Nomads ladeplate gir deg trådløs lading til to mobiler i bilen.

Korttest Nomad Trådløs lader

Nomads ladeplate gir deg trådløs lading til to mobiler i bilen. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Alle biler burde hatt dette innebygd

En nesten usynlig oppgradering av Tesla Model 3.

Nomad er kanskje ikke en produsent du umiddelbart gjenkjenner navnet til, men den amerikanske produsenten har i flere år laget ganske så eksklusive tilbehørsprodukter for det meste med en Apple-logo på. Det har dreid seg om alt fra lærdeksler for iPhone til eksklusive nødladere med minimalistisk design.

Nå har selskapet fått øynene opp for en dingseprodusent som, ikke helt ulikt fra Apple, fokuserer mye på design og minimalisme, til en ganske så høy pris. Forskjellen er at Tesla ikke lager mobiler, men heller hypermoderne elbiler. 

Nomad Wireless Charger for Model 3

  • Maks ladekraft: 7,5W på hver side (15W totalt)
  • LED-indikatorlys
  • Støtter alle enheter med Qi-lading (vanlig trådløs lading)
  • Passer i alle Tesla Model 3 i salg i Norge nå, men ikke den fremtidige «billigversjonen» med standard-interiør 
Pris fra: Omtrent 1200 kroner,- (Oppdaterte priser fra Prisjakt.no)

Nomads produkt smelter de to kategoriene sammen i form av en ladeplate spesiallaget for midtkonsollen i selskapets nyeste bil‚ Model 3, som trådløst kan lade to mobiler samtidig. 

Nå som Model 3 har blitt den mestselgende bilen i Norge, og elbiler generelt trolig vil stå for over 50 prosent av nybilsalget i år, tenkte vi det ville være spennende å se om Nomad klarer å lage produkter som strekker seg litt forbi Apple-sfæren de er så godt kjent med. 

Passer bare i Model 3

Nomad Wireless Charger er mildt sagt et nisjeprodukt. Den er bare utformet for å passe i Teslas aller nyeste bil, og den er bare nyttig for dem som har en mobil som støtter trådløs lader. På toppen av det hele har Model 3 allerede en mobilholder for to mobiler der Nomad-laderen skal være. Det eneste Nomad-laderen byr på er altså å bytte ut den innebygde mobilladeren, som tilbyr kablet lading, med trådløs lading. Det er det. 

Men en enkel oppgave og et enkelt produkt kan fortsatt feile på mange måter, noe vi har sett flere eksempler på. Nomad unngår de største fallgruvene, og fremstår som et nøye gjennomtenkt produkt – helt fra innpakningen til sluttresultatet. 

La oss begynne helt ved begynnelsen av.

Enkelt og fint design

Slik ser Nomads ladeplate ut fra baksiden. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Nomad-ladeplaten kommer levert i en enkel eske, hvor det eneste tilbehøret er to usb-splittere. Fremsiden av ladeplaten er gummiert og har et enkelt og stilrent design, med en matt overflate som matcher resten av interiøret til Tesla Model 3. Nederst i midten er det to indikasjonslys som lyser oransje når du lader en mobil på enten venstre eller høyre side. Bortsett fra det er det ikke mye annet å titte på – det er tross alt bare en ladeplate. 

Det følger med USB-splittere som lar deg frigjøre usb-portene, selv om de brukes for å gi strøm til ladeplaten. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

På baksiden av ladeplaten stikker det ut to USB-kabler, som er ment for tilkobling til USB-portene i Teslas midtkonsoll. Det krever imidlertid en liten operasjon før du kommer så langt. 

Tesla Model 3 har som nevnt allerede en dedikert plass i midtkonsollen for to mobiler, hvor du kan lade to mobiler samtidig, men da med vanlige ladeplugger, og ikke trådløs lading. Det fungerer fint det også, men det er hakket mer klønete å koble mobilen til og fra, ettersom du må fikle med å få ladepluggen inn på riktig sted. 

Du må være koblet til begge USB-portene for å få strøm til ladeplaten. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Dette området er tildekket av en enkel gummimatte som du må fjerne før du kan sette på Nomad-ladeplaten. For å gjøre det sklir man bare det nederste plastdekselet mot venstre side og fjerner gummimatten som skjuler kabelkanalene til to forskjellige mobilladere.

Deretter er det å fjerne eventuelle kabler du har koblet til allerede, og erstatte gummimatten som følger med bilen med Nomad-ladeplaten, og føre kablene dens inn gjennom baksiden. Her har vi lest klager om at kablene var for korte, men dette må ha blitt fikset, for vi hadde ingen problemer med å løfte plattformen ladeplaten ligger på helt opp, uten å strekke kablene for langt.

Bruk USB-splitteren

Ved å bruke en USB-splitter kunne vi fortsatt koble til en minnepenn for å aktivere dashcam-funksjonen. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Når du kobler til Nomad-ladeplaten til USB-portene anbefaler vi å bruke USB-splitterne som følger med. Delvis fordi det løser problemet vi akkurat nevnte (dog på en litt uelegant måte).

Hvis du kobler ladeplatens to USB-kontakter rett inn i USB-portene i bilen vil du ikke ha noen ledig USB-port til for eksempel en minnepinne, som du trenger hvis du vil bruke bilens innebygde «dashcam»-funksjon.

Nomad sier du fint kan bruke de medfølgende splitterne til å dele det ene signalet fra USB-kontakten, slik at du kan koble til en minnepinne i tillegg til ladekontakten til ladeplaten. Den trådløse ladeplaten krever imidlertid strøm fra begge USB-porter for å fungere, så du kan for eksempel ikke plugge begge kontaktene til én USB-port via en splitter. 

Konklusjon – Skreddersydd, men dyr

To lysindikatorer viser om mobilen lades eller ei. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Når Nomad-ladeplaten er på plass i midtkonsollen sitter den som støpt. Det er tydelig at ideen kom før produktet, for både passform og funksjonalitet virker å være skreddersydd for akkurat Model 3. For de fleste som bare kjenner Tesla Model 3 som en elbil med litt futuristiske funksjoner, sklir den trådløse laderen så godt inn i resten av interiøret at det virker som noe som kommer med bilen fra fabrikken. 

Og det skulle vi også ønske at den gjorde, for den fungerer rett og slett veldig godt i praksis. Mobiler ligger rolig og stabilt under kjøreturer, og samtlige mobiler vi prøvde med begynte å lade umiddelbart. Samsung Galaxy S9+ var imidlertid hakket for stor for å få plass med deksel på, men uten deksel fikk den akkurat plass. iPhone Xs, Xs Max og eldre iPhoner passer imidlertid både med og uten deksel. 

Ladeplaten sitter som et skudd og føles som den kunne vært levert med bilen. Men 1400 kroner for en «kjekt å ha»-funksjon er ikke for alle. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Det skal også nevnes at det kan være litt vanskelig å se statuslysene som indikerer om mobilen lader eller er ferdigladet, men det er ikke noe som forringer totalopplevelsen. Bortsett fra de litt korte kablene, som du neppe vil merke noe særlig til, er det ikke så mye å plukke på.

Men så er det prisen, da. Vi fikk produktet tilsendt direkte fra Nomads amerikanske nettbutikk, hvor prisen er 130 dollar, drøyt 1100 kroner. Slenger du på avgifter og fortolling, må du legge på noen hundrelapper. Doble, trådløse ladere kan ofte strekke seg opp mot tusenlappen, og den skreddersydde formen på Nomads ladeplate gjør at de kan ta seg litt ekstra betalt. Det er likevel et ganske kostbart produkt, spesielt når formålet dens er å erstatte to fint fungerende ladere som allerede er på plass i Teslas Model 3-biler. 

Men har du 1500 kroner å svi bort på et kult produkt kommer vi på mange andre kjøp som ville vært langt dummere enn dette!

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen