Kommentar
Tre biler med sonar, eller radar, og kamerasystemer som skal hjelpe deg. De kan holde seg på veien et stykke på egen hånd, men selvkjørende er de avgjort ikke. (Bilde: Montasje. Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende

Selv om det snakkes aldri så mye om autopilot.

Det siste året har jeg kjørt en Volgswagen Golf med en hel liten haug førerassistanse bygget inn. Bilen hjelper til med styringen om jeg forviller meg ut av kjørefeltet mitt, og cruise controlen kan ta meg på full automatikk gjennom en rundkjøring uten at jeg må røre gass- eller bremsepedalene selv.

Hvis jeg møter deg på veien er det en viss fare for at du tror det er noe feil med lyssettingen på bilen jeg kjører. VAG-konsernets nye biler med adaptive lykter blender nemlig ned akkurat der din bil er. Fra førersetet ser det ut som det kommer en svart boks mot meg på veien, med en bil inni. Resten er flombelyst.

Fra møtende biler ser det ut som om bilen har ett lys som er vanvittig mye sterkere enn det andre.

Nerden våkner

Jeg skal gladelig innrømme at jeg ikke er noen bilnerd. Min bilkunnskap begrenser seg til å kjenne igjen modeller, og å ha noen favorittdesign opp gjennom historien. Men når det kommer til automatisering av det som foregår i en bil våkner nerden i meg ganske fort. Den samme nerden som har stilt inn komfyrklokker, videospillere og liknende utstyr omtrent siden jeg fant ut av knapper var morsomme å trykke på.

Da vi fikk tilbud om å prøvekjøre Mercedes' nyeste luksusbil, S500 Plug-in Hybrid, ble det raskt avgjort at jeg skulle prøve meg. Bilen har bøtter av hestekrefter, to separate motorsystemer og haugevis av elektronikk. Men det var først og fremst påstanden om at den nesten var selvkjørende vi ville undersøke.

Vi strakk nok den norske importørens gjestfrihet omtrent så langt som vi kunne, da vi ba om å få kjøre bilen så langt som vi endte opp med å gjøre. Men det gjorde at vi fikk god anledning til å bli trygge på de fleste automatiske førerassistentene i bilen. Etter godt over 100 mil bak rattet stolte vi på at funksjonene gjorde som de skulle.

«Innenfor systemets begrensninger»

Volkswagen, Tesla eller heftig Mercedes. Alle har avanserte assistansesystemer, som av og til omtales som «autopilot». På en Golf henger det en sonar under skiltplaten, og det bor et kamera i speilfestet i taket. Selv om du kan slippe unna med å slippe rattet, er den ikke selvkjørende.
Volkswagen, Tesla eller heftig Mercedes. Alle har avanserte assistansesystemer, som av og til omtales som «autopilot». På en Golf henger det en sonar under skiltplaten, og det bor et kamera i speilfestet i taket. Selv om du kan slippe unna med å slippe rattet, er den ikke selvkjørende. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Vi kan godt adoptere Volgswagens litt kryptiske språk når vi omtaler disse systemene. Titter du på selskapets brosjyrer for Golf finner du igjen det meste av dette utstyret, og forbeholdet «innenfor systemets begrensninger» går igjen. Og systemet er begrenset. Både av lovverk og av tekniske utfordringer. Ikke minst virker det sannsynlig at bilprodusentenes redsel for ansvar er en del av regnestykket.

I dag finnes det ikke en eneste ordinær bil for deg og meg på veien som er i stand til å kjøre helt selv. De kan ikke en gang kjøre nesten helt selv. På det meste kan de hjelpe deg, og de kan hjelpe deg så mye at det føles som om de kunne kjørt selv.

Det er et avhengighetsforhold her, og foreløpig er det bilen som er avhengig av deg for å komme trygt frem, og ikke omvendt.

Både Mercedes' luksusbil, den nye Tesla-modellen og Golf-en jeg kjører rundt i, kan ta over rattet helt i korte perioder. Men dette er en nødløsning som skal sørge for trygghet dersom alt går galt. Slipper du rattet med vilje i fart, blir verden et farligere sted.

Mister lett oversikten

Bilen kan nemlig miste oversikt over veimerkingen på et lite øyeblikk. Idet rattsymbolet i Mercedesen, eller veimerkesymbolet i Golf-en, skifter farge, er bilen din på vei ut i potetåkeren, eller over i feil kjørefelt.

Tør du likevel å la bilen styre seg helt selv, får du høre det i form av en lydvarsling og grafiske varsel på bilens skjermer. Rundt tre svinger på rad er alt bilene vil hjelpe deg med før varslingene kommer. Dette fungerer helt likt i begge de tyske bilene, selv om den ene selges til drøyt fire ganger så høy pris som den andre.

Bilene ønsker ikke å kjøre selv, og ikke kan de det heller foreløpig. Blir det mørkt skal det ekstra tydelig veimerking til før kameraene er i stand til å følge den. Når bilen foran kjører inn i en sving, tror din bil det er klar bane, og gasser på inn i svingen. Styring av lys og viskere fungerer stort sett greit i dag, men av og til starter viskerne opp sent. Hvorfor er det viktig for autopiloten, kan man spørre seg? Det skyldes enkelt og greit at kameraene som følger med på veien fremover nesten alltid er integrert i speilfestet øverst i frontruten. Hvis det snør og viskerne ikke går slik de skal, ser hverken du eller bilen særlig godt.

Mercedes har haugevis av assistanseløsninger bygget inn i den nye S-klassen. Den er likevel helt avhengig av skikkelig veimerking og greit vær for å fungere. Slipper du rattet for lenge deaktiverer bilen selv funksjonen.
Mercedes har haugevis av assistanseløsninger bygget inn i den nye S-klassen. Den er likevel helt avhengig av skikkelig veimerking og greit vær for å fungere. Slipper du rattet for lenge deaktiverer bilen selv funksjonen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Automatikken tar ikke over, den avlaster

Også Tesla har bygget inn sin avstandssensor under nummerskiltet.
Også Tesla har bygget inn sin avstandssensor under nummerskiltet. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

All automatikken som bor i en ny bil kan avlaste føreren. Den er spesielt herlig når man skal kjøre langt. Det er imponerende å se lyskjeglene jobbe som antennene på et insekt langs tunnelveggen, for å gi deg best mulig lys å kjøre i. Men til syvende og sist er det vi får kjøpt i dag bare det. Assistanse.

Disse systemene er ikke smarte i seg selv. De aner ikke konsekvensene av hva de gjør. De har ikke infrastrukturen rundt seg som de behøver for å kjøre trygt, men prøver så godt de kan basert på maskinlesing av verktøyene vi mennesker bruker.

Det imponerer meg likevel at bilprodusentene tør å la bilen gjøre såpass mye som den allerede gjør. Skulle bilen min en dag ikke bremse opp som den skal, er det sannsynligvis jeg som må bære ansvaret for det. Men hvor utbredt må teknologien bli før man kan tenke seg tvil rundt akkurat dette?

Teknologien du kan kjøpe er ikke den som bor i prototypene

Selv om vi vet at mange bilprodusenter har prototyper på helt selvkjørende biler, er det ikke den teknologien vi finner igjen i bilene vi kjører hjem fra forhandlerne i dag. Foreløpig er det ørsmå smakebiter vi får. Men det er smakebiter av fremtiden, og systemene inngår også som deler av de langt større verktøykassene helt selvkjørende biler har å lene seg på.

I løpet av sommeren skal det komme en stor oppdatering til de nyeste Teslaene. Her har Tesla måttet moderere påstandene litt, etter å først ha omtalt oppdateringen som en autopilot.
I løpet av sommeren skal det komme en stor oppdatering til de nyeste Teslaene. Her har Tesla måttet moderere påstandene litt, etter å først ha omtalt oppdateringen som en autopilot. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

At du og jeg har biler som hjelper oss i dag, virker å være steg nummer én på veien mot en bil som ikke trenger hjelp. Det blir synlig omtrent hver gang en ny produktkategori, eller et teknologiskifte, er på vei. Første generasjon er ikke alltid så smart som lovnadene skal ha det til. Men hvis mange får brukt teknologien utvikler den seg ekstremt mye fortere enn den gjør som enkle prototyper med år i mellom.

For den selvkjørende bilen virker det som om deler av utviklingen tas i din og min bil. Men i stedet for at vi får tilgang på hele puslespillet før det er klart, utsettes vi for én og én brikke i det, mens vi venter på at helheten skal modne og på at infrastruktur og lovverk blir oppdatert.

Her kan du lese testen av Teslas nyeste teknobombe, og her leser du hvordan det gikk da vi prøvekjørte Mercedes S500 Plug-in Hybrid.

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen