Knakende godt romgrøss

Silent Hill 2 var herlig nervepirrende, og jeg nok har svettet en og annen perle av Resident Evil-spillene, men skrekkspill har i grunn aldri vært min nisje. Da kollega Mikael lurte meg til å kjøpe Dead Space var jeg så skeptisk som kun en trønder kan bli. Jeg skylder ham fortsatt en og annen tjeneste for det tipset.

Det første spillet i det som nå er en serie er nemlig et av mine favorittspill fra de siste fem-seks årene.

De fantastiske omgivelsene var tungt dekorerte med uhyggelig panikkangst. Kombinasjonen av et nær perfeksjonert lydbilde og et av spillhistoriens mest involverende grensesnitt kilet jevnt i magen. Jeg trodde aldri at utvikler Visceral Games kunne videreføre dette på rettferdig vis, men Dead Space 2 er akkurat så bra som man kunne håpet på.


Temposkifte

Å anmelde oppfølgere uten å røpe foregående historie for nye spillere er en prøvelse, men jeg skal holde meg i skinnet. Det bør i hvert fall nevnes at den ulykkelige ingeniøren Isaac overlevde det gyselige skipet USG Ishimura, og forvillet seg til en romstasjon på Saturn-månen Titan. Her ligger han på ei sykestue, spik spenna gærn. Skikkelig gal. Gå i morgenkåpe på butikken-gal.

Det er i grunn ikke så rart, ettersom alt han elsket og holdt kjært har raknet i en heidundranes fart. Tre år har gått siden eneren, men det har ikke kuet sinnet hans – tvert imot. Resultatet er en en deilig hevnhistorie, og der lå også noen av bekymringene mine på forhånd. Dead Space 2 er utvilsomt mer aggressivt enn storebror, noe utgiver EA har vært flinke til å poengtere i promoteringen av spillet. Det skader spillet til en viss grad, men lar det også gå sin egen sti.

Konklusjon

Dead Space var neppe et lett spill å lage en oppfølger til. Visceral Games har gjort en strålende jobb med å skape et spill som både står på egne ben og viderefører den gode stemningen, selv om det er inngått kompromisser her og der. Mye av det som gjorde forgjengeren så bra var at alt føltes så nytt, mystisk og uutforsket, og det er nok naivt å anta at man opplever dette atter en gang. I stedet spillet Dead Space 2 på andre styrker. Dette er større, åpnere og mer aggressivt.

Det er mye skyting i Dead Space 2, og du får sjeldent en pause fra de hektiske actionsekvensene. De avbrekkene du får er gode og etterlengtede, med både gåteløsing og nærmest meditative øyeblikk hvor du skal fordøye det du har opplevd. Omgivelsene er bedre enn noen gang, og om du er av den lett engasjerte typen så kan du forberede deg på en drøyt femten timer lang romferie.

Spillet er tydelig strømlinjeformet for å bedre klikke med smaken til en mer skyteglad demografi enn hva eneren nok var ment for. Jeg skulle ønske dette var skumlere, men det er ikke til å komme bort ifra at Dead Space 2 er et knakende godt spill til tross.

Karakter: 8/10 - svært godt

Dead Space 2 slippes 25. januar til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. Spillet kommer også med en flerspillerdel, men vi har ikke hatt anledning til å vurdere denne på grunn av manglende tilgang til andre å spille med.

Flere bilder og full test får du på Gamer.no

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen