Nesten alle som har tatt en tur i denne gokarten har endt opp med et stort smil.

Korttest Ninebot Gokart Kit

Nesten alle som har tatt en tur i denne gokarten har endt opp med et stort smil. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Prøvekjørt: Ett av de artigste elektriske leketøyene vi har vært borti


For oss som liker å bevege oss rundt uten å nødvendigvis gjøre sport ut av det, er tampen av 2010-tallet en gøy tid å leve i.

De siste årene har nemlig bedre batteriteknologi og ditto elektriske motorer gjort underverker innen personlig transport.

Da tenker vi ikke bare på biler, men snarere på det som har skjedd med elektrifiseringen og motoriseringen av slikt som sykler, sparkesykler, rulleskøyter, rullebrett og ståhjulinger.

Men det stopper jo ikke der heller, og i dag skal vi se på noe av det aller artigste vi har hatt gleden av å prøve, nemlig Ninebots «Gokart Kit».

Dette er ganske enkelt et lite chassis med sete, ratt, håndbrems, pedaler, forhjul og tilhørende karosseri – men uten motor og bakhjul.

Gokart-delen settes oppå ståhjulingen og stroppes fast. Så er det bare å stroppe seg selv ned i setet. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Poenget er at du skal stroppe denne fast til den nederste delen av en ståhjuling.

Siden den «halve» godkarten er lagd av Ninebot, er det ikke så merkelig at det kun er et par Ninebot by Segway-ståhjulinger som er kompatible. Vi fikk levert en MiniPro sammen med gokart-settet, og med motor og fire hjul på plass er det ikke lenger noen tvil om at det er en gokart vi snakker om.

Den ser riktignok kanskje litt snodig ut med bakhjulene såpass tett sammen, men dette var ikke noe vi tenkte så mye på når vi ålte oss inn bak rattet.

Av med balansen, på med turboen

Dagens absolutt enkleste spørsmål.

For å bruke ståhjulingsdelen, måtte vi først ta av styrestanga og tilhørende feste. Det følger med verktøy for dette i den store esken gokarten kommer i.

I tillegg er man nødt til å fyre opp Ninebot-appen og sette ståhjulingen i gokartmodus. Dette sørger for at den ikke lenger er selvbalanserende, og gjør morsomme ting med akselerasjonen og toppfarten.

Med ståhjulingen koblet til resten av gokarten må vi for øvrig bruke appen til å velge mellom tre kjøremodi, symbolisert med bilde av en skilpadde, en hare og et kattedyr i full fart.

Dette er egentlig veldig greit. Gokarten tiltrekker seg nemlig mennesker i alle aldre, og ved å velge skilpaddemodus før åtteåringen setter seg bak rattet, kan du slippe å se at ham og doningen bare forsvinner over horisonten.

  Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Men selv om gokarten fint kan brukes av barn, er den nok faktisk i større grad ment for lekne voksne. Den skal tåle førere på opptil hundre kilogram og er justerbar med tanke på ratthøyde og lengde.

Ifølge spesifikasjonene kan gokarten brukes av personer på opptil 190 centimeters høyde, men de fleste vil nok innrømme at det er greit være i den kortere enden av høydeskalaen med et slikt kjøretøy.

Vi hadde i hvert fall gokarten i den «lengste» posisjonen uansett om den ble brukt av folk på 160 eller 190.

Et blikkfang og samtalestarter

Dersom du er en kontaktsøkende person, er det greit å få med seg at gokarten er en glimrende samtalestarter. Nesten alle vi har vært i nærheten av under testingen har hatt en mening om den.

Men der mange – for øvrig uansett alder – først og fremst lurer på hvor fort den går og deretter hvor mye den koster, har enkelte andre en større tendens til å fokusere på det rent praktiske.

Som hva man egentlig skal med en slik doning, ettersom den ikke kan brukes på veien.

Akkurat på det punktet er vi stadig vekk et godt svar skyldig.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Når det gjelder toppfarten, sier spesifikasjonene opptil 24 kilometer i timen – men du rekker nok ikke å kjøre en hel time dersom det skal gå såpass fort.

I raskeste kjøremodus melder Segway-Ninebot-appen om rundt tretten kilometers rekkevidde med fulladet batteri. Med andre modi er det mulig å klemme noen flere kilometer ut av den, men det blir jo ikke like gøy.

Ikke for veien

  Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

I motsetning til selve ståhjulingen som utgjør motordelen, er altså ikke gokarten ment for vanlige veier eller fortau. Det grunner ikke bare i den beskjedne bakkeklaringen, men også Statens vegvesens krav til små elektriske kjøretøy, der gokarten faller gjennom på flere punkter: Den er for rask, for lang og ikke minst har den et sete.

Det betyr at gokarten defineres som en motorvogn i henhold til regelverket, så hvis du skal kjøre denne utendørs, er du pent nødt til å finne deg et sted vekk fra allmenn ferdsel.

Ellers ser vi jo for oss at den kan gjøre seg fint på en del arbeidsplasser med litt god plass. Det kan bli spesielt artig om det er flere arbeidskamerater som går til innkjøp av hvert sitt eksemplar.

Det faktum at den er elektrisk, gjør at ikke støy og/eller eksos legger begrensninger på hvor og når du kan kjøre. En gokart av denne typen passer derfor veldig godt innendørs også. Men etter å ha kjørt en del rundt i redaksjonslokalet, må vi advare om at det har en tendens til å være mennesker som går rundt i veien korridorer og kontorlandskapet for øvrig.

Og selv om gokarten selv både virker stabil og solid, gjelder ikke nødvendigvis det samme for møbler og vegger. Heldigvis ble kun en dør skadet under testkjøring i redaksjonen.

Vi vil så avgjort anbefale å finne en løype eller rute der du hverken risikerer å kjøre ned folk eller gjøre permanent skade på inventaret.

Klampen i bånn

Selv i raskeste kjøremodus går det fint å bevege seg veldig sakte forover med et lett trykk på gasspedalen, så vi føler at vi har god kontroll på farten til gokarten. Og når vi smeller pedalen helt inn, føles det nesten som om vi skytes framover.

 Når HMS-ansvarlige er på ferie, kjører Tek.no på taket. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Styringen er direkte, kontant og ja – du får så absolutt følelsen av å kjøre en skikkelig gokart. Toppfarten er selvsagt ikke så stor som den kanskje kunne ha vært, men det er uansett akselerasjon og svinger som er gøy. Poenget er derfor å lage en løype som utnytter disse styrkene.

Håndbremsen sitter på høyre side og skubber mot begge hjulene. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

En slik løype vil også føles mer krevende og føre til at de aller fleste vil kunne føle seg relativt fornøyde – eller i hvert fall klar for en god pause – når det begynner å bli på tide å lade batteriet.

Motorbremsen fungerer relativt godt. I tillegg sitter en håndbrems på høyre side, men da vi tross alt pleier å kjøre med begge hendene på rattet, er den bedre for planlagte sladder enn som ekstra bremsekraft i en nødsituasjon.

Som gokarter flest sitter kjøretøyet godt på underlaget, selv om bakhjulene ikke er så langt fra hverandre som de kunne vært – og bakdekkene heller ikke har «gokart-bredde».

Vi ser for øvrig for oss at gokartkjøringen sliter en del mer på dekkene enn det gjør å bruke Ninebot MiniPro som en vanlig ståhjuling. Plukker du opp en slik gokart, bør du derfor også ta høyde for noen ekstra dekkskift i det årlige elkjøretøybudsjettet.

Se hvordan det gikk da vi testet Ninebot Gokart på taket.

For virkelig å få testa ut kjøretøyet – og i anledning finværet – valgte vi å dra gokarten med oss opp på taket.

Der trosset vi alle HMS-regler ved å lage en liten løype blant stoler og bord – med bordplatene strategisk plassert i hodehøyde når vi fikk satt oss ned bak rattet.

Ikke gjør det hjemme, som alle ekspertene pleier å si.

Ved å samtidig filme litt med et vanlig kamera og et GoPro Hero 7 – som jo kan gi oss farten gjennom GPS-målinger – har vi lagd en kort video som forhåpentligvis gir et inntrykk av hvordan det er å kjøre rundt på denne doningen.

Konklusjon

Når sant skal sies, er det veldig lite som er fornuftig med Ninebot Gokart Kit med en fastspent Ninebot by Segway MiniPro. Ikke kan den brukes på veien eller fortau, og selv om den kunne det, har den laber bakkeklaring og ingen plass til bagasje.

Det forhindrer oss likevel ikke i å ha stor glede av å kjøre rundt med den. Det er som å være en liten gutt bak rattet på en tråbil igjen, bare at nå går tråbilen på elektriske steroider – i hvert fall når vi setter doningen i gepardmodus. Og det gjør vi naturligvis.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Sånn sett er Ninebot Gokart Kit kanskje det heftigste elektriske leketøyet vi har prøvd.

Samtidig er det fremdeles fullt mulig å koble av ståhjulingsdelen, som i selvbalanserende modus er definert som «sykkel» – akkurat som elektriske sparkesykler eller elektriske rullebrett. Da får du plutselig et kjøretøy som så å si kan brukes overalt.

Derfor går det fint an å argumentere for at en Ninebot Gokart Kit i tandem med en Ninebot by Segway MiniPro ikke bare er lek og moro, ettersom det er et stort element av personlig transport inne i bildet også.

Bare husk at en ståhjuling uten gokart i tillegg vil være langt rimeligere, og da slipper du også å tenke for mye på hvor i all verden du skal oppbevare gokart-delen til daglig – med mindre du da har god plass i garasjen.

Uansett er Ninebot Gokart Kit et såpass spesielt produkt at det vanskelig lar seg anbefale på generelt grunnlag – det er jo veldig avhengig av at du finner et egnet sted å kunne kjøre den. Men har du tilgang på dette, er det langt, langt fra det kjedeligste eller dummeste du kan bruke penger på.

Da gokarten er såpass forskjellig fra andre kjøretøy vi tester, velger vi i denne omgang å ikke gi karakter.

Mer lek og moro:
TEST: Segway Drift W1 – «elektriske rulleskøyter» >>>

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen