Kommentar: Nokia krever verdensherredømme

Nokia World 2009 bekrefter at verdens største mobilprodusent ser på mobilen som et underordnet verktøy. Det er innholdstjenestene som skal fange oss inn i Nokias nye verden. Innholdet skal du kunne nå når som helst, hvor som helst og på et hvilket som helst redskap med en skjerm og en internettforbindelse.

På bakgrunn av dette er det ikke så merkelig at selskapet brukte Nokia World 2009 til å lansere to nye PC-er – den ene i lommeformat med OS basert på Linux, og den andre i form av en liten bærbar PC med Windows 7. Apparatene er i seg selv ikke særlig oppsiktsvekkende, selv om begge kan beskrives som toppmodeller i sine kategorier.

Innhold
Så langt er Nokia ganske alene om å snu om på hele sin strategi. Riktig nok har flere sett at Apple har hatt suksess med innhold i form av musikk og programmer til sine mobiltelefoner. Nokia, Samsung og Sony Ericsson har alle kommet opp med mer eller mindre vellykkede innholdsbutikker. Google og Microsoft går samme vei, men skiller seg fra de øvrige ved at de ikke har egne mobiltelefoner. Microsoft har i tillegg vært svært trege med å få sin løsning på plass. Den kommer først med Windows Mobile 6.5, som slippes om en måned. Men Nokia nøyer seg ikke med å drive mobil nettbutikk.

For Samsung og Sony Ericsson er fokuset først og fremst på mobiltelefoner, mens tjenestene shoppes litt her og litt der. Alle mobilprodusenter har forstått betydningen av at telefonene deres må kunne hente innhold fra Youtube, Flickr og Facebook. Sony Ericsson var tidlig ute med å gjøre sine mobiltelefoner til verktøy for deling av innhold på blogg-tjenester. Men det er bare Nokia som setter tjenestene først, og så produserer apparater som kan gjøre tjenestene tilgjengelige for folk flest.

I Nokias strategi står OVI sentralt. Her finnes musikkbutikken, e-post for alle, kart-tjenester, sosiale nettverk og flere unike tjenester som klekkes ut i Nokia Betalabs, gjerne med et oppkjøp eller to på veien. Ved å gi utviklere tilgang til selskapets unike programvare gjennom åpne API-er (Application Protocol Interface), kan i realiteten hvem som helst utvikle nye tjenester som utnytter funksjonene i Nokias tjenester.

So-Lo
Under Nokia World ble dette også demonstrert. Partnerskapet med Facebook gjør at Facebook kan vise deg veien til venner, hendelser og andre begivenheter som kan plasseres fysisk på kloden. Facebook bruker kartdata fra Nokias Ovi Maps, som dermed kan bli en sterk utfordrer til Google Maps. Tilsvarende kan du nå laste ned Lifecast fra Nokia, installere det på din Nokia med GPS, og ved få tastetrykk oppdatere din Facebook-profil med bilde, plassering og eventuelt en statusbeskrivelse. Nokia kaller det So-Lo (Social Location), og selvsagt går samarbeidet begge veier. Facebook får en stadig viktigere plass i mobiltelefonens grensesnitt.

Den nye PC-en fra Nokia, Booklet 3G, er selvsagt satt opp med OVI-suite, som gir tilgang til alle eksisterende og kommende tjenester på OVI-plattformen. Nokia har allerede over en milliard mer eller mindre OVI-kompatible apparater plassert i bukselommer over hele verden. Det gir makt. Nylig lanserte Nokia også sin bank, der kombinasjonen mobiltelefon og konto i ”Nokia-banken” gjør det mulig for millioner av mennesker å betale elektronisk for første gang. Det gir også makt.


Verdensherredømme
Nokia har tidligere ikke lagt skjul på at de ønsker å overvåke helsen vår, kartlegge våre bevegelser og samle inn data som skal gjøre det mulig å tilby nye tjenester basert på demografisk informasjon. Det gir enda mer makt. Selvsagt skal det ikke snokes i hvem som er våre venner, hva vi blogger om eller om vi tar omveier på vei til eller fra jobben. Informasjonen skal samles inn anonymt, og brukes for å kartlegge hvordan i best kan unngå trafikk-korker, områder med Influensasmitte, eller sørge for at annonsen vi kjøper treffer målgruppen.

Det er begrenset hvor mange aktører det er plass til på dette markedet. Google har lenge tilbudt oss alt fra lagring på nett til programvare, tjenester og sosiale nettverk koblet sammen under Googles paraply. Yahoo har forsøkt, men uten å få skikkelig fart på sakene. Facebook utvider stadig tilbudet, og har gått fra å være et lite nettverk der venner kan holde hverandre orientert om hva de foretar seg, til å bli verdens største tjeneste for deling av bilder på nett. Når kommer video og musikktjenestene etter?

Youtube står for 27 prosent av all Internett-trafikk i verden, men har foreløpig nøyd seg med å rendyrke sin profil som en tjeneste for videodeling.

Ovi
I fremtiden kan Nokias OVI bli et knutepunkt som binder sammen alle disse tjenestene, i tillegg til å tilby enda mer tilpassede alternativer for alle som eier en mobiltelefon.

Ovi er det finske ordet for dør, og nøkkelen til denne døra er en Nokia-mobil. Kommer du først inn i Nokias nye verden av muligheter, så blir det vanskelig å stille seg på utsiden. Og uansett hvor åpne standarder Nokia bygger på, så er vi ikke et sekund i tvil om at vi vil få best utbytte av disse mulighetene om vi benytter en mobiltelefon fra Nokia. Eller en Maemo-dings fra Nokia. Eller en Nokia-PC …






Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen