Kommentar

Dyrere mobilbetaling er godt nytt

Når Norgesgruppen vurderer å la kundene ta kostnaden for mobilbetaling er det godt nytt – på sikt.

Norgesgruppen har annonsert at de vurderer å la kundene dekke ekstrakostnadene butikkene påtar seg ved å ta betalt med mobiltelefoner og kredittkort kontra Bankaxept.

I utgangspunktet kan det se ut som dødsstøtet for Valyou og kontaktløs mobilbetaling hos landets desidert største innen detaljhandel.

Bankaxept er bankenes eget betalingssystem, og innebærer en svært lav kostnad for bedriften. Ifølge Norgesgruppen koster det selskapet 200 millioner i året at stadig flere i stedet velger å betale med kredittkort. Kredittkort benytter en annen betalingsinfrastruktur, som oftest Visa eller Mastercard, og er langt dyrere for bedriften.

Norske forbrukermedier har de siste månedene hatt mange artikler om dagligvarekunder som velger å betale alle innkjøp med bestemte kredittkort som gir dem fordeler i form av gratis flyreiser eller lignende. Årsaken til at kredittkortselskapene kan tilby disse godene, er at de tar seg godt betalt av brukerstedene, samtidig som den norske praksisen der butikkene dekker kostnaden for kortbetalingen, maskerer nevnte kostnad.

Norgesgruppen varsler at de kan komme til å ta betalt fra kunder som betaler med mobil eller dyre kredittkort.
Norgesgruppen varsler at de kan komme til å ta betalt fra kunder som betaler med mobil eller dyre kredittkort.

Gratis bonuspoeng koster

I Norge er det, stikk i strid med det mange skulle tro, billigere for serveringssteder å ta betalt i kontanter enn med kort. Tross håndteringskostnader og vekslingsgebyrer. Årsaken er at både kortselskaper og klarerende banker vet å ta seg godt betalt.

Når Kari fra Lilleaker velger å betale alle familiens dagligvarer med kredittkortet som gir gratis flyreiser, gjør hun at prisene på dagligvarer øker for alle de andre kundene. Samtidig er Kari antagelig ikke klar over hvilken pris både hun og andre betaler for de gratis flyreisene.

Både banker og mobiloperatører har sett mobilbetaling som en kjærkommen ekstra inntektskilde. Kanskje har man tatt den norske modellen for gitt, der butikkene baker betalingskostnaden inn i prisene fordi de selger flere varer når kundene betaler med kort.

Norgesgruppen har nå ropt et kraftig varsko til bankene. De vil ikke sitte rolig og se på at deres profitt blir spist opp av høyere transaksjonskostnader.

Smertegrensen er nådd

I realiteten er det det samme problemet som møter mobiloperatørene når de vil inn i næringskjeden gjennom tjenester som Telenor og Dnbs Valyou. Jeg var nylig på en stor konferanse om mobilbetaling i Stockholm, der en betydelig nordisk finansaktør sa det klart og tydelig:

– Hvorfor skal vi vanne ut våre inntekter ved å slippe til en ny aktør i næringskjeden, med mindre det kutter ut noen andre, slik at vår profitt blir større?

Norske Mcash har skjønt det. De forsøker å få til avtaler med norske banker, slik at betaling kan formidles direkte uten å gå via kortselskapene og forskjellige klareringstjenester. Dermed tjener både butikkene og bankene mer på hver transaksjon.

Ved å sette foten ned og kreve ekstra gebyr for dyre betalingstjenester, gjør i realiteten Norgesgruppen oss alle en tjeneste

Ved å sette foten ned og kreve ekstra gebyr for dyre betalingstjenester, gjør i realiteten Norgesgruppen oss alle en tjeneste. Også Telenor og Dnb, når den viser dem veien de må gå hvis de vil at mobilbetaling skal bli universelt i fremtiden. Ingenting er gratis, ingen trær vokser inn i himmelen, og Norgesgruppen har akkurat signalisert klart og tydelig at smertegrensen er nådd.

Samsung lanserte denne uken sin mobilbetalingsløsning:
Samsung Pay skal kunne brukes overalt »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen