Kjempesuksess for palmOne

På 18 måneder har palmOne (tidligere Palm) solgt mer enn tre millioner av sine PDA-er i Zire-serien. Produktene appellerer både til den jevne forbruker og de mer kresne forbrukerne med fokus på mediafunksjonalitet.

Det er den første og enkleste Ziremodellen til 99 dollar som sammen med den avanserte Zire 71 til 299 dollar som ligger bak den enorme fremgangen.

Ulike behov
- Førstegangskjøpere av PDA-er, deriblant studenter, familier og pensjonister har trykket den lille og billige modellen til sitt bryst, mens vi ser at de som kjøper Zire 71 er en ny generasjon mediekresne PDA-brukere, sier Todd Bradley, styreformann og direktør for palmOne.

Det var i 2002 palmOne lanserte Zire- og Tungsten som nye produkter for å nå nye målgrupper. Zire er brukervennlig og utviklet for de som bruker sin PDA både privat og på jobb, mens Tungsten er kraftigere maskiner for mobile profesjonelle brukere og foretak.

Flere kanaler
Foretningsstrategien for Zire fungerer. Produktene trekker nye brukere til markedet, noe som øker palmOnes markedsandel og bidrar til inntekter på PDA-virksomheten. Den gir oss i tillegg en kundebase for oppgraderingstjenester. Dessuten har de gjort det mulig for palmOne å komme inn i nye salgskanaler rundt om i verden, sier Bradley.

Flest jenter
Tall palmOne legger frem viser at over 70 prosent av Zirekundene aldri tidligere hadde hatt en PDA. Tallene viser også at over halvparten av kjøperne var kvinner. Hele 90 prosent av de som kjøpte den første Zire-modellen sier at de ikke er interessert i teknologi.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen