Sjur Stampe er blant dem som har signert kontrakt på nye Jaguar i-Pace uten å ha sett den endelige versjonen av bilen. 730 000 betalte han for sin i-Pace SE - med tilhengerfeste.
Sjur Stampe er blant dem som har signert kontrakt på nye Jaguar i-Pace uten å ha sett den endelige versjonen av bilen. 730 000 betalte han for sin i-Pace SE - med tilhengerfeste. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Kjøpte bil til 700 000 usett: – Rett og slett «passion»

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Gamle Museet/Oslo (Tek.no): Foran 800 inviterte gjester og presse avduket Jaguar torsdag sin nye elbil i-Pace på Gamle Museet i Oslo. 

En av dem var Sjur Cornelius Stampe, som sier han ble hekta på bilen da den først ble vist frem på bilmessen i Los Angeles i 2016. Da kun i konseptversjon.

Nummer 100 

Stampe er nå nummer 100 i køa for å få sin i-Pace etter å ha signert kontrakt på bilen lenge før den faktisk ble vist frem og spesifikasjonene endelig kjent. 

Jaguar i-Pace i First Edition-utgave. Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Hva får noen til å kjøpe en såpass dyr bil uten å ha engang sett hvordan den kommer til å se ut i endelig versjon?

– For å bruke et godt norsk ord, det dreier seg nok om noe så enkelt som «passion». Jeg har alltid vært fascinert av underdogs, og man har liksom alltid stort sett snakket om Audi, BMW og Mercedes. Jaguar har overrasket verden gang etter gang med å lage noe helt nytt, noe ingen helt hadde tenkt på, helt siden E-Type på 60-tallet, sier Stampe, som tidligere var formann i Norsk Jaguarklubb og i mange år solgte norskproduserte elbiler hos Buddy Electric i Oslo. 

– Hva tenker du nå når du ser bilen i endelig versjon? 

– Jeg synes den er flott. Jeg er selvfølgelig litt farget, men jeg er fascinert av at de har turt å lage en elbil helt fra bunnen av med alle fordelene det medfører. Panseret er mye kortere enn hva vi har vært vante med fra Jaguar, men ellers symboliserer den alle de gamle Jaguar-tankene, med linjene og hofteknekken. Den er nesten litt Picasso-aktig, sier Stampe. 

– Bil er følelser 

Han mener det er deilig at i-Pace-designer Wayne Burgess, som var i Oslo for å presentere bilen og designtankene bak, snakker i et språk som er nærmere slik man beskrev biler «før i tiden».

800 kunder og andre gjester var samlet til avduking av bilen i Oslo torsdag kveld. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Alle andre snakker om spesifikasjoner og tall, han snakker om følelser og tankene bak. Dette er en bil som vil stå ut i mengden og som folk vil kjenne igjen på veien. Den kan ikke forveksles med for eksempel en Kia eller en Hyundai. 

Stampe sier han betalte rundt 730 000 kroner for sin i-Pace SE med tilhengerfeste. 

– Tilhengerfestet var noe som kom opp i alle samtaler Jaguar hadde med de som hadde signert kontrakt og med Elbilforeningen i forkant av lansering. På spørreundersøkelsen de sendte ut tror jeg rundt 90 prosent av respondentene svarte at de ville ha tilhengerfeste, ler Stampe, som sier han har fått en antydning om juni-august for når han vil få bilen sin. 

– Det blir spennende å se hvordan de skal løse logistikken rundt bilen. Dette er jo et selskap som har vært vant til å selge noen få hundre biler i Norge i året, og nå skal de plutselig levere ut mange hundre av denne bilen bare på et par måneder. 

– Kan få nye kundegrupper til å gå elektrisk 

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier forhåndsbestillingen vitner om en bil som mange nordmenn er interesserte i.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen (t.h.) tror i-Pace kan bringe elbiler til kunder som kanskje ikke ville vurdert elbil tidligere. Her sammen med bransjesjef Lerke Flader i Dansk Elbil Alliance. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Vi i Elbilforeningen har jo hatt en del med Jaguar å gjøre i utviklingen av bilen, og det virker som om de tar dette veldig på alvor. Du ser det også på arrangementet her i kveld: De satser, smiler og synes dette er fryktelig gøy. 

– Bilen er jo mindre enn en Tesla Model X, men det er likevel en romslig bil. En liten SUV, og det tror jeg mange synes er bra. Jeg tror dessuten bilen tiltrekker mange som er opptatt av bil, men som ikke nødvendigvis har millionlønn. Fra et klima- og miljøperspektiv er det utrolig viktig å få med disse også, spesielt om vi skal nå målet om at alle biler som selges i 2025 er nullutslippsbiler. Det er kjempebra at de omfavner noe som er elektrisk og nytt for dem, og bra at Jaguar Land Rover er på banen og viser muskler. Og snart kommer også Audi, sier Bu.  

– Tror du Jaguar kommer til å klare å levere nok biler til å dekke etterspørselen? 

– De har i alle fall sagt at Norge er topprioritert. Jeg har inntrykk av at de har vært overrasket over den store pågangen, men Norge kommer i alle fall til å ha kortere ventetid enn i andre markeder. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen