LG øker stadig: Her representert ved sikle-objektet SL9000

Koreanerne leder an


De største LCD-TV-produsentene i (Q3'09)
1. Samsung (21,1 %)
2. LG (12,3 %)
3. Sony (10,1 %)
4. Sanyo (7,3 %)

De to sørkoreanske selskapene Samsung og LG øker stadig sine markedsandeler og har nå til sammen 33,1 % av verdensmarkedet for LCD-TV-er. Det viser tall fra analyseselskapet Displaysearch.

I perioden juni til september i år hadde Samsung alene en markedsandel på 21,1 %. Til sammen solgte Samsung 6,9 millioner TV-er i samme periode.

Nest største aktør i perioden var LG, som har gått forbi Sony og inntatt andreplassen. LG kunne notere seg for 12,3 % av markedet og et totalt salg på rett over 4 millioner TV-er.

Sony solgte til sammenligning 3,3 millioner LCD-TV-er i 3. kvartal i år, noe som resulterte i en markedsandel på 10,1 %.

Fjerdeplassen i perioden ble inntatt av Sanyo, med 2,39 millioner enheter og 7,3 % markedsandel.

Ser vi må totalsalget av LCD-paneler, ikke bare TV-er, er bildet enda mer i favør av koreanerne. Totalt 15,6 millioner paneler ble levert i september i år, og av disse stod Samsungs navn på 24,3% av dem og LGs navn på 24 %.

Økende etterspørsel

Sammenlignet med samme måned i fjor økte leveransene av LCD-paneler med 50 % i september måned, og både Samsung og LG er i ferd med å utvide kapasiten sin ved å bygge nye fabrikker.

Det gjør de trolig rett i, for det er ventet at det kinesiske markedet vil øke med mer enn 50 % de neste to-tre årene.

Dagens ferske priser på LCD-TV-er finner du i vår prisguide.

(Kilder: Reuters, WhatHiFi)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen