Nokia Lumia 830 var strengt tatt ingen Nokia-telefon. I stedet var den den en av de siste Microsoft-produserte Lumia-modellene som fortsatt bar Nokia-logoen. Nå begynner forbrukerdelen av finske Nokia å røre på seg igjen. (Bilde: Finn Jarle Kvaheim, Amobil.no)

På kort tid har Nokia kjøpt et selskap, inngått avtale med Disney og holder døren åpen for en ny mobil

Det finske selskapet lever fortsatt!

Venter du fortsatt på at Nokia skal forsøke å ta forbrukermarkedet tilbake? Denne uken har to viktige nyheter slått ned i teknoindustrien. To nyheter som tyder på at det er bevegelse i restene av den finske mobilgiganten. Aller først ble det kjent at Nokia har inngått avtale med Disney, om bruk av selskapets VR-kamera i produksjoner. I dag meldte nettstedet The Verge at Nokia har kjøpt franske Withings.

Greit nok. Kanskje er ikke VR-nyheten så forbrukerrettet. Det er snakk om et VR-kamera av den litt heftige varianten. Men det er fortsatt et fysisk produkt som vil bli godt synlig for oss som ser på Disney-produksjoner, og vi er jo ikke så få.

Det blir ikke mer forbrukerrettet enn Withings

Activité-klokkene fra Franske Withings er langt smartere enn de ser ut som. Og i motsetning til mange vanlige smartklokker har de stålfokus på den ene oppgaven de skal utføre. Nå er selskapet kjøpt av Nokia.
Activité-klokkene fra Franske Withings er langt smartere enn de ser ut som. Og i motsetning til mange vanlige smartklokker har de stålfokus på den ene oppgaven de skal utføre. Nå er selskapet kjøpt av Nokia. Foto: Withings

Withings derimot er midt i smørøyet for oss forbrukere, med smarte produkter til relativt fornuftige priser. Produkter som faktisk har slått litt an blant forbrukerne allerede.

Withings lager en rekke spennende produkter. Det er spesielt Activité-modellene vi kjenner godt. Tilsynelatende helt analoge klokker, med svært smart innmat. På et vanlig knappebatteri varer klokkene i åtte måneder, og en liten fysisk viser på klokken forteller deg hvor stor del av bevegelsesmålet for dagen du har oppnådd.

Alt dette overføres til mobilen via Bluetooth, sammen med søvnstatistikk. Klokkene kan selv hoppe mellom skrittelling og svømmeregistrering.

Avtalen med Microsoft går ut

I skrivende stund er det et drøyt halvår igjen til Nokias konkurranseavtale med Microsoft går ut. På tampen av 2016 kan finnene igjen lage smarttelefoner. Hvis de vil.

Nokias VR-kamera OZO vil koste over 500 000 kroner, så det er neppe for folk flest. Men resultatene vil kanskje pryde dine og mine skjermer og VR-briller fremover, ettersom kameraet skal brukes i Disney-produksjoner.
Nokias VR-kamera OZO vil koste over 500 000 kroner, så det er neppe for folk flest. Men resultatene vil kanskje pryde dine og mine skjermer og VR-briller fremover, ettersom kameraet skal brukes i Disney-produksjoner. Foto: Nokia

Det største spørsmålet her er kanskje om de vil. Selskapet har allerede laget Nokia N1, et Android-basert nettbrett som blant annet var først med USB type C. Eller, de har ikke egentlig laget det. De har utviklet det, og dernest latt kinesiske Foxconn produsere nettbrettet på lisens, med den kjente Nokia-logoen og det hele.

Selskapet har sagt at de ønsker å operere på denne måten i fremtiden. Altså uten de mange fabrikkene, og mange tusen ansatte, som de gjennom årene har hatt. Dermed snakker vi i utgangspunktet først og fremst om et designstudio, som setter ut de tunge løftene.

Det er kanskje paralleller her til måten Apple gjør sine produkter på. Selv om amerikanerne har betydelig større eierskap til produksjonsløp og salg, må også de ha hjelp fra selskaper som Foxconn for å produsere nettbrett og mobiltelefoner.

Hemmelighetsfulle om forbrukersatsing

Nokia er fortsatt et stort selskap når det kommer til infrastruktur, men at selskapet også har ambisjoner på forbrukermarkedet begynner å bli åpenbart.

Etter salget av mobildivisjonen var Nokia lenge tilbakeholdne på informasjon om planene fremover. I april i fjor benektet de rykter om at de ville utvikle og selge mobiltelefoner med utgangspunkt i et utviklingssenter i Kina. Noen nyttårsraketter senere, og Nokia-sjefen, Rajeev Suri, forklarte nettstedet Recode at de ønsker seg tilbake på forbrukerområdet.

– Vi nærmest skylder oss selv å eksperimentere på forbrukerområdet, sa Suri til Recode i februar.

Er Nokia fortsatt en merkevare folk vil ha?

Og nå har selskapet altså kjøpt opp et selskap som utelukkende driver med spennende forbrukerteknologi, tett, tett knyttet til smarttelefonene våre. Og om ikke lenge kommer sannsynligvis Nokia-logoen til å pryde Disney-produksjonene vi ser på.

Vi fikk prøvekjøre Nokias N1-nettbrett under Mobile World Congress i fjor. Brettet ble produsert på lisens av Foxconn, og solgt i flere omganger til kinesiske kunder.
Vi fikk prøvekjøre Nokias N1-nettbrett under Mobile World Congress i fjor. Brettet ble produsert på lisens av Foxconn, og solgt i flere omganger til kinesiske kunder. Foto: Nokia

Hvis den gamle mobilkjempen reiser seg igjen, kan mobilmarkedet raskt bli svært spennende. Dersom Nokias N1-nettbrett var en pekepinn på det som kommer, har selskapet fortsatt en merkevare som kan gjøre det skarpt. Nettbrettet ble kun solgt i Kina, og i kjappe salgsrunder der flere tusen ble solgt i slengen.

I februar i fjor hadde nettbrettet blitt lagt ut for salg i fire omganger. Da meldte Phonearena.com at nettbrettet solgte ut de første 20 000 enhetene i løpet av fire minutter. Hele 566 000 mulige kunder hadde meldt sin interesse for brettet. I omgang nummer to hadde interessen steget til 666 000, og 32 000 nettbrett forsvant på under åtte minutter. To påfølgende omganger solgte ut på liknende vis, uten at konkrete tall var klare på det tidspunktet.

Og hva har så Withings å si til oppkjøpet? Selskapet som fokuserer mye på helse, omtaler visjonen som er å skape en familie av enheter som jobber sammen for å holde deg og dine kjære friske.

Vi kan ikke si annet enn at det skal bli spennende å møte familien.

(Kilder: phonearena.com, theverge.com, nokia.com, withings.com)

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen