Apple har solgt dårligere i 2018 enn i 2017. Gjettekonkurranse: er dette en iPhone X eller årets iPhone Xs?
Kommentar
Apple har solgt dårligere i 2018 enn i 2017. Gjettekonkurranse: er dette en iPhone X eller årets iPhone Xs? (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Har smarttelefonene nådd toppen?

Samtidig nedgang for Samsung og Apple ... men én produsent fosser frem.

Apple antydet på torsdag denne uken at deres salgstall for 2018 ville bli vesentlig dårligere enn forventet. Salget ventes å bomme med rundt fem milliarder dollar på estimatet. Beskjeden fikk Apple-aksjen til å stupe og resten av den amerikanske børsen til å falle. Dette skjer i samme år som Samsung har opplevd en salgsnedgang på rundt åtte prosent.

Kommentatorer og analytikere snakker om «peak smartphone», eller at mobilsalget har nådd toppen. Markedet er mettet.

Det hadde det vært interessant å høre Huaweis synspunkter på. Den kinesiske mobilprodusenten kniver i dag med Apple om å være verdens nest største mobilprodusent, og vokser stadig. I år, akkurat som tidligere, har de hatt en kraftig år over år-økning. I 2017 solgte Huawei 153 millioner mobiler, mens de økte antallet i 2018 til 200 millioner enheter. Det er en økning på 47 millioner enheter, eller såvidt over 30 prosent.

Historisk sterkt år for Huawei

I år måtte vi passe på å ha riktig bakgrunnsbilde på Galaxy S-en for at leserne skulle forstå hvilken modell det handlet om. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det er ikke en tilfeldighet, for Huawei har også hatt det kvalitetsmessig sterkeste året noensinne.

Der de tidligere konkurrerte mer på pris og med telefoner som lignet mer på konkurrentenes, har de i år valgt å gå sin egen vei, og det har både vi og andre teknologianmeldere belønnet med høye karakterer.

Nå har ting blitt snudd på hodet. Det ryktes for eksempel at Samsungs neste flaggskipmobil, Galaxy S10, kommer med trådløs vennelading. 

Hvis de ryktene stemmer ser vi allerede her at markedet er i ferd med å  hente funksjoner fra årets Huaweier, som vi ikke har sett i andre telefoner før. Det sier ett og annet om hva kineserne har oppnådd i løpet av det siste året. 

Med telefoner som P20 Pro og Mate 20 Pro har Huawei mer eller mindre sementert forbrukerkrav om større batterier, raskere lading og kamera som fungerer i mørket.

Telefonene har naturligvis ikke vært helt feilfrie. Nær ingen telefoner lever opp til den beskrivelsen. Men de har hatt tydelige forbedringer på områder mobilkjøpere enten har hatt klager i mange år, eller setter ekstra stor pris på i telefonene sine.

For kort fra fjorårets til årets

Skuler vi over til Samsung og Apple er det én ting som er smertelig åpenbart:

Begge de to mobilprodusentene gjorde nettopp samme feil i 2018. De lanserte nesten samme produkt som i året før, men til en langt høyere pris. De har rett og slett hvilt seg på laurbærene, og straffes naturlig nok for det.

Fantastisk kamera, enormt batteri, gode funksjoner og en pris som er høy, men ikke hårreisende. I 2018 gjorde Huawei alt riktig, og stjal markedsandeler. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Avstanden fra Galaxy S8 til Galaxy S9 og fra iPhone X til iPhone Xs er ikke større enn det mange kinesiske mobilprodusenter bruker for å selge ulike varianter av akkurat samme modell.

Spør vi Apple eller Samsung vil de naturligvis være revnende uenige i dette. Apple vil for eksempel peke på A12 Bionic-prosessoren sin og si den er vesentlig raskere enn i fjor. De vil også si at kameraet er forbedret. Begge deler er riktig.

Samsung på sin side har også gjort forbedringer i kameraet på sine Galaxy S-modeller, og også der er det en økning i ytelse å skrive hjem om.

Men for å trekke en annen parallell; det er litt som når mobilprodusenter sender oss svarte mobiltelefoner til test. De glemmer at iøynefallende design er viktig. Det som ser ut som fjorårets utgave på nytt selger ikke godt.

Samsung har gått i den fella før, ved Galaxy S4-S5-generasjonen. Også den gang ble det litt oppstandelse rundt det sviktende salget, før de tok seg godt inn igjen med Galaxy S6.

Mobilmarkedet synker, men Huawei vokser

Samsung er fortsatt markedslederen på mobil, mens Apple og Huawei for øyeblikket kniver om andreplassen. For å sette det hele i perspektiv er det bare å se på antall solgte mobiler for Samsung.

De siste fire kvartalene, frem til og med tredje kvartal i fjor, solgte Samsung 295 millioner enheter. De fire kvartalene før det solgte de drøyt 320 millioner telefoner. En nedgang på rundt 25 millioner enheter. Huawei har økt sitt salg med 47 millioner enheter.

Apple for sin del legger en del av skylda på sviktende salg i Kina. Et land som for øyeblikket ligger i handelskrig med USA og deler av den vestlige verden. Et land der myndigheter og næringsliv nå aktivt oppfordrer til, og subsidierer, kjøp av hjemlig teknologi som Huawei, Xiaomi og Oppo.

For all del - mobilmarkedet går i rykk og napp. Og stadig økende priser på kjedelig maskinvare er defintivt ingen oppskrift på suksess. Kanskje har mobilmarkedet nådd full metning. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg er litt ekstra glad i mobilteknologi.

Men å omtale den siste tidens utvikling uten å ta Huawei og de andre kineserne med i betraktningen er som å si at politikken mister oppslutning fordi det går dårlig med Arbeiderpartiet.

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen