Klørne kvesses i Korea

Et marked i endring
I Norge har Nokia, Siemens og Sony Ericsson hvert lange tradisjoner med å være de to største produsentene av mobiltelefoner, og de har også vært store aktører på verdensmarkedet. Men det kan endre seg i løpet av få år, og vi ser allerede forandringer.

Samsung har i år passert Motorola, og vil i følge analysebyrået Strategy Analytics i USA, ha en markedsandel på 13,9 prosent i løpet av 2004. Den andre elektronikkgiganten i Asia, LG Electronics, akter ikke å la Samsung ture frem uten kamp, og de satser knallhardt på mobilmarkedet. De vil i år nå rundt 7 prosents markedsandel – omtrent på linje med Siemens.

Situasjonen på verdensmarkedet er én ting, men for Samsung og LG som begge holder til i Sør-Korea, er det en voldsom kniving om å være størst, både innenlands og på verdensbasis. LG sier ubeskjedent at de vil bli nummer tre i verden i løpet av 2006, og Samsung tar ikke sjansen på å tro at de spøker.

Kompromissløs kvalitetskontroll
Samsungs toppsjef Lee Ki-tae kan plutselig finne på å kaste en telefon på bakken for så å trampe på den, bare for å demonstrere at Samsungtelefoner tåler juling uten å bli ødelagte. Han kjører en null-toleranselinje overfor produksjonsfeil, og da det i 1995 viste seg at et parti på 150 000 håndsett hadde defekter som kunne skape problemer, fikk han telefonene snarest returnert til fabrikken hvor de ble destruert.

Et rykte om god kvalitet er det slettes ikke alle telefonpodusenter kan skilte med, og at et slikt rykte hjelper på salget er hevet over enhver tvil. LG slurver heller ikke når de skrur sammen mobilene sine og det gjenspeiles også på det norske markedet at de to koreanerene lykkes med sin strategi.

Kvalitetssatsingen, sammen med en stadig utvikling av funksjonalitet og brukervennlighet, har gitt Samsung en norsk markedsandel på om lag ti prosent, mens LG foreløpig henger litt etter. Samsung har klatret på svært kort tid, og LG vil trolig komme etter når de etter hvert ruller ut stadig flere og bedre modeller.

Den voldsomme konkurransen presser produsentene til å prestere og investere i utvikling, noe som til sist er utelukkende positivt for oss forbrukere.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen