– Facebook har ikke ødelagt Oculus Rift

Derfor punger det sosiale nettverket ut 12 milliarder for noen sære briller.

Sent i går kveld, norsk tid, kom den sjokkerende nyheten: Facebook har kjøpt Oculus VR, selskapet bak superbrillene Oculus Rift. Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Mojang-grunnleggeren «Notch» grøsser, og dropper å lage Minecraft for Oculus Rift. Kommentarfeltet på Hardware.no sin sak om oppkjøpet er stappfullt av sinne, sjokk og vantro, og det samme gjelder forsider og lederartikler på store, internasjonale nettsteder.

Den rådende holdningen, i alle fall fra de mest høylytte stemmene, er at Facebook har ødelagt Oculus Rift. Takk og farvel til det neste store gjennombruddet for PC-er. Big Money har kjøpt opp den folkefinansierte kanonsuksessen.

Åh, om det bare hadde vært så enkelt.

Hvorfor er alle så sinte?

Det virker som det er tre hovedgrunner til at folk ser på oppkjøpet som ren elendighet. Det ene er at de enkelt og greit ikke liker Facebook; bare av prinsipp. Det er jo forsåvidt en ærlig sak, men også vanskelig å argumentere mot – «anti-fanboyisme» lar seg ikke knekke noe mer enn vanlig fandom gjør.

Den andre grunnen er at mange ser på oppkjøpet som et forræderi fra Oculus VR sin side. Selskapet fikk sin fødsel gjennom en folkefinansieringskampanje, uten involvering fra «Big Business», og mange mener at det bør forbli ubesudlet av store selskaper.

Greit nok, men folkefinansiering er en starthjelp til konsepter som markedsmammutene i utgangspunktet ikke tror på. Det har aldri vært meningen at slik finansiering kun skulle skape små selskaper, med få produkter, til en liten, rettroende klikk; og etter denne målestokken er Oculus VR kanskje det beste resultatet fra noen Kickstarter-kampanje.

Det ser vi både ved at John Carmack skrev på Twitter at han oppfordret Sony til å prøve å ansette Rift-oppfinner Palmer Luckey allerede før Kickstarter-kampanjen braket løs, men selskapet hadde ikke tro på konseptet. Nå lager Sony sine egne VR-briller.

Oculus VR har altså bevist at gigantene tok feil, og Facebook-oppkjøpet gjør bare dette enda klarere. Derfor burde egentlig nyheten glede alle folkefinansieringsentusiaster, siden den bekrefter at konseptet faktisk klarer å få gjennom selskaper med livets rett.

Hva skal Facebook med sære briller?

Uansett hvor godt vi liker dem, Oculus Rift er forstatt ganske sære.
Uansett hvor godt vi liker dem, Oculus Rift er forstatt ganske sære.Foto: Hardware.no

Den tredje grunnen til folkets misnøye har, i alle fall på overflaten, litt mer for seg. Facebook lever av reklame, og mange VR-entusiaster er nå livredde for å bombarderes med pop-up-annonser mens de utforsker en virtuell virkelighet. Denne frykten tror jeg er ren skivebom. For hva skal egentlig Facebook med noen sære briller, som de færreste faktisk har hørt om, og som enda færre har hatt mulighet til å prøve?

Først og fremst må vi huske på at ingenting i verden er gratis, heller ikke for Facebook. Selskapet har både investorer, ansatte og underleverandører, som alle sammen skal ha penger fra den enorme Facebook-kassen. For øyeblikket er den enorm, og voksende, fordi Facebook soper inn penger fra reklame.

Problemet, i alle fall på litt lengre sikt, er at reklameinntekter er et fryktelig ustabile og uforutsigbare. Særlig på Internett, hvor flere og flere stenger ute reklame, blir det stadig viktigere å ha flere ben å stå på enn bare å selge annonser – men dette er på ingen måte Facebook sin eneste utfordring. De må nemlig også holde seg relevante.

Husker du MySpace? Facebook husker MySpace, og de er ikke særlig interesserte i å følge den gamle kolossen i graven – noe som skjedde såpass brått at det fortsatt finnes relativt nye pensumbøker på høyskolenivå som omtaler dem som ett av de viktigste sosiale nettverkene. Nå er de for alle praktiske formål historie. Hvordan kan Facebook unngå samme ublide skjebne?

Ved å lære av Google.

Røykvarslere, roboter, biler – og briller

Google har nemlig også forgjengere med ublide skjebner de har lært av, og de vet at det når som helst kan komme en «ny Google». Det ville vært helt katastrofalt for selskapet, og derfor har de en god stund prøvd å diversifisere, som det heter – å spre eggene sine til mer enn én kurv.

Skal man diversifisere skikkelig må man dog bevege seg et stykke bort fra kjerneområdet sitt, og derfor har Google kjøpt en drøss ledende robot-selskaper. Derfor satser de på en sammensmelting av mote og høyteknologi. Derfor snuser de på selvkjørende biler, og derfor punget de ut 20 milliarder for et selskap med smarte røykvarslere.

Man kan alltids finne en eller annen mer eller mindre obskur kobling til nettsøk fra disse kjøpene også, men i siste instans handler det om at Google ikke ønsker å være så sårbare for et svingende reklamemarked og uforutsigbart konkurranseklima på Internett.

Derfor satser de på virtuell virkelighet

Sonys VR-satsning skal visstnok starte på PlayStation 4, men det er ingen hemmelighet at de også kan kjøre på PC-er.
Sonys VR-satsning skal visstnok starte på PlayStation 4, men det er ingen hemmelighet at de også kan kjøre på PC-er.Foto: Audun Rodem, Gamer.no

Facebook sitter i akkurat samme båt som søkekjempen. Hvis det skulle komme en konkurrent som spiste opp deres kjernevirksomhet, eller hvis reklameinntektene skulle gå betydelig ned, ville selskapet plutselig finne seg selv med brukket rygg.

For å unngå dette har de til nå kjøpt opp alle potensielle utfordrere, men det er ikke en levedyktig strategi på lengre sikt. Derfor prøver de nå på litt diversifisering, og Oculus VR er nok neppe første selskapet som går inn i Mark Zuckerbergs armer uten at de på overflaten har noe med sosiale medier å gjøre.

Men hva betyr det for Oculus Rift? Først og fremst, dette med pop-up-reklame i VR-verdener: Hvis jeg var sjef for Facebook, og hadde kjøpt et utrolig lovende selskap for mange milliarder for å få en bredere produktportefølje, ville jeg neppe satset alt på å tjene inn disse pengene med nøyaktig samme fremgangsmåte som jeg allerede holdt på med. Det ville ikke vært diversifisering, det ville bare vært mer av det samme.

Istedet ville jeg latt selskapet dure videre med det som ser ut til å være en vellykket oppskrift, kanskje med drahjelp fra hordene av eksperter jeg allerede hadde i staben min. I alle fall med tilgang til min gigantiske pengebinge, så de kunne slippe å føle seg altfor truet av de dype lommene som konkurrerende selskaper – Sony – har til rådighet.

Farmville er ikke et Facebook-produkt

Fordeler som tilgang til Facebook sine ingeniører og superdatamaskiner er likevel bare toppen av kransekaken for Palmer Luckey og resten av Oculus VR. Langt viktigere er tilgangen til uavhengige utviklere som finnes i Facebook sitt økosystem.

Her er faktisk spillet Farmville veldig relevant. Mange har uttrykt misnøye med muligheten til å få Farmville til Oculus Rift, men da bør de huske på at det ikke er Facebook som har laget Farmville – det er det en uavhengig, tredjeparts utvikler som har gjort. Økosystemet bak Facebook på utviklersiden kan faktisk komme til å måle seg med det som finnes på Apple sin iOS-plattform, eller til Googles Android. Dét er gode nyheter for Oculus Rift.

Det betyr nemlig at man i tillegg til enorme spillstudioer som Epic og ID Software, som vil kunne lage Call of Duty 14 eller hva det måtte være til VR-briller, nå også vil få mindre utviklere som kan lage det neste Flappy Bird, Farmville eller Wordfeud til Oculus Rift. Det betyr enklere spill med en svært lav prislapp, som gjør at den mye omtalte mannen i gata vil kunne få lyst på et sett VR-briller.

Entusiastene burde juble over dette, for selv om store spilltitler riktig nok selger bedre og bedre er det ingenting som kan måle seg med utbredelsen til små, enkle spill som Angry Birds og Candy Crush. Med Facebook-økosystemet i ryggen kan Oculus Rift bli et produkt som massemarkedet faktisk har lyst på. I lengden er det helt nødvendig for at selskapet ikke kun skal lage en liten, om enn superkul, nisjedings.

En gladnyhet for hele verden

Nå er det mange som liker at «deres» favorittsaker ikke slår så altfor hardt gjennom, fordi det gir dem et skinn av ekslusiv forståelse. Likevel, at noen løste massemarked-gåten har gjort at vi i dag har kraftige datamaskiner, fungerende smarttelefoner, og at livet for det meste er mye greiere. Det samme kan skje med VR.

Facebook kan på sin side tjene penger på dette på mange andre måter enn reklame. Ved å eie Oculus VR vil de få litt flere inntekter fra å selge maskinvaren, samtidig som de kan ta andeler fra salg av applikasjoner gjennom en egen butikk – for eksempel. De kan også lage abonnementsløsninger, og hvis de bruker sin ekspertise på sosial samhandling over nettet kan vi ha noen ganske fantastiske flerspiller-opplevelser i vente på Riften.

Og skulle nå Facebook ønske å selge reklameplass inne i en virtuell verden, ville det egentlig gjøre så mye? Å ha reklameskilt stående på virtuelle T-banestasjoner vil vel strengt tatt bare øke realismen i forhold til å tusle rundt på en helt reklamefri planet.

Vi lot oss imponere kraftig av Oculus nyeste VR-brille:
Ekstra: Da vi fikk prøve DK2-prototypen, mistet i alle fall jeg pusten »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen