Kraftig nettbrett-vekst drevet av Android

– Men Apple vil komme sterkere tilbake nå som iPad Air er lansert, mener IDC.

Markedsandelen til Apples iPad-er falt fra 40,2 til 29,6 prosent i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge ferske tall fra analyseselskapet IDC. Målt i antall solgte nettbrett vokste iPad med litt under 1 prosent, som ikke er spesielt bra tatt i betraktning at nettbrettmarkedet totalt vokste med 36,7 prosent fra 3. kvartal 2012 til 3. kvartal i år.

iPad mini med Retina-skjerm (til venstre) og iPad Air.
iPad mini med Retina-skjerm (til venstre) og iPad Air.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Mobilen.no

Det ble totalt solgt 47,6 millioner nettbrett på verdensbasis i tredje kvartal, som var litt under det IDC hadde forventet på forhånd. Dette var likevel en vekst på 7 prosent sammenlignet med kvartalet før.

Ifølge IDC var det Android-produktene som drev mye av veksten. I tillegg til at iOS-veksten dabbet av, sliter også Windows-nettbrettene fortsatt. IDC skriver i sin rapport at svakere vekst for Apples iPad-er delvis skyldes at Apple sent i 2012 bestemte seg for å flytte produktlanseringene sine til fjerde kvartal i stedet for å lansere tidligere på året.

«Men med den nye iPad Air-modellen som kommer 1. november og en ny iPad mini med Retina som kommer sent i november, så forventer IDC en robust vekst i leveransene i fjerde kvartal», skriver analyseselskapet.

Jitesh Ubrani i IDC peker på at Apple nå prøver å appellere til flere markedssegmenter, med to 7,9-tommersmodeller til henholdsvis 299 og 399 dollar, og to 9,7-tommere til 399 og 499 dollar.

2014-utgaven av Samsung Galaxy Note 10.1.
2014-utgaven av Samsung Galaxy Note 10.1.Foto: Mobilen.no

«Selv om noen utvilsomt håpet på en mer aggressiv prising fra Apple, reflekterer dagens priser helt klart Apples strategi om å beholde sin status som premium-produkter», sier Ubrani.

Kraftig vekst for Samsung

Samsung befester sin posisjon som verdens nest største nettbrettprodusent, med en markedsandel på 20,4 prosent og 9,7 millioner enheter i tredje kvartal. Dette er en økning fra 12,4 prosent for samme periode i fjor, og mer enn en dobling av antallet enheter.

En annen produsent som gjør det sterkt, er Asus – som produserer Nexus 7-nettbrettet for Google. Asus økte sin markedsandel fra 6,6 til 7,4 prosent.

Den store vekstvinneren er imidlertid Lenovo. Den kinesiske produsenten leverte bare 0,4 millioner nettbrett fjerde kvartal i 2012, men har nå økt til 2,3 millioner – en økning på 420,7 prosent (tallene er avrundet).

Les også: Samsung Galaxy Note 3 selger så det griner

Kilde: IDC Worldwide Tablet Tracker, October 30, 2013

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen