To ganger har en Tesla Model 3 satt ny rekord for strekningen New York - Redondo Beach den siste måneden. Den nye rekorden er på drøyt 45 timer. (illustrasjonsbilde)
To ganger har en Tesla Model 3 satt ny rekord for strekningen New York - Redondo Beach den siste måneden. Den nye rekorden er på drøyt 45 timer. (illustrasjonsbilde) (Amanda Voisard/Reuters/NTB scanpix)

Knuste den tidligere elbilrekorden to ganger på en måned

Annonsør­innhold
Les hele saken »

En «Cannonball Run» er øvelsen å komme seg fra New York til California i USA med bil raskest mulig, og de siste årene har det blitt stadig mer populært å prøve seg på distansen med elbil. 

Elbil medfører jo visse utfordringer biler med forbrenningsmotor ikke har i like stor grad, som å passe på at man kommer til en lader med noenlunde «optimal» ladestatus, slik at batteriet lader mest mulig på kortest mulig tid. 

To ganger på tre uker 

Nå har Cannonball Run-rekorden med elbil blitt slått to ganger i løpet av tre uker. Først ut var sveitsiske Lars Thomsen sammen med kone Betty Legler og deres 18-årige datter, som fullførte runden fra Red Ball Garage i New York til Portofino Inn i Redondo Beach (like sør for Los Angeles), på 48 timer og 10 minutter. Det skjedde midt i juli. 

Det var litt over to timer raskere enn den forrige rekorden på 50 timer og 16 minutter. Thomsen og familien kjørte de drøye 4.500 kilometerne i en helt standard 2018-modell Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive. De oppnådde en gjennomsnittsfart på snaue 95 kilometer i timen og stoppet totalt 19 ganger på Teslas Supercharger-stasjoner. 

Thomsen opplyser til The Verge at de ønsket å holde seg innenfor fartsgrensene og å kun lade når bilen var nærmest fullstendig utladet. De brukte også Teslas Autopilot-funksjon store deler av turen. 

Over 100 km/t i snitt 

Thomsen-familien fikk imidlertid bare ha rekorden i tre uker. 31. juli satte nemlig Kyle Conner og Matthew Davis ut på sin Cannonball Run – igjen med en Tesla Model 3 Long Range RWD. Denne gang var bilen imidlertid lett modifisert, blant annet senket så mye som mulig for bedre aerodynamikk. 

Conner og Davis klarte turen på 45 timer og 16 minutter, men de holdt seg ikke til fartsgrensene og brukte heller ikke Autopilot i noen særlig stor grad. Utover det er det tynt med detaljer om rekordturen, men Conner har svart på en del spørsmål i en Reddit-tråd

Her kommer det frem at snittfarten på hele turen, inkludert når bilen sto stille, var 101 kilometer i timen, snittfarten i bevegelse var 122 kilometer i timen og at toppfarten var solide 225 kilometer i timen. Conner sier også at «alt» de ikke hadde kontroll over selv gikk galt, som regn, motvind, byggearbeider og liknende. 

– Det vil kreve mye for å slå rekorden vår, men det er absolutt mulig å få til, sier Conner til The Verge. Til The Drive sier han at han tror det er mulig å komme under 40 timer med en elbil innen kort tid, med utvikling i batteriteknologi og ladere. 

En liten forbedring vil sannsynligvis være innen rekkevidde når Tesla ruller ut versjon tre av sine Superchargere i større monn. Med disse vil maksimal ladeeffekt for Model 3 være 250 kilowatt, mot 200 kilowatt på versjon to, som foreløpig er mest utbredt. 

Her er timelapse-videoen de laget av turen: 

Under 29 timer 

Den «vanlige» Cannonball Run-rekorden ble satt med en ombygget 2004-modell Mercedes CL55 AMG i 2013. Ed Bolian, Dave Black og Dan Huang kjørte fra New York til Redondo Beach på 28 timer og 50 minutter.

Snittfarten, inkludert tiden de sto stille, var på snaut 158 kilometer i timen og ble blant annet oppnådd ved å ha en «spotter» som kjørte foran, holdt fartsgrensen og holdt utkikk etter politi på veien. 

Toppfarten var halsbrekkende 254 kilometer i timen, ifølge CNN

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen