Krev bedre lånetelefon

Hvis noe er feil på mobilen din og du må levere den inn til service, får du som oftest tilbud om en lånetelefon som er langt dårligere enn den du leverer inn. Nettopp dette fikk en mobilkjøper i 2007 erfare da han måtte levere inn sin nylig kjøpte Nokia N95. Mobilutsalget Deal.no nektet å gi kjøperen en mobiltelefon med tilsvarende funksjoner, slik han hevdet å ha krav på. Han klagde omsider inn saken til Forbrukertvistutvalget, som nå har gitt ham medhold i saken.
Forbrukerrådet ser svært positivt på avgjørelsen, som altså betyr at du har krav på å få en lånegjenstand med tilsvarende funksjoner som den mobilen du sender av gårde til service.
Funksjonene som er retningsgivende
Det holder ikke lenger mål for en mobilselger å hevde at en ”mobiltelefon er en mobiltelefon” – og gi deg forfjorårets rimeligste Nokia-mobil i bytte mot din splitter nye mobil med x-antall megapiksler på kameraet, GPS, musikkspiller og støtte for mobilt internett og e-post, når du leverer inn en telefon som er forventet å tilbringe mer enn en uke på et serviceverksted. Vedtaket til Forbrukertvistutvalget fastslår at det er funksjonene som skal være retningsgivende i ditt krav på lånegjenstand. Kunden fikk i denne saken til slutt hevet kjøpet.
- Forbrukerrådet er fornøyd med en avklaring av et ganske så stort praktisk problem. For det første sier vedtaket noe om hvilke krav man kan stille til en erstatningsgjenstand. En telefon er ikke lenger en telefon, men markedsføres og selges på bakgrunn av andre funksjoner, og da må disse hensyn tas ved en reparasjon som tar lengre enn en uke, sier rådgiver Thomas Nordtvedt i Forbrukerrådet til Mobilen.no
- I tillegg sier vedtaket klart at dersom man ikke har utlevert en tilfredsstillende lånegjenstand, vil dette være et relevant moment i vurderingen om avhjelpen – det vil si reparasjonen – har vært gjort i rimelig tid og uten vesentlig ulempe. Dermed var den ”mangelfulle” lånegjenstanden en årsak til at vilkårene for heving var tilstede, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Ikke ta til takke med en billigmobil
På grunn av vedtaket i Forbrukertvistutvalget har altså mobilutsalgene og elektrokjedene et ansvar om å kunne tilby deg en fullgod erstatningsmobil  når du sender den inn til service. Mange mobilutsalg vil nok imidlertid hevde at dette er et urimelig krav fra kunden.
Hvordan bør en forbruker opptre i butikken dersom han/hun bare blir tilbudt en billigmobil som lånegjenstand ved reparasjon?
- Vi får først og fremst håpe at også butikkene tar denne saken til etterretning, slik at disse situasjonene ikke oppstår. De forbrukere som leser dette, vil være klar over sine rettigheter, og vil dermed kunne gjøre butikken oppmerksomme på disse, og forhåpentligvis vil det kunne løse opp i situasjonen, svarer Nordtvedt.
- Forbrukertvistutvalget har ikke gjengitt sin vurdering av forbrukerens behov veid opp mot den ulempe utleveringen eventuelt medfører for selger. Akkurat for mobiltelefoner er det vel ikke et så stort problem å levere ut en telefon med slike egenskaper som i denne saken. Det også viktig å huske på at grunnen til at man i det hele tatt er kommet til denne vurderingen, er at selgeren har brutt sin del av avtalen med forbrukeren, og levert et mangelfullt produkt, legger han til.
Betydning i lignende saker
Denne saken setter såkalt presedens i lignende saker. Det vil si at dersom du opplever et lignende problem, og klager inn mobilutsalget til Forbrukertvistutvalget, vil denne saken ha betydning i din sak.
Hva vil skje dersom mobilutsalgene ikke retter seg etter dette vedtaket?
- Selv om dette vedtaket i utgangspunktet kun avgjør den konkrete saken, vil den kunne ha stor overføringsverdi til lignende saker. Dersom utsalgene ikke retter seg etter de retningslinjer vedtaket trekker opp, bryter utsalgene med norsk lov, og det bør selvfølgelig forfølges, sier Nordtvedt.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Hvor bra må lånegjenstanden være?
I den nevnte Forbrukertvistsaken mente kunden at han hadde krav på en mobil som i alle fall hadde GPS og et brukbart kamera, slik hans Nokia N95 hadde. Det kan virke urimelig overfor selger å måtte tilby kunden en lånetelefon av nøyaktig samme modell, men hvor går grensen for hva en forbruker kan kreve? Vi spør om du også kan kreve for eksempel både 3G-støtte, GPS, musikkspiller, mobilkamera med X antall megapiksler, og støtte for mobilt internett, dersom mobilen du leverer inn har alle disse funksjonene.

- Forbrukertvistutvalget er rimelig klare på at forbrukeren hadde krav på en telefon med GPS og kamera. Den aktuelle telefonen har likevel flere funksjoner, så jeg regner med at forbrukerens behov, som jo er utgangspunktet, selv om man ikke skal legge for mye av Maslow i begrepet, vil styre hvilke rettigheter den enkelte forbruker har. Etter min mening må de eksemplene du gir, etter hvert være å anse som ganske normale funksjoner i en telefon av 2009, avslutter Nordtvedt.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen