Test

Klassikeren: Kill Bill vol. 1

Hver tirsdag klokken 14.00 tar vi i Kulturo.no for oss en film eller en plate som våre lesere har stemt frem som sin favoritt. Her vil vi prøve å gi en dypere bakgrunn for hvorfor filmen eller platen er som den er, for slik å introdusere en gammel klassiker på ny. Ukens utgivelse er "Kill Bill vol. 1".

Tarantino hyller yndlingsfilmene sine.
Tarantino hyller yndlingsfilmene sine.

Er ikke filmvold kult, sier du?

Vel, tør jeg i så fall foreslå et aldri så lite gjensyn med Tarantinos slagkraftige hevn-epos som hurtigvirkende kur for den siste rest av skepsis og moralsk indignasjon, med det ene forbehold at man er noenlunde innforstått med mannens kitch-kunstneriske visjoner, vel og merke.

For noe må jo unektelig være unikt ved en filmskaper som har et genuint kjærlighetsforhold til filmer som den samlede kritikerskare gladelig ville gått løs på med hele sitt arsenal av slakteredskaper, men som samtidig er blitt tildelt både gudestatus og genierklæringer for sine egne filmer. En grunn må være at Tarantino har truffet en nerve ved å gjøre seg selv til sjangernerdenes fremste ambassadør, en stilling han forvalter med dyp respekt, grundig filmteknisk innsikt og en slags naiv, barnlig skaperglede.

Gull av gråstein

”Kill Bill”-filmene er nok den foreløpig tydeligste kulminasjonen av hans blinde forelskelse i det man kan kalle b-film-sjangerens ofte utilsiktedede estetiske kvaliteter. Quentin, i stedet for å påta seg en tradisjonell filmskaper-rolle, er på sett og vis like mye publikummer som regissør, og lager en form for selvbevisst meta-sjangerfilm hvor mediet på en måte blir et mål i seg selv, ikke bare et fortellingsredskap. Tarantino har en original form for estetisk sensitivitet som han bruker til å destillere ut en delikat sjanger-essens med et ivrig ønske om å dele denne med resten av verden, om det så måtte bety å fornærme en og annen reaksjonær kultursnobb.

Og i ”Kill Bill vol. 1” er Tarantinos identifisering og formidling av de sjanger-estetiske virkestoffene både presis og tydelig. Og entusiasmen hans her er både avvæpnende og smittsom for de som er mottakelige. Hovedinspirasjonskilden er asiatisk samuraifilm, og her utsettes vi for alt fra intense sverdkamper og umulig luftakrobatikk, til ”cheesy” replikkutveksling og en rekke andre mer eller mindre nøyaktig gjenskapte sjangerelementer. Til og med den noe barnslige, asiatiske slapstick-humoren er viet oppmerksomhet i dette rikholdige referansebiblioteket.

Mesterlig koreografi.
Mesterlig koreografi.

Teknisk brilliant

Quentin tok ikke lett på kampscenene, noe Thurman bokstavelig talt fikk merke på kroppen under de mange krevende sekvensene i filmen. Men det var en god investering, og særlig det siste kapittelet er en heidundrende, adrenalinfremkallende oppvisning. Thurman demonstrerer sine hardt tilegnede ferdigheter med stilistisk ekstravaganse der hun med sin effektive sverdtornado-teknikk reduserer sine fiender til arterie-fontener og tryglende kroppsdelsløse. Sekvensen er teknisk brilliant utført med klipperytmisk intensitet og koreografisk oppfinnsomhet. Noe mindre kan man heller ikke vente av en regissør hvis hele hensikt med filmen er å levere en uforbeholden hyllest til filmmediet generelt, og sjangerfilmen spesielt.

Konklusjon

For fans av sjangerfilm er ”Kill Bill vol.1” omtrent som en godtepose med alle de vonde bitene tatt ut. Den er en slags sammendrag av alt det man satte pris på når mens man koste seg med de kritiker-hatede godbitene sammen med kompisene, uten tillatelse fra foreldrene. Eller, hvis dette scenariet ikke er gjenkjennelig, kan Quentins sjangerkultivering kanskje rekruttere nye b-film-fans. Uansett er filmen en moderne klassiker og høyt anbefalt.

Kill Bill: Vol. 1   Les mer »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen