Kinas mobilvekst avtar

Med en befolkning på ca. 1300 millioner har Kina fortsatt bare en mobilpenetrasjon på drøyt 20 prosent, så veksten kan fortsette i høyt tempo i flere år.

Men veksten kan aldri komme opp igjen på nivået den hadde i 2002, da det kinesiske mobilmarked vokste med 60 prosent.

Lavprisvekst 
Veksten fremover vil skje i mindre betalingsdyktige segmenter, som lokkes til duopolistene China Mobile og China Unicom med stadig lavere priser på både mobiltelefoner og abonnementer. Kinesiske produsenter har erobret over en tredel av markedet med sine lavprismodeller.

I løpet av fjoråret passerte Kina også en milepæl som kloden som helhet passert i 2002: flere mobilabonnenter enn fastlinjeabonnenter. Men også det kinesiske fastlinjemarkedet vokste i fjor med 23 prosent, til 263 millioner abonnenter.

Trådløse 
Av fastlinjeveksten i fjor er det beregnet at nesten halvparten er innen et spesielt kundesegment som kalles ”begrenset mobilitet”, som er fastlinjekunder med trådløse håndsett som brukes når de beveger seg rundt i nabolaget.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen