Kommentar Kokebok for apps

App eller mobilside?

Dette må du tenke på når du skal lage løsninger for små mobilskjermer.

Dette er tredje del i en artikkelserie, hvor vår kommentator Geir Sand Nilsen tar for seg åtte faser i utviklingen av løsninger for mobiltelefoner. 

Gå til første del i serien: – Kokebok for Apps

Les også: 

  1. Behov: Behov hos brukeren du ønsker å løse
  2. Løsning: Løsning på behovet og hvordan det gagner din virksomhet

3. Skisser

Etter trinn 2, løsning, har vi en prioritert liste med funksjoner vi ønsker. Det er nå hensiktsmessig å raskt skissere opp hvordan flyten i tjenesten vår vil være. Her er det  viktigere å få oversikt enn å skissere pent. 

Legg vekt på at brukeren skal få løst det definerte behovet raskest mulig. F.eks. for Swix (hva skal jeg smøre skiene med) er det hensiktsmessig at svaret (du skal smøre med blå) kommer raskest mulig. Helst på første skjermbilde. Andre tjenester (endre dag og sted, hvordan smøre på) kommer lengre bak i den logiske oppbyggingen. I utformingen av skisser, hold deg til enkle bokser og lite tekst. Bruk et bilde per skjermbilde.

Verktøy for skisser

Det finnes en rekke verktøy for å lage skisser. En oversikt her: http://www.websitetestingtools.com/category/wireframing-tools/

Blant de bedre som ikke er nevnt her er justinmind.com.

Dersom du foretrekker å tegne for hånd, bruk enkle maler som vist til høye. Søk på mobile wireframe template på google bildesøk for å finne en mal som passer deg.

 

 

Dataflyt

Basert på skissene bør du få oversikt over all dataflyt som vil være nødvendig for din løsning.

All dataflyt bør skrives i et eget dokument. I denne tidlige fase er det dog mest relevant å få oversikt over hvilke integrasjoner som skal gjennomføres.

En integrasjon sørger for at data (bilder/tekst) kan flyttes mellom systemer. For å estimere hvor mye ressurser utvikling av løsningen vil ta, er det viktig å få oversikt over disse integrasjonene. Vanlige systemer å integrere mot er CMS for nettsider, kundedatabaser eller et egenutviklet publiseringssystem for den mobile løsningen.

Når skissene er klare, har vi nok grunnlag for å vurdere plattform for tjenesten. Med plattform menes her først og fremst om man skal ha app og/eller mobilside og evt hvilke app-plattformer man skal ut på.

Apps

+ Noe mer fleksibilitet med tanke på grafikk
+ Oppdateringer og nyere versjoner kan bli pushet til telefonen
+ Publisitet i appbutikkene
+ Tilgjengelig offline
+ Kan ta i bruk mobilens egenskaper (f.eks. kamera, aksellerometer)
+ Raskere navigering

- Krever godkjennelse for å bli lansert
- Lengre lanseringstid pga godkjennelse
- Dyrere å utvikle
- Krever en versjon per plattform

Mobilsider

+ Rimeligere å utvikle
+ Du har full kontroll, krever ingen ekstern godkjennelse
+ Lettere å modifisere eksisterende innhold fra nett
+ Krever ingen nedlasting.
+ Trenger kun en versjon.

- Større datatrafikk
- Kan ikke pushe oppdatering uten opt-in funksjon
- Ikke like rask navigering

Vurder om du vil satse på app eller mobilside.
Vurder om du vil satse på app eller mobilside.Foto: FINN.no/montasje V. Haugen, Mobilen.no

App eller mobilside

Oppsummert er mobilsider billigere, lettere å oppdatere og du trenger kun en versjon. I utgangspunktet bør du derfor velge mobilsider. Men dersom fordelene med apps gjør at det er mer sannsynlig å løse brukernes behov på en bedre måte sett i forhold til utviklingskostnadene – velg apps. Du må derfor se på hvilke funksjoner du trenger i løsningen. Vil noen av disse bli bedre dersom du velger apps?

Et annet aspekt å vurdere er hvor brukeren søker etter informasjon. Noen bruker app-butikker, andre søker via nettleseren. Får å bli synlig i app-butikkene må du ha en app.

Stadig flere velger hybridløsninger som gjør at mye av innholdet fra den mobile nettsiden kan brukes i appene og noe som får ned kostnaden på apputviklingen.

Hvilke app-plattformer trenger jeg?

iPhone og Android deler størstedelen av markedet mellom seg. Det er tilnærmet et must i dag å være på disse to dersom du skal ha en app. Etter disse to, må du vurdere Windows som har en økende markedsandel. Det er min anbefaling å avvente Windows til etter at du har lansert for iPhone og Android. Vurder deretter Windows basert på deres markedsandel og hvor stor effekt du har av iPhone- og Android-versjonene.

Hvordan kan du gå fram?

Ta valg av plattform først etter du er ferdig med trinn 3, skisser. Basert på skissene, vurderer du ditt behov opp mot fordeler og ulemper med apps og mobilsider. Skal du bruke ekstern konsulent, er dette tiden å innhente hjelp på.

Gå til de neste fasene:

  1. Behov: Behov hos brukeren du ønsker å løse
  2. Løsning: Løsning på behovet og hvordan det gagner din virksomhet
  3. Skisser: Grovskisse av hvordan løsningen ser ut
  4. Plattform: Valg av plattform
  5. Design: Utforming av design og spesifikasjoner
  6. Utvikling: Utvikling etter spesifikasjoner
  7. Test: Test av løsningen
  8. Bruk: Markedsføring og hvordan få brukere

Innholdet er gjengitt med tillatelse fra «Kokebok for apps», som kan lastes ned i sin helhet gratis fra Mobilmarkedsføring.no.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen