM med seg som fast følgesvenn i fotobagen, men forsøker å få brukt vidvinkelobjektiver så mye som mulig. Et annet av Korens favorittobjektiver er Canon EF 24mm f/1.4L II USM. På spørsmål om han også har lange teleobjektiver med seg, fortalte Ziv at han riktignok har en Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM, men dette blir brukt sjelden - spøkefullt sa han at det objektivet må det være fem år siden han fotograferte med sist gang. Dét vet vi ikke helt om vi vil oppfatte helt bokstavelig, men at Ziv Koren helst fotograferer i vidvinkel fikk vi forståelsen av.

Bilde tatt med EOS 1D IV, ISO 51200
Bilde tatt med EOS 1D IV, ISO 51200

Bilde tatt med EOS 1D X, ISO 102 400
Bilde tatt med EOS 1D X, ISO 102 400

På neste side finner du artikkelforfatterens betraktninger om Canon EOS-1D X og Canon EOS 5D Mark III.

Betraktninger rundt EOS 1D X og 5D III

Når Canon kommer med to kameramodeller i det øvre skiktet omtrent på samme tid, er det naturlig å tenke litt over hvilke egenskaper de to har. Hva skiller dem? Canon EOS-1D X klarer som de fleste lesere vet 12 bilder i sekundet mot seks for Canon EOS 5D Mark III, er ekstra kraftig bygget og beskyttet mot fuktighet med sine 76 pakninger og en lukkermekanisme som er laget for å tåle 400 000 eksponeringer mot 150 000 for 5D Mark III. Den har fire megapiksler mindre, noe som for enkelte kan virke paradoksalt, men vi mistenker at Canon vet veldig godt hva de gjør her og at det lavere antallet piksler ikke bare har med raskest mulig data"skuffing" å gjøre men også med hva som gir optimale bilderesultater til flest mulig bruksområder. Forskjellen i pris er selvfølgelig en faktor, og hva man kan og vil betale må den enkelte ta stilling til veid opp mot hva en får igjen.

EOS 5D Mark III
EOS 5D Mark III

EOS 5D III og EOS-1D X har begge 61 autofokuspunkter, men de har ulikt lysmålersystem. Der 5D III har 53 soner for å hente informasjon om motivet, har ekstremkameraet 252 soner som tilsammen registrerer informasjon fra 100 000 piksler for å måle lyset mest mulig nøyaktig gjennom en kalkulasjon av samtlige. I teorien skal resultatet bli en enda større nøyaktighet med riktigere eksponering av vanskelige motiver i krevende lysforhold. Begge har også to kortplasser, noe som gjør at fotografer som tar kritisk viktige bilder kan føle seg tryggere på å komme hjem med bildene hvis noe skulle skje med et av kortene. Moderne minnekort er blitt svært driftssikre, men å ha backup er uansett en trygghet spesielt hvis man for eksempel vil gi fra seg bildene og samtidig ha en kopi selv. At også 5D III har fått to kortplasser, er et skritt i retning av et mer "profesjonelt" kamera som den forbedrede autofokusen er det. Likevel er den svakere tetningen og det "lave" estimerte antallet lukkersykluser på 150 000 signaler om at 1D-serien fortsatt er det ypperste fra Canon selv om 5D III er en betydelig videreutvikling fra 5D II.

Lukkerenheten fra en 1D X
Lukkerenheten fra en 1D X

I følge Canon selv står "X" for "eXtreme," og henspeiler på de usedvanlig sterke egenskapene og ytelsene som denne modellen byr på. Forskjellene har å gjøre med en mer gjennomført konstruksjon i alle ledd, mange steder er det tilsynelatende små detaljer, men i sum er 1D X konstruert for å by på noe ekstra. Et eksempel er det bakre funksjonshjulet, som på alle tidligere 1D-serie modeller var utført med mekaniske kontakter. På 1D X har denne mekanikken blitt byttet ut med en kapasitiv sensor som skal gi enda større stabilitet. En rekke andre eksempler kunne trekkes frem, og vi forstår hvor gjennomtenkt hele konstruksjonen er. Denne vektleggingen av alle detaljer er rimeligvis avgjørende for at et fotoverktøy skal være maksimalt pålitelig i flest mulig tenkelige situasjoner over lang tid, men optimaliserer funksjonaliteten og fører til en generelt bedre brukeropplevelse. Over tid lærer en seg å verdsette alle de små detaljene som arbeider i fotografens favør. Jo mer man fotograferer, og under flere forhold, desto mer vil det mer påkostede kameraet kunne fremstå som det riktigste verktøyet.

Les også: 10 ting du bør vite om Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS-1D X
Canon EOS-1D X

Tatt i betraktning at 5D III må kunne kalles et seriøst fotoverktøy slik forgjengeren 5D II var og er det, bør 1D X ha enda mer å by på også av fotografiske kvaliteter hvis merprisen skal rettferdiggjøres. En indikator på ulike egenskaper, er den høyeste ISO-verdien som er 204 800 - det er dobbelt så høy kapasitet som 5D III med sine ISO 102 400 maksimalt. Denne forskjellen kan gi en pekepinn på ytelsene, og om det holder stikk vil vi få svaret på når brukere og testere får kameraet i hendene. Erfaringen fra tidligere kameramodeller er at den høyest mulige ISO-verdi som kan stilles inn på et kamera er mindre brukbar - man beveger seg på grensen av hva brikken og signalbehandlingen er laget for å takle. Når 1D X har dobbelt så høye maksimalverdier både for det kalibrerte og det utvidede ISO-området, kan vi tenke oss at forskjellen mellom disse to kan dreie seg om anslagsvis en blender. Med den høyere prisen som kreves for et 1D X, må en kunne forvente mye. Historisk sett er prisen heller ikke gigantisk. Som kjent representerer 1D X nå Canons sammenslåing av 1D- og 1Ds-modellene. Selv om resultatet er en høyere pris ved introduksjonen enn tidligere 1D-kameraer, ligger den langt under prisene på de tidigere 1Ds-variantene. Sistnevnte har regelmessig vært introdusert på 70 000 kroner. Det beste av det beste fra Canon har således blitt rimeligere, om man kan bruke det uttrykket.

Canon 1D X - for hvem?

Speilreflekskameraene i Canons 1D-serie har ofte blitt markedsført som "reportasjekameraer," og det er udiskutabelt at de er aldeles glimrende til dette, og de er blant sportsfotografers og fotojouralisters største favoritter. Vi vil likevel mene at den betegnelsen er altfor overfladisk og delvis misvisende, ettersom disse kameramodellene er ypperlige til svært mye mer enn det som har med reportasje og fotojournalistikk å gjøre.

Canon EOS-1D X er solide saker
Canon EOS-1D X er solide saker

Soliditeten, funksjonaliteten, batterikapasiteten og den særlig nøyaktige lysmålingen som alltid har kjennetegnet 1D-modellene kommer til sin rett innenfor mange bruksområder. Naturfotografer som er ute etter dyr og fugl og som stiller så høye krav at det blir aktuelt å investere i et topp fotoverktøy må oppleve at disse kamerahusene er midt i blinken for dem og deres behov - naturligvis forutsatt at Canon er deres merke. Med 18 høykvalitetspiksler på en 24 x 36 mm brikke blir det så mye informasjon at også landskaper og arkitektur skulle være bra ivaretatt i svært mange tilfeller. Da EOS 1Ds II med 16 megapiksler på samme brikkeformat kom på markedet senhøsten 2004 ble det antydet at mellomformat film nå hadde fått en alvorlig konkurrent, og 1Ds II er med god grunn fortsatt regnet som en genuin toppmodell selv om ytelsene er tatt et skritt videre og høyISO-egenskapene er til dels radikalt forbedret på de seneste modellene. Dette lover godt for 1D X, men også for 5D III som burde være en forbedring fra forgjengeren 5D II som var populær til landskaper, arkitektur og veldig mye annet. EOS 1D X utvider bruksområdet og er et nærliggende valg for den som forlanger mer slitestyrke, tetning, batterikapasitet, tilpasningsmuligheter og en autofokus på et enda litt høyere nivå. Brukere som gjør krav på å bli tatt alvorlig, hevder at 1Ds-kameraene hele tiden har gitt litt høyere kvalitet på bildefilene enn 5D-serien. Her snakker vi om virkelig fine detaljer.

1D Xs bildebrikke
1D Xs bildebrikke

Når Canon har valgt å utstyre sin toppmodell med en bildebrikke på 24 x 36 mm gir dette rimeligvis mulighet for enda høyere ytelse i svakt lys. Den forbedringen vil trolig mange av de som fotograferer i skumring, demring og innendørs være takknemlige for. Samtidig stiller det større opptaksformatet høyere krav til vidvinkeloptikken, og det er neppe tilfeldig at EF 24-70 2.8 kommer i en ny utgave samme år som Canon indirekte gjør det klart at toppmodellene heretter vil ha "fullformat"brikker. Canon har tradisjonelt alltid hatt teleoptikk i høy klasse, mens vidvinkeloptikken har hengt litt etter. Nå ser vi at de har tatt rev i seilene, noe som er viktig for et best mulig resultat på 24 x 36 mm.

width=
De såkalte "proff"modellene er tyngre og dyrere, men først og fremst fine fotoverktøy

Megapiksler - hvor mange?

I diverse diskusjonsfora på internett har en del debattanter med varierende grad av kunnskaper drøftet antall megapiksler. Noen har ment at både 5D III og 1D X har "for få" megapiksler. I praktisk fotografering er det langt i fra bare antallet piksler, men i minst like stor grad kvaliteten på disse pikslene som avgjør hvor store forstørrelser som kan lages fra en bildefil og hvor kraftige utsnitt som kan tas.

Trond Sliper fra Canon Norge hadde et poeng på fotomessen, da han fremhevet at det ikke bare var å øke antallet piksler på en brikke og tro at bildene automatisk skal bli bedre selv om mengden informasjon øker. Han utdypet temaet ved å forklare hva som skjer når bildebrikken i et kamera har et stort antall piksler og hver enkelt fotodiode blir mindre. Dette, mente Sliper, fører til at risikoen øker for at kamerarystelser skal forårsake uskarphet. Årsaken er at når pikslene er små, vil også mindre rystelser på frihånd kunne føre til redusert detaljskarphet - slike bevegelser får med andre ord større virkning når motivets detaljer faller utenfor "dekningsområdet" for den enkelte piksel. Følgen blir at med mange små og tette piksler kreves forholdsvis kortere lukkertider enn hva som er tilstrekkelig med større.

Spørsmålet om hvor høyt pikseltall som behøves diskuteres stadig, og det er nok lite risikabelt å spå at den diskusjonen vil forsette. Vi vil imidlertid som en avslutning på disse betraktningene understreke enda en gang hva mange etterhvert har blitt klar over, at mange flere faktorer enn pikslenes antall bestemmer hva som kan gjøres med en bildefil. Samtidig er det en rekke faktorer i brikkekonstruksjon og signalbehandling som påvirker kvaliteten på bildefilen. At store pikselbrønner kan gi bedre forutsetninger for høy ytelse i vanskelig lys enn tette og små pikselbrønner er en alminnelig erfaring - det er på ingen måte gitt at et høyest mulig antall piksler gir de fleste mulighetene eller det beste bilderesultatet. Når vi vet dette, er det likevel ikke så unaturlig at den mest påkostede og "profesjonelle" modellen får litt lavere pikseltetthet. Begge kameraene har store bildebrikker med store pikselbrønner som i tillegg er utstyrt med mikrolinser, og som kan samle mye lys pr. tidsenhet. Mulighetene for vellykket fotografering under varierende og krevende lysforhold bør være gode. Det vil bli meget spennende å se nærmere på ytelsene disse to "fullformat"modellene leverer med kvalitetsoptikk, og hvor mye mer kapabel 1D X eventuelt viser seg å være på høye og lave ISO-verdier.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen