Klagestrøm mot Facebook

For litt over en måned siden, nærmere bestemt den 8.mars, lanserte Datatilsynet sin nye tjeneste slettmeg.no. Tjenesten hjelper deg med råd og veiledning for personer som føler seg krenket på nett. Siden tjenesten ble lansert har over 500 personer tatt kontakt for å få bukt med blant annet falske profiler på nett.

- I mars måned besvarte vi 539 henvendelser til sammen via telefon, chat, epost og kontaktskjema. Nettsiden slettmeg.no hadde på samme tid 178 000 sidevisninger. Det er tydelig at mange satt pris på et sted å henvende seg når de føler seg krenket på nett, forteller Ole Morten Knudsen, rådgiver ved slettmeg.no.

Flest klager på Facebook
Ifølge statistikken ligger nettstedet Facebook på toppen av klagelisten, der en av tre som har kontaktet slettmeg.no, har opplevd problemer med nettstedet. Men Facebook er langt fra den eneste nettsiden vi benytter oss av.

- Naturlig nok, med sin store norske brukermasse og noe utilgjengelige supportavdeling, ligger Facebook så langt klart på toppen. Men vi har samtidig fått henvendelser på en rekke nettsteder vi ikke engang visste eksisterte, forklarer Knudsen.

(Artikkelen fortsetter)


Ofte gammel informasjon
Blant de mange henvendelsene tjenesten har mottatt, dreier mange seg om sletting av gammel informasjon, der for eksempel personer ønsker å slette gammel informasjon de selv har lagt ut. Men også en del av forespørslene dreier seg om krenkende informasjon som har blitt lagt ut av andre nettbrukere.

- Vi har bidratt til å slette publiseringer både om tidligere livssituasjoner, krenkende bilder lagt ut av andre og sjikanerende kommentarer. Vi har utvilsomt også bidratt til å slette en rekke uønskede profiler på nettsamfunn. Da både profiler opprettet av den som tar kontakt selv og profiler opprettet i deres navn av andre, påpeker Knudsen.

Flest henvendelser via e-post
I løpet av foregående måned var det 539 som henvendte seg til tjenesten, og av disse var det hele 39,6 prosent som benyttet seg av e-post. På en god nummer to kommer de som benyttet seg av telefon, med 27 prosent.

Av alle som henvendt seg til tjenesten, er 51,4 prosent kvinner. Nesten halvparten av de som har henvendt seg er bosatt på Østlandet(46.3 prosent). Mandager er den travleste dagen, der hele 28.2 av henvendelsene ble mottatt. Over ti prosent av alle henvendelser gjelder falske profiler (11,6 prosent).

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen