KOMMENTAR: Hva er det med iPhone?

Dette er historien:

Apple lanserte i januar sin første mobiltelefon kalt iPhone. Telefonen var omtalt i rykter i flere år i forveien, men innfridde få av forventningene på spesifikasjonssiden.

Telefonen har siden den gang vært totalt dominerende i nyhetsbildet og fått en fans-skare langt større enn det noen annen produsent har klart med tilsvarende telefoner.

Den best-selgende telefonen noensinne sies å være Motorolas første Razr, som solgte svimlende 50 millioner eksemplarer på to år.

Dette er historien:

Apple lanserte i januar sin første mobiltelefon kalt iPhone. Telefonen var omtalt i rykter i flere år i forveien, men innfridde få av forventningene på spesifikasjonssiden.

Telefonen har siden den gang vært totalt dominerende i nyhetsbildet og fått en fans-skare langt større enn det noen annen produsent har klart med tilsvarende telefoner.

Den best-selgende telefonen noensinne sies å være Motorolas første Razr, som solgte svimlende 50 millioner eksemplarer på to år.

Et par dager etter USA-lanseringen av iPhone, kan Apples Steve Jobs gnikke seg godt i hendene over publisiteten som har fulgt.

IPhone-fansen i kø (Foto: Simen Willgohs)
IPhone-fansen i kø (Foto: Simen Willgohs)

Telefonen har til nå solgt over en halv million eksemplarer, vært i samtlige av de større amerikanske mediene, og oppnådd hellig status hos et stort antall av Apples allerede Jobs-fryktige fans. Og det til tross for at telefonen kun er i salg i ett eneste land.

Apples iPhone kan dermed allerede sies å være en kjempesuksess - for Apple. Selskapet har tjent store summer på salget, fått ytterligere profilering på eget merkenavn og egne produkter, og fått det som trolig må være den mest suksessrike inntreden i et helt nytt marked for produsenten - mobilmarkedet.

Hva er det som imponerer?
Men hva er det som imponerer mest med iPhone? Hva er det som gjør at Apple klarer å forvandle alt de lager til gull bare ved å putte en i foran navnet?

Sammenlignet med andre telefoner i samme prissegment og dyrere er iPhone teknologisk avleggs på mange områder. Den kan ikke motta eller sende MMS, ei heller bruke videotelefoni. Kameraet er dårligere enn det på telefoner som er hele 1000 kroner billigere, og den har heller ikke viktige funksjoner som radio, GPS, Java, spill eller stemmeoppringing.

Sammenligner vi med Nokia N95 - en annen telefon som hadde store forventninger til seg, så er fikk denne ikke i nærheten av den mediedekningen iPhone har fått, til tross for at førstnevnte er teknologisk overlegen, kommer fra den største av mobilprodusentene og ikke minst; den selges i Norge. Men ingen la seg i kø for N95, mediene sto ikke klistret utenfor hovedkvarteret til Nokia eller mobilbutikkene for å filme horder av fans storme butikkhyllene. Telefonen kom i det stille og har siden knapt skapt én stor overskrift i media.

PR-folkene står bak
Vår påstand er at det mest imponerende med iPhone er arbeidet PR-folkene i Apple har gjort ved å profilere telefonen i alle medier, overalt, hele tiden, konstant. Foruten et eget øye for detaljer og brukervennlighet, har nemlig Apple et annet kort i ermet: Noen av verdens dyktigste folk i sitt fag i sin PR-avdeling.

Siden lanseringen har det knapt gått én dag uten at iPhone har vært blant overskriftene i alle medier. Selv mindre viktige ting, som hva slags tilbehør telefonen ville få, eller muligheten til å lage iPhone-tema i Windows Mobile skaper overskrifter. Hva skyldes dette?

Det finnes én tommelfingerregel i mediebransjen: Skriver noen andre om en sak, og da gjerne et større medium, så skriver du også om det. Dette vet Apples PR-avdeling å bruke kategorisk, kynisk og effektivt for å profilere egne produkter. For det er ikke tilfeldig at Apple vet å få mediedekning når de vil ha det. Selskapets datamaskiner har nærmest klippekort inn hos de store nyhetsmediene, til tross for at det er langt i underkant av fem prosent av den totale kundemassen i verden som bruker dem.

Når Apple lanserer noe, er pressen alltid til stede. Når ASUS, Dell eller andre presenterer noe nytt, er de heldig om de får en notis eller liten artikkel.

Mange sier at Apple er blitt det de er i dag som følge av stilig design og smarte løsninger. Da glemmer vi minst en tredel av sannheten: Nemlig den at Apple aldri hadde blitt hva de er i dag uten den pressedekningen selskapet har fått.

Går vi tilbake til sammenligningen av N95 og iPhone så ser vi én klar forskjell. Nokia nevnte aldri når N95 ville komme på markedet, de laget ikke en svær lansering av telefonen, de kalte ikke telefonen en mobil revolusjon og de ansatte ikke egne folk til å klappe og juble til lykkelige kunder som kom jublende ut av butikken med en N95 i hånden. Det gjorde derimot Apple.

Hva videre?
Spørsmålet vi nå kan stille oss er hvor alt mediehysteriet rundt iPhone tar Apple og den nye telefonen. Snakker vi om en ny mobilaktør som kan utfordre Sony Ericsson og Nokia? Eller ser vi at Apple også her blir en nisjeprodusent, som på PC-fronten, der de lager gode, men dyre og snevre produkter for et lite antall dedikerte brukere?

Salgstallene iPhone har oppnådd til nå er alt for ferske til å brukes til å se et svar på spørsmålet. 500 000 solgte enheter i løpet av en helg er vel og bra, og gir Apple en markedsandel på vel 0,05 prosent av mobilmarkedet. Spørsmålet er bare om salget vil fortsette å ligge på 500 000 hver uke, eller om Apples fan-skare nå har kjøpt sin andel og at telefonen kun vil selge i små antall videre. Det spørsmålet vil kun tiden gi svar på.

Simen Johan Willgohs
Journalist, Amobil.no

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen