I april konkluderte vi med at P20 Pro var en bedre mobil enn både Galaxy S9 og iPhone X. Nå begynner Huaweis fremgang for alvor å bli synlig i salgstallene.
Kommentar
I april konkluderte vi med at P20 Pro var en bedre mobil enn både Galaxy S9 og iPhone X. Nå begynner Huaweis fremgang for alvor å bli synlig i salgstallene. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Endelig er det skikkelig konkurranse i mobilmarkedet igjen

Annonsør­innhold
Les hele saken »

For drøyt ti år siden lanserte Steve Jobs og Apple den første iPhonen. Mobilprodusenter som Samsung og HTC var raskt på ballen, men historien gikk i stikk motsatte retninger for de to mobilprodusentene. Samsung jobbet seg opp til skuldrene på og senere opp over Apple, mens HTC gradvis har bleknet fra mobilkjøpernes gunst.

Siden den gang har mobilmarkedet på mange måter vært et slags duopol, der Samsung og Apple har delt på inntektene fra markedet.

Inntil for et par år siden så det knapt ut til å være plass til noen andre, til tross for at andedammen de svømmer rundt i egentlig er ganske diger. Det virket rett og slett  som om dominansen til de to største aktørene var uovervinnelig.

Slik er det absolutt ikke i 2018.

Har vokst i Kina-boblen

iPhone X er en fantastisk telefon, men den er svært dyr og hverken kamera eller batteritid er like gode som i Huaweis par siste toppmodeller. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Forklaringen er bittelitt infløkt, men den er muligens verdt å få med seg. For resultatet er en solid fordel for oss forbrukere; reell konkurranse.

Apple har nemlig aldri hatt noe voldsomt fotfeste i Kina, der markedet domineres av landets egne aktører som Huawei, Oppo og Xiaomi. Aktører som dermed i stor grad har fått holde på noenlunde i fred for de to globale kamphanene fra Seoul og Cupertino. Men kinesiske selskaper har de siste årene i stadig større grad jobbet også utenfor hjemmemarkedet sitt.

Huawei er én av aktørene som tydeligst har satset utenfor Kina - der de eksempelvis har brukt betydelige  økonomiske muskler på å opprette design- og forskningssentre her i Europa.

Huawei passerte Apple

Nylig kom nyheten om at Huawei for første gang hadde passert Apple i antall solgte enheter gjennom ett helt kvartal. Tidligere har de bare flørtet med andreplassen på salgsstatistikken i en måneds tid i 2017.

Det i seg selv er en nyhet. Men min påstand er at det absolutt ikke er den største nyheten. Apple kommer nok fortsatt til å tjene penger som gress med en høy andel betalingsvillige brukere som er svært lojale. Og markedsandelen deres står omtrent på stedet hvil.

Samsungs markedsandel står absolutt ikke i ro - den synker, og det relativt kraftig, med åtte prosent nedgang år over år.

Økte med 41 prosent (!) på ett år

Samsungs markedsandel i solgte enheter har falt med 8 prosent år over år. En litt for dyr Galaxy S9 som likner for mye på fjorårets Galaxy S8 har antakeligvis en del av skylden. Men det hjelper ikke at Huawei gomler markedsandeler i samme tempo som gutten som kappåt med trollet. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Den største nyheten er denne: Huaweis markedsandel målt i solgte enheter har økt med 41 prosent år over år.

Den typen markedsøkning er omtrent uhørt. Spesielt i et marked der konkurransen frem til nå i all hovedsak har stått mellom to svære og tilsynelatende uslåelige kamphaner.

I det siste kvartalet solgte Huawei 54 millioner telefoner, mens Samsung solgte 73 millioner enheter. Det er fortsatt en grei ledelse til Samsung, og det er definitivt rom for å ta med at Samsungs bommert i denne sesongen antakeligvis har vært å slippe en for dyr telefon, med for få fordeler over forrige generasjon.

Like fullt - selv om Samsung kanskje ikke gjør Galaxy S9-tabben til neste år, ligger Huawei an til å passere 76 millioner solgte enheter om de klarer å holde dampen oppe. Det skal en del til å opprettholde dette voldsomme trykket, men at de kan klare en stigning som er høyere enn ti prosent virker ikke usannsynlig - og det har de strengt tatt allerede hatt noen år.

Som fastslått innledningsvis - dette betyr reell konkurranse, og ikke duopolet vi er vant til i markedet.

Hvordan takler de Shenzhen-ekspressen?

Huawei har opprettet en enorm forskningsavdeling i Shenzhen som utelukkende jobber med kamerateknologi. Resultatet er for eksempel bilder som dette fra håndholdt P20 Pro, midt om natten. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Og så langt har vi ikke nevnt det faktum at Huawei nesten ikke selger telefoner i USA. Det betyr at de må ta igjen det «tapte» derfra i andre markeder.

I vår region, som for Huawei inkluderer Norden og Øst-Europa, har de hatt en økning på vanvittige 56 prosent. Det er muligens på tide at Huawei bytter navn til Shenzhen-ekspressen.

Det er ikke annet å si enn at vi antakeligvis kan glede oss til å se hvordan Huawei skal følge opp dette her. Og det blir minst like spennende å se hvordan Samsung og Apple skal klare å holde kineserne fra livet.

Les testene av de tre viktigste telefonene på markedet:

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen