Refleksjon

Klassikeren: Gudfaren

Nylig gjennomførte det anerkjente engelske filmtidsskriftet Empire en mildt sagt ambisiøs kåring av de 500 største filmene gjennom tidene hvor 10.000 lesere, 150 av Hollywoods aktører og 50 sentrale filmkritikere bidro med sine favoritter.

Men tross i at stadig nye filmer sikrer seg anerkjennelse blant både publikum og kritikere, så er det enkelte filmer som aldri mister sitt stålgrep, og som i høyeste grad fortjener å bli kalt for tidløse klassikere. "Gudfaren" er en av disse og sikret seg en fortjent 1. plass på Empires liste, og det til og med uten at det krevde avkappede hestehoder innpakket i blodstenkte sengelaken.

Familien Corleone samlet i forbindelse med datteren Connies bryllup. Enn så lenge er alt fryd og gammen, iallefall på overflaten..
Familien Corleone samlet i forbindelse med datteren Connies bryllup. Enn så lenge er alt fryd og gammen, iallefall på overflaten..


Mørk og blodig familiesaga

"Gudfaren" innleder historien om den italiensk-amerikanske mafiafamilien Corleones oppgang og drmatiske fall. Filmen strekker seg over en ti-års periode fra 1945 til 1955 og skildrer maktkampen mellom de organiserte forbryterligaene i USA.

Marlon Brando spiller Don Vito Corleone, selveste Gudfaren, som blir hardt såret under et drapsforsøk. Resultatet blir blodhevn og landsflyktighet for familiens yngste sønn, Michael (Al Pacino) som med tiden skal komme til å ta over som overhode og Gudfar i familien. Men samtidig innleder han en av de mørkeste og blodigste kapitlene i sagaen om Corleone-familien.

Allerede før Mario Puzo var ferdig med å skrive på boken om Corleone-dynastiet kjøpte en av lederne ved Paramount Pictures rettighetene til å gjøre film av historien. Paramount planla i begynnelsen å gjøre en lavbudsjetts gangsterfilm satt i nåtid fremfor en film som gikk over et tiår, men Francis Ford Coppola satte seg kraftig til motverge.

"The Godfather" vant tre Oscar-priser: Beste film, beste regi og Marlon Brando fikk, men avslo, prisen som beste mannlige hovedrolle som Don Vito Corleone.


Glorifisering av vold og gangstere

Francis Ford Coppola var ikke førstevalget til å skulle regissere "Gudfaren". Italienske Sergio Leone, som frem til da hadde gjort internasjonal karriere gjennom de etter hvert klassiske spaghettiwestern-filmene, ble tilbudt jobben først. Han avslo fordi historien ikke interesserte ham samt at han mente den glorifiserte mafiaen. Han skulle senere komme til å regissere sitt eget gangsterdrama, "Once Upon a Time in America", som skildrer jødisk-amerikanske mafia.

Coppola var selv skeptisk til å skulle ta jobben fordi han som Leone mente den glorifiserte både mafiaen og vold. Samtidig var han skeptisk til hvordan filmen ville innvirke på hans egen sicilianske familiearv. Men overhodet for Paramount på den tiden, Robert Evans, ønsket etter eget utsagn å "lukte spagetti" fra filmlerretet. Med andre ord ønsket han en regissør med italiensk blod i årene til å sitte i registolen. Til slutt sa Coppola ja til å gjøre "Gudaren", spesielt etter at han så muligheten til å kunne forme den som en metafor på den amerikanske kapitalismen. Men produksjonen skulle bli alt annet enn en walk in the park.

Forholdet mellom Francis Ford Coppola og Paramount var tynnslitt under store deler av arbeidet med "The Godfather", og Coppola kjempet hardt for å få gjennomslag for sine ønsker for filmen og dens utseende. Ikke minst skulle jakten på de ulike rolleinnehaverne bli en eneste kamp mellom regissør og studiosjefer.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen