Hele åtte operatører har fått beskjed om at markedsføring av denne typen ikke er lovlig.

Krever endret markedsføring

Forbrukerombudet mener mobiloperatørenes kampanjer er ulovlige.

På slutten av fjoråret kappet mobiloperatørene om å gi kundene lavest mulig pris for de siste månedene. Også i år har operatørene gått i skyttergravene. Nå setter imidlertid Forbrukerombudet foten ned og krever endring av kampanjene.

Det er Dine Penger som i dag melder at operatørene opplyser for dårlig i forbindelse med kampanjene. Det fremgår rett og slett ikke tydelig nok hvilken pris kunden må betale når tilbudet er over.

Må vise frem andre kostnader

– Mobiloperatørene prøver å lokke til seg nye kunder ved å fokusere på tilbudsprisen som gjelder ut året. At abonnementene blir mye dyrere etter nyttår kommer ikke klart nok fram, sier Frode Elton Haug i forbrukerombudet til nettstedet.

Dersom operatørene skal vie spesielt stor plass til tilbudsprisen i markedsføringen sin, er de også forpliktet til å gi like stor plass til andre vesentlige kostnader.

Må opplyse om bindingstid og sluttabonnement

Dermed blir mobilselskapene nødt til å gi detaljerte opplysninger om hva tilbudet inkluderer. Dessuten må det gjøres tilstrekkelig klart hva slags abonnement forbrukeren sitter igjen med etter at tilbudsperioden er ferdig. Operatørene må også opplyse om det inngår bindingstid i tilbudet.

Det er åtte operatørerer som nå har fått pålegg om endring, og av disse sier både Telenor og NetCom til Dine Penger at de jobber med saken.

Les også:

(Kilde: vg.no/dinepenger)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen