(Bilde: Digital Foundry)

– Konsollene kan aldri igjen overgå PC-en

Nvidia lar seg ikke imponere av nestegenerasjons konsoller.

Den nye konsollgenerasjonen nærmer seg med stormskritt, og mange har latt seg imponere over det vi så langt har sett av spillene til Playstation 4 og Xbox One. Skjermkortprodusenten Nvidia er på en annen side ikke særlig imponerte.

I et intervju med spillnettstedet PowerPlay forteller nå Nvidias teknologi-nestleder, Tony Tamisi hvorfor.

Tamisi peker på at dagens beste grafikkløsninger leveres av Nvidia og AMD, og siden samtlige nestegenerasjons-konsoller er bygget med tradisjonelle PC-komponenter, er det helt umulig for en konsoll å bli sterkere enn en datamaskin.

Problematisk strømforbruk

Dette begrunner han med at konsollene blir holdt igjen på grunn av strømforbruket.

– Om man ønsker å gjøre raskere beregninger og flere kalkulasjoner, trenger man enten et mer effektivt design av selve grafikkbrikken, eller en kraftigere strømforsyning, forteller han til PowerPlay.

Konsoller har en begrensning på omtrent 200 til 300 watt så de kan puttes på TV-benken i stuen. Da konsoller ofte kommer i små bokser med små vifter som skal holde konsollen kjølig, er dette en nødvendig begrensning om man vil unngå å tvinge familien til å gå rundt med støydempende høretelefoner når en spiller.

– Konsollene vil alltid være svakere enn en PC hvor vi kan sette av 250 watt bare til skjermkortet alene. Det er helt umulig for en Xbox på 200 watt å matche en PC som har 1000 watt tilgjengelig, påpeker Tamisi.

Slik vil PC-spill se ut i forhold til Playstation 4 >>

Grafikkytelsen på PC-en har dratt fra konsollene de siste årene. Den nye konsollgenerasjonen klarer ikke å tette forspranget.
Grafikkytelsen på PC-en har dratt fra konsollene de siste årene. Nye konsollgenerasjoner vil aldri klare å tette forspranget, mener Nvidias nest-leder Tony Tamisi. Grafen viser utviklingen i prosesseringskraft fra mellom konsoller og PC-en fra utrullingen av dagens konsollgenerasjon og til i dag.Foto: Nvidia

Bra for alle

Også myten om at utviklere enkelt kan skvise flerfoldige ganger kraften ut av en konsoll kontra en datamaskin skyter Tamisi ned. Han mener det er noe mer rom for optimalisering på konsoller enn datamaskiner, men at dette mest av alt kommer av spesialsydde operativsystem og utviklerverktøy.

I fremtiden hevder han forskjellen bare vil fortsette å minke fordi de to rivalene stadig blir likere hverandre.

– DirectX som er et det mest brukte utviklerbiblioteket har blitt mye bedre, og både Playstation 4 og Xbox One har i bunn og grunn integrerte løsninger som en PC.  

Dette er dog ikke dårlig nytt for verken konsoll- eller PC-spillere. Tamisi forteller videre at når konsollutviklerne bruker tid på å utvikle og optimalisere et spill for konsoller, kan de som regel bruke 80 prosent av denne koden til alle plattformer.

– Om det fantes spill som på grunn av tekniske forskjeller og vanskeligheter ikke ble portet mellom plattformene tidligere, kan skiftet til en nogenlunde lik arkitektur denne generasjonen bety at færre spill vil lide samme skjebene i fremtiden, avslutter Tamisi.  

Uansett PC-grafikk får den nye konsollgenerasjonen et godt ytelseshopp:
Så rå grafikk får Playstation 4 >>

(Kilde: PC Power Play)

Kommentarer (80)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen