Kjøp deg en pølse – med SMS

De har det i våre naboland, de har det i USA og Australia og i en rekke europeiske land: betaling via SMS. Men akkurat på dette området ligger lille Norge et godt stykke bak dem for øyeblikket. I nevnte Australia har du for eksempel i årevis kunnet kjøpe deg en iskald cola fra en brusautomat ved å sende en SMS med en kode til et nummer som står på automaten. I Stockholm kan du blant annet betale bussbilletten via SMS.
Og rett over nyttår kan omsider også norske mobilbrukere ta i bruk SMS-betaling for varer og tjenester som koster inntil 300 kroner. Da trer nemlig operatørenes nye CPA-regler i kraft.
Et hav av muligheter
Du har allerede i dag mulighet til å benytte mobiltelefonen til transaksjoner – for eksempel via SMS-bank eller kjøp av innholdstjenester til mobilen. I 2010 får imidlertid mobilen enda en ekstra funksjon: en slags reservelommebok for betaling av småvarer, billetter og så videre.
- Fra 4. januar vil det være mulig å selge alle typer varer og tjenester (må være lovlig i forhold til norsk lov) ved å belaste med SMS. I prinsippet kan man ta betalt for alt fra sjokolade, CD-er, DVD-er, billetter et cetera et cetera, sier NetComs innholdssjef Marius Halle til Mobilen.no.
- Man sender en SMS for å bestille og mottar en kvittering på telefonen. Hvordan utsalgsstedet vil verifisere kjøpet avhenger av hvor sikkert og teknisk de vil løse det. De kan for eksempel lese av SMS-kvitteringen direkte på telefonen. De kan sende en kode i kvitteringen som de taster inn i sitt system og verifiserer kunde, eller de kan scanne meldingen, forklarer han.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Pilotprosjekter
Du har kanskje fått med deg at det er mulig å betale for parkering via SMS allerede i dag? Det er et av pilotprosjektene som har pågått i 2009, og som har bevist at SMS-betaling fungerer i praksis. Likevel ligger Norge langt bak på dette området.
- Norge ligger etter fordi det frem til nå kun har vært tillatt å selge innhold konsumert på mobilen via SMS. Her har operatørene samlet vært i dialog med myndighetene for å se hvordan vi har kunnet løse dette. I tillegg har det vært utfordringer med momshåndtering blant annet. Nå har operatørene har greid å løse dette og vi er klare til å lansere. Fra i sommer har det vært kjørt noen piloter; Blant annet har man kunnet betale parkering, fiskeavgift og magasinet KK med SMS, sier Halle.
Når tror du det blir mulig å kjøpe bussbillett eller pølse på Narvesen med mobilen?
- Etter de siste dagers mediedekning rundt ran av bussjåfører håper jeg vi kan komme fort i gang med bussbilletter. SMS betaling er et ypperlig verktøy for å håndtere bussbilletter. Kundene trenger ikke huske kontanter og bussjåførene trenger ikke håndtere kontanter. En vinn-vinn situasjon for både kunder og bussjåfører. I tillegg er det enkelt, svarer Halle.
- I Stockholm har dette vært kjørt en stund allerede med stor suksess. Og vi håper alle busselskap i Norge vil vurdere denne betalingsløsningen. Flexus-kort og andre kort vil fortsatt kunne leve i beste velgående. Men for alle de som ikke har slike kort eller bare reiser kollektiv en gang i blant vil ha stor nytte av dette. Du skal heller ikke se bort i fra at man snart vil se pølsesalg med SMS, legger han til.
Ruter: - Ingen planer
Vi støtter Halles oppfatning om at SMS-betaling både hadde vært praktisk for kundene, samt at det kunne ført til en tryggere hverdag for bussjåfører og trikkeførere som – særlig i de største norske byene – stadig oftere blir utsatt for ran. Men Ruter As, som har ansvar for kollektivtransport i Oslo og Akershus, har foreløpig ikke vurdert å ta i bruk SMS-betaling.
- Det med SMS er noe vi må se på på sikt, men vi har ingen umiddelbare planer om det, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter As til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Like lett som å stemme på X Factor
Det er innlysende at betaling via SMS kan bli en svært lukrativ inntektskilde for operatørene dersom det tar av. Per i dag tjener de rundt 25-30 prosent av hver ringetone eller mobilspill som kjøpes via mobilen. Men for varer og tjenester som det nå åpnes for, vil satsen ligge langt lavere.
- Operatørene vil legge seg på en lavere ”cut” når det gjelder salg av varer og tjenester. Det vil si at vi vil tjene mindre per transaksjon av en fysisk vare kontra en ringetone eller et mobilspill. Ved lansering av CPA varer og tjenester vil NetCom legge seg på 12 prosent. Hvordan prisen for forbrukerne vil bli blir spennende å se. Utsalgsstedene kan selv sette den sluttbrukerpris de selv ønsker, sier Halle.
- NetCom tilrettelegger nå dette som et kommersielt produkt. Det blir en utvidelse av dagens CPA-avtaler. Vi vil samtidig gjøre det vi kan for å stimulere ulike markeder samt vise hvor enkelt, nyttig og fleksibelt dette kan løses. Det trenger ikke være vanskeligere å kjøpe en pølse med SMS enn å stemme på X Factor, sier han videre.
Økt ansvar
SMS-betaling vil bli tilgjengelig for alle mobilkunder, og man trenger ikke å registrere seg eller aktivere tjenesten. Halle forsikrer imidlertid om at man kan sperre for SMS-betaling på samme måte som man sperrer for innholdstjenester – eller sette en øvre månedsgrense for slik bruk. Dette gjøres ved å kontakte operatørens kundeservice. Vi spør Halle om den nye SMS-betalingen vil gi operatørene et større ansvar overfor kundene.
- Vi som operatør har helt klart et viktig ansvar her. Våre kunder skal alltid kunne føle seg sikre på at kjøpet de gjør er sikkert og korrekt. Forbrukere med mobiltelefon i dag bør være forsiktige med sin mobil. Og det er de fleste. Kommer mobilen på avveie så kan uærlige personer fort belaste regningen med å ringe lenge til utlandet eller kjøpe ringetoner, vitser og andre ting. Mobilen brukes allerede som betalingsmiddel og må håndteres deretter. Pass på mobilen som du passer på ditt VISA kort, sier Halle.

(Artikkelen fortsettes.)
 
- Rimelig løsning
Avslutningsvis sier Halle at han tror SMS-betaling vil bli godt mottatt av forbrukerne.
- Ser vi på våre naboland, har de stor suksess med dette. Dette er noe forbrukerne ønsker. Og jeg har stor tro på at norske forbrukere vil ta dette i bruk. Vi ser at forbrukere som glemmer telefonen hjemme snur for å hente den mens glemmer de lommeboken så kan det vente til etter jobb eller skole, sier han.
- For utsalgssteder som håndterer store mengder kontantkjøp vil dette være en ypperlig anledning til å slippe å håndtere kontanter. Og de vil slippe å få irriterte kunder som ikke har kontanter på seg. Dette er også en rimelig løsning å komme i gang med for utsalgssteder kontra andre mer "avanserte" løsninger, avslutter NetComs innholdssjef.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen