Kledde ut sjåføren som et bilsete for å se hvordan mennesker reagerer på autonome biler
(Foto: Ford)

Kledde ut sjåføren som et bilsete for å se hvordan mennesker reagerer på autonome biler

Bilindustrien ser ut til å være enige om at førerløse biler er fremtiden, men om du er skeptisk til å ferdes på veien sammen med maskinstyrte biler er du nok ikke alene.

Ford er et av selskapene som nå forsker på hvordan selvkjørende biler kan bli forstått og sett på av de rundt seg – enten det er fotgjengere eller andre biler med sjåfør av kjøtt og blod. 

Kledde seg ut som et bilsete

Ettersom det fortsatt ikke er lov å sende helt førerløse biler ut på veiene i dag, uten en person bak rattet, måtte Ford være litt kreative.

De valgte nemlig å kamuflere sjåføren fra omverden ved å kle ham ut som et bilsete. Resultatet ser du i bildet øverst i saken. 

Sjåførene som kledde seg ut gikk gjennom et treningsprogram og kunne holde øynene på veien gjennom en falsk hodestøtte i «setedrakten». De fikk også hjelp av en assistent gjemt i baksetet for å holde oversikt over veien foran dem.

Målet med prosjektet var å finne ut hvordan mennesker rundt den tilsynelatende førerløse bilen reagerte, og hvordan bilen på best mulig måte signaliserte hva den ville. For eksempel at den var i ferd med å stoppe før et gangfelt.

All interaksjon med medtrafikanter skjedde gjennom et enkelt lys på taket, og Ford har i ettertid kunnet analysere hvordan omgivelsene reagerte på lyssignalene når blikkontakt med sjåføren har vært umulig.

Se hvordan sjåføren med utkledning ser ut når hun kjører bilen nederst i saken.

Foretrakk turkist lys

I samarbeid med Chemnitz University of Technology i Tyskland har Ford undersøkt hvor effektivt tre farger på bilens tak kommuniserer med medtrafikanter. 

Undersøkelsene viste at 60 prosent av de 173 personene som møtte den spesialutstyrte bilen med lys på taket og med sjåføren som var utkledd som et bilsete, trodde det var et selvkjørende kjøretøy.

Et flertall av de som ble spurt om hvilke farger som ble lagt mest merke til svarte turkis.

 Forholder seg til det bilen gjør

Undersøkelsen viste også at lyssignaler var noe mange av de spurte stolte på. Dette gir forskerne grunnlag for å studere ytterligere hvordan de visuelle signalene skal kommunisere enda bedre, heter det i Fords pressemelding.

– Å oppnå øyekontakt med en sjåfør er en viktig form for kommunikasjon. Samtidig viste vår studie at trafikanter først og fremst forholder seg til hva en bil gjør. Det neste trinnet for oss blir derfor å se på hvordan vi kan videreutvikle lyssignalene slik at de skal være enkle og intuitive å forstå for alle, sier Dr. Matthias Beggiato ved Chemnitz University of Technology i pressemeldingen.

Flere bilprodusenter eksperimenterer med lys

En annen bilprodusent som også ser for seg fremtidsrettet kommunikasjon med lys, er Audi. For flere år siden viste de frem en konsept hvor de byttet ut nestene hele baksiden av bilen med en OLED-skjerm, som skapte noen ganske unike blink- og bremselys. 

For å ikke snakke om Mercedes' nye smartkonsept Thin-Q, som har en informasjonsskjerm på framsiden av bilen, nettopp for å kommunisere med fotgjengere. 

Dette ser Teslas Autopilot:
Oppdager biler og objekter med imponerende presisjon »

(Kilde: Pressemelding)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen