Komplett ut av Europasatsningen

Komplett har lykkes med satsingen i Norden og har blitt Nordens største nettbutikk, men sliter i resten av Europa. Nå ønsker nettbutikken å øke satsingen i Norden på bekostning av Europa.

Riktignok viser regnskapet for årets tre første måneder at Komplett har redusert omsetningen i alle landene de er representert. De største tapene er de europeiske (Nederland, Belgia og Irland). Den norske delen har "bare" tapt fire prosent i forhold til fjoråret.

Nettbutikkene i England, Frankrike, Tyskland og Østerrike er allerede nedlagt, og fremtiden for butikkene i Nederland, Belgia og Irland blir nå vurdert. Omsetningen for de tre gjenværende landene for europasatsningen hadde en omsetning på 247 millioner kroner i 2008, noe som tilsvarte 5,7 prosent av konsernets totale omsetning.

Komplett-sjef Ole Vinje sier til nettstedet digi.no at komplett tapte penger på satsningen i Nederland, Belgia og Irland i første kvartal og at de ser etter nye samarbeidspartnere eller allianser for å bygge opp en større europeisk enhet. Den nordiske satsningen skal fortsette som før.

I følge en børsmelding er det ventet at prosessen med de europeiske foretakene tidligst vil være klart i løpet av fjerde kvartal 2009.

(Kilde: Digi.no)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen