Etter at Huawei begynte å konsentrere seg om absolutte toppmodeller har selskapet skutt fremover. De har økt med fantasitall og tosifrede prosent i et marked som er svakt nedadgående. Men nå stikkes det kjepper i hjulene for det som har vært den mest innovative mobilprodusenten på planeten de siste par årene.
Kommentar
Etter at Huawei begynte å konsentrere seg om absolutte toppmodeller har selskapet skutt fremover. De har økt med fantasitall og tosifrede prosent i et marked som er svakt nedadgående. Men nå stikkes det kjepper i hjulene for det som har vært den mest innovative mobilprodusenten på planeten de siste par årene. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Hva skjer om Huawei forsvinner?

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Denne uken lanserte Huawei sin nye toppmodell, Mate 30 Pro. Etter en to år lang sammenhengende seiersrekke av telefoner som har flyttet forventninger er det store tvil rundt den nye toppmodellen - foreløpig har den ikke Google-tjenester og det er høyst uvisst om den i det hele tatt kommer til Europa.

På grunn av kranglete stemning mellom USA og Kina får ikke Huawei og deres amerikanske partnere samarbeide om å lage nye produkter lenger - de får bare lov til å vedlikeholde eksisterende produkter. Det ble lovet dispensasjoner som ville la Google og Huawei samarbeide, men de ser så langt ut som luftspeilinger.

Alle de tre viktigste mobilprodusentene for oss nordboere har lansert vinterens nye mobiler, og foruten OnePlus 7T som kommer i løpet av høsten en gang venter vi ikke på så mange andre telefoner som kan bli store salgshits.

En spesiell ting med denne høstens nye produkter er at både Samsung og Apple har tatt rennafart og prøver det de kan å ta igjen forspranget kineserene i Huawei har bygget opp på ting som batteritid og fotoegenskaper.

Samsung og Apple har tatt igjen ... vårens toppmodell

Og det har de faktisk klart ganske så bra. Galaxy Note 10+ er totalt sett en ørlite grann kvassere telefon enn Huaweis beste, og de nye iPhone Pro-modellene går Huawei i næringa akkurat der det gjør vondt; på kamerafronten.

Dette er konkurranse i praksis, og det er fint å se, men – både Samsung og Apple slipper altså å konkurrere mot et oppdatert flaggskip fra kineserne. Det er ingen liten bragd å slå den utmerkede P30 Pro, så det er sagt, men med Mate 30 Pro ute av hatten er P30 raskt i ferd med å bli forrige generasjon flaggskipmobil.

Mate 30-telefonene fortsetter på trenden Huawei har holdt seg til. Der det sitter en svært stor kamerabrikke i P30 Pro sitter det to store brikker i Mate 30 Pro. Den ene er enda større enn  den som P30 har, og burde altså kunne sanke store mengder lys på relativt kort tid sammenliknet med mindre brikker.

En vingeklippet toppmodell

Alt tyder på at Huawei igjen har spyttet ut en slugger av en toppmodell. En telefon som kanskje kan presse både Apple og Samsung bak seg igjen hvis den får sjansen. Men hvis den skal få sjansen må den få Google-apper, og den må naturligvis selges utenfor Kina. Huaweis hjemmemarked er stort - for all del, men det utgjør «bare» rundt en fjerdedel av verdens befolkning. 

For et selskap som er vant til å ha drøyt 7 milliarder mennesker som potensielle kunder blir det litt tynt å bare selge i Kina.De kan ikke slå Samsung eller Apple med bare det markedet alene.

Dermed har vi tilsynelatende en situasjon der koreanerne og amerikanerne vinner på walk over – uten at kineserne i det hele tatt har fått vise hva de er gode for.

Samsungs klassereise

Det er en smule apropos at jeg for noen uker siden satt på Samsungs pressekonferanse under IFA-messen i Berlin. Det var en timelang feiring av Samsung selv - og deres mange jubileer; Galaxy-serien har blitt ti år gammel, hele Samsung fylte 80 år i fjor og i år fylte delen som sysler med forbrukerelektronikk 50 år.

Absolutt en del å feire, altså. Reisen Samsung har gjort til å bli en gigant absolutt alle forholder seg til er vanvittig. For tretti år siden sto det Samsung på en og annen mikrobølgeovn i stygg, brun plast. I dag er de overalt - de lager premiumprodukter som selges for mer penger enn konkurrentenes produkter, fordi de kan.

Galaxy Note 10+, iPhone Xs Max, iPhone 11 og iPhone 11 Pro ... ved siden av vårens P30 Pro. Det skulle helst vært en Mate 30 Pro de nye Galaxyene og iPhonene kjempet mot, men dens fremtid er uviss. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Intet nytt at vise

Samsung klappet seg både hvite og blå på skulderen i seansen i Berlin, og snakket ustanselig om hvordan innovasjon og Samsungs lederrolle har brakt dem dit de er i dag. Det er ingen tvil om at de har rett i det.

Men én ting var skrekkelig åpenbart under pressekonferansen; de lanserte ikke nye produkter. De pekte på gamle produkter, og produkter så som Galaxy Fold som skulle vært i salg hvis alt hadde gått etter planen.

Hvem har ledet hvem?

Til tross for alt sitt prat om å ha en lederrolle i utviklingen av forbrukerteknologi er det skrekkelig åpenbart av denne høstens produkter hvem det er Apple og Samsung er redde for. Digre batterier, flere kamera på baksiden, nattmodus, trådløs vennelading ...

Alt dette er egenskaper Huawei var først ut til å  fokusere på. Egenskaper Huawei har ledet an på, rett og slett. Det store spørsmålet er om Samsung eller Apple igjen har motivasjon til å ta på seg ledertrøyen hvis Huawei blir værende ute av dansen.

Eller om vi risikerer flere generasjoner med enda likere telefoner til stadig høyere priser. For selv om både Apple og Samsung har hatt perioder der de virkelig har tatt teknologiutviklingen mange steg videre, har de siste årene virket mer preget av en filosofi som kanskje best kan beskrives slik:

Hvor mye må vi egentlig endre på denne dingsen her for at den skal selge?

De har rett og slett vært litt late. Og det straffer seg fort med det ustoppelige godstoget Huawei i bakspeilet. Hvem skal straffe dem nå?

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen