(Bilde: Shutterstock)

TV-bransjen kan snart få en ny konge

Sør-Korea er fortsatt størst, men det kan snu snart.

De siste ti årene har Samsung kunnet slå seg på brystet som den største TV-produsenten i verden. Nye tall viser at de også i 2015 forsvarer tittelen, men at de blir stadig mindre, melder Korea Harald

Den sør-koreanske giganten tok over som kongen på haugen fra japanske giganter som Sharp, Sony, Toshiba, Hitachi, JVC, Panasonic og Pioneer for over et tiår siden, men det er ingen av disse som utgjør den største trusselen i øyeblikket. 

Samsung fortsatt størst

Som enkeltmerke er det fortsatt langt opp til Samsung på toppen, som har en markedsandel på 21 prosent i 2015. Det er dog en nedgang fra året før, da andelen lå på 22,5 prosent. 

Slår vi sammen denne andelen med LG, som alene har 12,6 prosent, utgjør de to tilsammen 33,6 prosent av antallet solgte TV-er i fjor. 

Japanerne taper fortsatt terreng 

Ser vi på de japanske konkurrentene fortsetter de å tape, hvor de i fjor utgjorde 15,3 prosent av markedet mot 18,8 prosent året før. Landet som er i ferd med å ta store biter av kaken er Kina. 

Riktignok er ingen av TV-produsentene store nok alene til å true Samsung eller LG, men kombinert tar de saftig inn på de sør-koranske gigantene. For mens markedsandelen for kineserne lå på 21,8 prosent i 2014, er denne økt til hele 27,5 prosent i 2015. 

Blant de mest kjente kinesiske produsentene finner vi Hisense og TCL, som begge har en andel på 5,6 prosent hver seg. 

Den store snakkisen i år er HDR-innhold:
Vi har testet den første spilleren som gir deg dette »

(Kilde: The Korea Harald)

Kommentarer (23)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen