Koreanske banker ansvarlig for phishing

Det drastiske tiltaket er et forsøk på å tvinge sør-koreanske nettbanker til å innføre bedre sikkerhet. Bankene vil bli holdt økonomisk ansvarlig for vellykket phishing, svindel og identitetstyveri, selv om bankene ikke er direkte ansvarlige.

Lovgivningen skal etter planen bli satt i drift i september 2006, noe som vil gi bankene noe tid til å forbedre eksisterende løsninger. Det koreanske finansdepartementet sier at de nye lovene vil lette frykten til 23 millioner koreanske telefon- og nettbankbrukere, og vil samtidig gjøre det tryggere å benytte seg av bankkort.

Loven kommer som følge av at en koreansk bank nektet å betale en kunde tilbake penger etter et vellykket phishing-forsøk. Banken sa at de ikke ville kompensere svindelofre om det ikke kunne bevises at det var banken sin feil.

Den nye lovgivningen vil derimot ikke dekke brukere som er uforsiktige med kortinformasjon, PIN-koder og passord.

Kilde: Finextra

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen