Kommentar Kokebok for apps

– Du må havne blant topp 10-appene

Dette må du tenke på når du skal lage løsninger for små mobilskjermer.

Dette er andre del i en artikkelserie, hvor vår kommentator Geir Sand Nilsen tar for seg åtte faser i utviklingen av løsninger for mobiltelefoner. 

Les også første del: – Kokebok for Apps

Utvikling for mobil kan forenkles inn i åtte faser. I denne artikkelserien går jeg gjennom de ulike fasene, fra planlegging til å skaffe brukere. 

1. behov

Begynn med å definere hvilket behov du skal ha løst for kundene dine. Det kan være bedre kundeservice, hjelp til kjøp, bedre hverdag, godt sexliv og så videre. Ikke begrens deg til det som har direkte sammenheng med produktene du selger. Det kommer vi til senere.

I denne fasen er det viktig å være klar over et par aspekter.

Du må bli topp 10

Vi bruker ca. 10 apper i samme tidsperiode. Det vil si at det til enhver tid er ca. 10 apper som vi bruker regelmessig. Appene som er utenfor topp ti-lista har meget begrenset bruk. Hvilke 10 som brukes kan endre seg over tid. Dette kan variere etter f.eks. tid på året (pollenvarsel), spesielle events (OL) eller livssituasjon (få barn).

Hvilke 10 som brukes er individuelt for hver person. Når du definerer et behov må du uansett velge et behov som er stort nok til å kunne bli en av appene som brukes.

Realistisk å kunne bli best i din kategori

Vi bruker som oftest ikke flere apper for samme behov. Du må derfor sikte mot å bli best innen ditt behov. I eksempelet med Norgestaxi og Click a Taxi, er det usannsynlig at begge appene vil bli brukt. Det er dermed den beste løsningen som blir værende og får det meste av visningene. Du må sikte på å bli den beste til løse det definerte behovet.

Mulige unntak er behov med stor interesse. F.eks. underholdning og nyheter. Men tjenester som f.eks Pulse News lar deg lese nyheter fra mange kilder på ett sted og blir således en konkurrent til VG og Dagbladet.

Meg - her - nå

Vi sjekker mobilen ca. 150 ganger per dag. Mobil handler følgelig om meg, her og nå.

Vi ser etter informasjon som kan fylle behov vårt der vi er, når vi er der. I letingen etter behov er det derfor viktig å huske på at mobil i stor grad er tids- og lokasjonrelevant.

 Eksempler på definerte behov

  • Hva skal jeg smøre skiene mine med her nå? (Swix)
  • Bestill taxi her nå (Click a taxi, Norgestaxi)
  • Husk alt (Evernote)
  • Kjøp billett nå (NSB)

Eksempler på dårlige behov:

  • Jeg vil selge mer
  • Fortelle om de nye produktene mine
  • Få tilbudsavisa på mobil
  • Det jeg har på web skal på mobil

Etter denne fasen skal du ha et tydelig definert behov eller en prioritert liste med behov.

Hvordan kan du gå fram? Kreativ workshop, se etter frustrasjoner i eget liv eller når irritasjon blir skapt, lag poengsystemer for å stemme fram største behov, se på eksisterende apper.

2. Løsning

Etter at behov er definert, må vi finne løsninger. Hvordan kan vi sørge for at vi løser behovet og gjør livet lettere for brukeren? I denne fasen er det i starten viktig å ikke la seg begrense av hva man tror er mulig å få til. Tekniske begrensninger skal ikke komme i veien for et godt forslag.

Som et eksempel, la oss igjen se på taxi-eksempelet. Vi kan her ha et definert behov med: 

Enkel bestilling av taxi. Mulige løsninger på dette er: 

  • Hente posisjon så bestilling skjer til “der jeg er”
  • Gi varsel når taxi er 5 minutter unna
  • Finn sjåfør med sammenfallende interesser som bestiller
  • La bestiller bestemme type bil

Løsningene bør rangeres etter hva som sannsynlig gir en løsning på behovet.

Finn din nytte

Vurder deretter hvilken nytte du ønsker fra den mobile løsningen. Det kan være direktekjøp, sign-ups, leads, økt bevissthet eller annet. Uansett hva din nytte er, må du være bevisst på at nytte for brukeren må komme før din egennytte.

Fra løsning på behov til din nytte

Når du vet hva du ønsker å oppnå, kan du vurdere hvordan du kan lede brukeren fra løsning på behovet til din nytte. I det samme taxi-eksempelet kan vi se for oss følgende:

Behov: Enkel bestilling av taxi
Løsning: Bestill nå-knapp som henter posisjon og mobilnummer
Første skjermbilde: Kart med bestill nå
Når brukeren har trykket på bestill nå: Taxi på vei + vil du få 5 % rabatt? Bli kunde.

Legg merke til at behovet løses før brukeren får tilbudet. Løsning på behov før egennytte. 

Hvordan kan du gå fram? Den største feilen i denne fasen er å gjøre antagelser på hva som vil være en god løsningen uten å dekke det opp med fakta. Selv om en gruppe mener de har en god løsning, er det ingen garanti for at noe vil fungere. Man må være forberedt på å teste flere løsninger. Det er derfor viktig med et system for å tilegne seg kunnskap om hva som fungerer.

Den nye retningen i start-upmiljøet baser seg på innovasjonsregnskap og reell læring. Lean startup omhandler at man raskest mulig skal tilegne seg fakta og statistisk grunnlag. Et av hovedargumentene er at vi ikke kan vite hvordan brukere vil oppføre seg før man blir stilt i en reell situasjon. For en times introduksjon, søk på “Eric Ries google talk” på Youtube. 

Gå til de neste fasene:

  1. Behov: Behov hos brukeren du ønsker å løse
  2. Løsning: Løsning på behovet og hvordan det gagner din virksomhet
  3. Skisser: Grovskisse av hvordan løsningen ser ut
  4. Plattform: Valg av plattform
  5. Design: Utforming av design og spesifikasjoner
  6. Utvikling: Utvikling etter spesifikasjoner
  7. Test: Test av løsningen
  8. Bruk: Markedsføring og hvordan få brukere

Innholdet er gjengitt med tillatelse fra «Kokebok for apps», som kan lastes ned i sin helhet gratis fra Mobilmarkedsføring.no.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen