Apples nye musikkstrømmetjeneste Apple Music gjør det ganske så bra. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Kraftig vekst for Apples nye musikktjeneste

Apple Music har allerede oppnådd et imponerende antall brukere.

Apples nye Spotify-konkurrent Apple Music har allerede rukket å piske opp en del kontroverser i platebransjen, men dette ser ikke ut til å ha lagt noen nevneverdig demper på populariteten blant forbrukerne. Nå foreligger det tall som viser at musikkstrømmetjenesten har vokst kraftig siden lansering.

Apple Music har allerede kommet opp i et antall prøveabonnenter på hele 11 millioner i løpet av de fem første ukene etter at tjenesten åpnet i slutten av juli, melder USA Today.

Truer Spotify

Opplysningene kommer fra nestsjefen ved Apples avdeling for Internett-tjenester, Eddie Cue. Av de 11 millioner abonnentene har 2 millioner valgt det relativt gunstige familieabonnementet til tjenesten, ifølge Cue.

Apple Music ser ut til å kunne bli en alvorlig trussel mot Spotify.
Apple Music ser ut til å kunne bli en alvorlig trussel mot Spotify. Foto: endermasali/Shutterstock.com

Som USA Today peker på innebærer dette at dersom samtlige av prøveabonnentene går over til å bli betalende abonnenter når gratisperioden er over, vil Apple Music allerede ha halvparten så mange betalende brukere som hovedkonkurrenten Spotify.

Spotify har nemlig ifølge dem selv cirka 20 millioner abonnenter, men så ble tjenesten også lansert så tidlig som i 2008. Dermed har nok altså den gamle traveren en del å frykte fra Apple Music, som også er årsaken til at Spotify nå har begynt å mobilisere mot Apples konkurrent. Begge tjenestene har for øvrig samme pris på enkeltabonnement, nemlig 99 kroner.

Mål om 100 millioner brukere

Det er imidlertid viktig å huske på at det ferske tallet omfatter prøveabonnementet til Apple Music, så det gjenstår selvsagt å se hvor mange som blir med videre.

Tross populariteten skal en del brukere for øvrig ha opplevd tekniske problemer med tjenesten, som blant annet omfatter feil navn på låter. Eddie Cue uttalte overfor USA Today at Apple tar saken på alvor, og at nye oppdateringer fremover skal fikse problemene.

I de kommende månedene, etter at prøveperioden er over, skal Apple lansere en omfattende markedsføringskamnpanje for å fange inn flest mulig brukere, og selskapet skal visstnok ha et mål om 100 millioner brukere. Hvordan det går med tjenesten fremover gjenstår selvsagt å se, særlig med tanke på at også konkurrentene trapper opp satsingen.

Vi har prøvekjørt Apple Music – se hva vi synes »

Apple Music og Spotify er ikke de eneste aktørene: Tidal utvidet nylig sitt tilbud med et nytt familieabonnement »

(Via Apple Insider)

Kommentarer (33)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen