Krever penger for iPod-reparasjon

Eier du en iPod som er over ett år gammel? Da kan du møte på store problemer om spilleren din trenger en reparasjon.

Apple opererer som de fleste andre produsenter med ett års garanti. Men mens de fleste andre produsenter tar imot reparasjoner innenfor to år, nekter Apple å ta i mot iPod-en din etter at det første året har gått.

I praksis betyr dette at du enten må betale Apple for å få sjekket og reparert iPod-en din, eller oppsøke et verksted som kan sjekke produktet for deg. Det kan imidlertid bli svært vanskelig å finne et verksted som vil sjekke iPod-en din.

– Dette er ikke lov

Vi ringte Apples supportlinje og ville vite hvordan vi skulle gå frem for å få reparert vår ett og et halvt år gamle iPod. Da fikk vi beskjed om at vi enten var nødt til å betale for reparasjonen, eller levere spilleren inn på et serviceverksted.

– Dette er ikke lov. Etter forbrukerkjøpsloven kan ikke Apple fraskrive seg et mangelsansvar på den måten, sier Jens Thommesen, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet.

Derfor tok vi kontakt med det verkstedet Apple ga oss beskjed om, Officeline i Bergen. Verkstedet ville imidlertid ikke ta i mot vår iPod, siden den ikke var kjøpt hos dem.

Thommesen mener Apple ikke kan nekte å sjekke iPod-en din. – Hvis du har et mangelkrav, har du rett til å forholde deg til selgeren og tidligere salgsledd (produsent, red. anm). Du har også rett til å forholde deg til andre serviceverksteder som produsenten har pekt ut når du er innenfor garantitiden, sier Thommesen.

– Vi følger loven

Apple mener likevel at det er kunden som har bevisbyrden i saker hvor iPod-en din eller andre Apple-produkter slutter å fungere etter ett år. – Dette er norsk lov, og det er den vi følger, sier Fredrik Hallstan i Apple til Amobil.

Vi har vært i kontakt med Apple-forhandlere som mener at dette er ulovlig, og på spørsmål om det ikke er urimelig å kreve at kunden skal påvise feil på produktet selv, svarer Hallstan:

– Hva de mener får stå for deres regning. Vi følger norsk lov, og utover de garantibetingelsene som står på våre hjemmesider har jeg ingen flere kommentarer, sier Hallstan.

Hallstan foreslår som løsning at kundene heller kjøper en Apple Care-pakke, som gir deg tre års garanti på iPod-en din. Denne koster imidlertid 499 kroner ekstra.

Apple-forhandlere Amobil har snakket med, bekrefter Apples tolkning av loven. – Apple har endret sin policy fordi de mener Forbrukerkjøpsloven skal tolkes slik at det etter garantien har gått ut, er kundens ansvar å påvise en produksjonsfeil. Så lenge du er innenfor 12 måneder får du byttet nesten hva som helst, men så snart iPod-en din er over ett år, må du selv gå til et verksted, sier en Apple-forhandler, som vil være anonym.

I følge flere Apple-forhandlere vi har vært i kontakt med, skal det være svært vanskelig å finne et verksted som tar jobben.

– Sånn kan de (Apple, red.anm) ikke gjøre. De har lov til å betinge seg en rett til å ta betalt for undersøkelse om det viser seg å ikke være en mangel. Men de kan ikke fraskrive seg å ta i mot en mangelsinnsigelse, sier Thommesen.

Inntil Apple og Forbrukerombudet har blitt enige om hva du faktisk har krav på, ser det altså ut som om du selv må finne et verksted som er villig til å åpne iPod-en din, og dokumentere at feilen var der da du kjøpte spilleren. Først da kan du ta en prat med Apple.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen