Test

Kjøp togbilletten på mobilen

Med NSBs nye mobilapp kan du kjøpe billettene i ro og mak ved frokostbordet.

Appen gir informasjon om eventuelle forsinkelser på strekningen du skal reise.
Appen gir informasjon om eventuelle forsinkelser på strekningen du skal reise.

NSB lanserte i dag en ny app som lar deg kjøpe togbillettene direkte fra mobiltelefonen. Appen har forsåvidt eksistert en stund, men den gamle versjonen ga deg ikke mulighet til å bestille enkeltbilletter – kun fornye månedskortet ditt, og selvfølgelig sjekke togtidene.

Les også: Lover full surfedekning på t-banen

Billettene du kjøper i den nye NSB-appen vil ligge i selve appen, slik at du kan vise billetten til konduktøren. Billetten viser informasjon om avgangs- og ankomsttider, samt en QR-kode som kan skannes av konduktøren.

Enkel å bruke

Når du skal kjøpe en billett, starter du med å velge avreise- og ankomststed. Appen foreslår selv stasjoner som ligger i nærheten, basert på GPS-posisjonen. Finner du ikke stasjonen du vil reise fra, kan du selvfølgelig søke manuelt.

Etter at du har valgt hvor du vil og når du ønsker å reise, får du opp en liste over de nærmeste avgangene. Når du har valgt en avgang, kan du se reiseruten på et kart, legge den til i en Favoritter-liste så du har enkel tilgang til den senere, eller du kan gå videre og kjøpe en billett.

For at du skal kunne kjøpe billetter, må du registrere et betalingskort på profilen din. Dette kan av sikkerhetsmessige årsaker ikke gjøres via appen, men må gjøres ved å logge deg inn på profilen din på NSB.no. Når dette er gjort, kan du senere foreta alle billettkjøp direkte fra appen uten å måtte taste inn betalingsinformasjon hver gang.

Vi forsøkte å kjøpe enkeltbilletter, og det fungerte smertefritt. Men da vi forsøkte å kansellere et kjøp, fikk vi beskjed om at vi måtte ringe et telefonnummer og oppgi referansenummer for å få tilbakebetalt pengene. Du kan altså kansellere billettene, men vil du ha pengene tilbake er det ingen automatikk i det, slik vi mener det burde vært.

I tillegg til å kjøpe enkeltbilletter prøvde vi også å fornye et månedskort. Etter å ha logget på med brukernavn og passord fra NSBs nettsider, fikk vi opp informasjon om det elektroniske reisekortet som var registrert på denne brukeren. Det å fornye kortet var ikke verre enn å trykke en stor knapp for å fornye, og så bekrefte at vi virkelig ønsket å belaste betalingskortet vi hadde registrert. Det som kan virke litt tungvint, er at du etter å ha kjøpt månedskortet må ta med deg ditt elektroniske reisekort og plassere det på en av NSBs valideringsmaskiner eller billettautomater. Da blir billetten overført til reisekortet ditt. Men det å kunne fornye månedskortet fra appen er en enklere og mer elegant løsning enn å bruke automaten til hele prosessen.

Nyttig informasjon

NSB-appen er nyttig for alle som ikke alltid har tid til å stå i kø ved billettautomatene, og det at den også er en utmerket elektronisk rutetabell er også veldig praktisk.

Det er raskt og enkelt å kjøpe billetter via den nye NSB-appen. Skjermbildet i midten viser den elektroniske billetten. Skjermbildet lengst til høyre viser hvordan du også kan fornye periodebilletten via appen.
Det er raskt og enkelt å kjøpe billetter via den nye NSB-appen. Skjermbildet i midten viser den elektroniske billetten. Skjermbildet lengst til høyre viser hvordan du også kan fornye periodebilletten via appen.

I oversikten over aktuelle reiser på en gitt strekning, vises også eventuelle avvik. Det kan for eksempel være sporvekslere som har sluttet å fungere eller kjøreledninger som har falt ned – velkjente grunner til forsinkelser som de fleste NSB-pendlere har erfart mer enn én gang.

Alt i alt gir vi tommelen opp for NSBs nye app.

Du finner appen i App Store og Android Market, og den er selvfølgelig gratis.

Så mange som 1 av 5 kan innen 2015 ha tatt i bruk kjøp av billetter på mobilen, ifølge en rapport som Juniper Research kom med i fjor. Kanskje de får rett?

Les også: Vi tester internett på bussen

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen