Kina-mobilene ga HTC og LG juling

Se hvilke mobiltelefonmerker som var vinnere og tapere i 2012, ifølge IDC:

Analyseselskapet IDC har lagt frem sin rapport med salgstall for mobiltelefoner i 2012 og fjerde kvartal 2012. Tallene er dyster lesning for selskaper som HTC og LG, som må tåle å miste markedsandeler til de kinesiske produsentene Huawei og ZTE.

For året som helhet ble det solgt 1,7 milliarder mobiltelefoner, en nedgang på 0,2 prosent i forhold til 2011. Det ble solgt 482,5 millioner mobiltelefoner i fjerde kvartal, en økning fra 473,4 millioner i forhold til samme periode året før. Smartmobiler utgjorde 219,4 millioner av enhetene som ble solgt i fjerde kvartal – det vil si rundt 45 prosent.

Verdens største smartmobilprodusent i fjerde kvartal er fortsatt Samsung, med en markedsandel på 29 prosent. På en andreplass finner vi Apple med 21,8 prosent. Samsung solgte hele 63,7 millioner mobiltelefoner i fjerde kvartal, en vekst på 76 prosent. Apple økte salget med 29,2 prosent i forhold til fjerde kvartal 2011.

Med Ascend D1 Quad viste Huawei at en toppmodell ikke behøver å koste all verden.
Med Ascend D1 Quad viste Huawei at en toppmodell ikke behøver å koste all verden.

Huawei er verdens tredje største

Den største overraskelsen er at Huawei nå plutselig er verdens tredje største smartmobilprodusent, eller verdens femte største hvis vi tar med alle typer telefoner – også enkle telefoner som ikke kan kalles smartmobiler. 

Huaweis markedsandel er nå på 4,9 prosent av smartmobilmarkedet, og salget på 10,8 millioner enheter i fjerde kvartal utgjorde en vekst på 89,5 prosent i forhold til samme periode året før.

– Produsenter med unike markedsfordeler, som rimeligere enheter, kan raskt kapre markedsandeler, spesielt i nye markeder. Et godt eksempel er Huawei, som gikk forbi LG som en topp 5-produsent i mobiltelefonmarkedet totalt, og gikk forbi HTC og ble en topp 5 smartmobil-produsent, sier analytiker Kevin Restivo hos IDC. 

Ramon Llamas i IDC legger til at det at Huawei og ZTE nå er blant verdens fem største mobilprodusenter innebærer et betydelig skifte i det globale mobilmarkedet.

– Begge produsentene har økt sine volumer ved å fokusere på massemarkedet, men i de siste kvartalene har de begynt å fokusere også på avanserte mobiltelefoner, sier han.

Gode Sony-tall

En annen produsent som gjør det bra nå, er Sony. Etter at Sony kjøpte Ericssons andel i Sony Ericsson-samarbeidet har Sony hatt en strategi om å bli nummer én innenfor mobil underholdning. De har lansert en rekke toppmodeller som har solgt godt, og er  nå verdens fjerde største smartmobilprodusent, med en markedsandel på 4,5 prosent. Totalt økte Sonys smartmobilsalg med 55,6 prosent.

Her er smartmobiltallene for fjerde kvartal 2012. 

Foto: IDC 

...og for hele året. 

Foto: IDC

Oversikt over totaltallene for alle typer mobiltelefoner finner du hos IDC.

Les også: Samsung vil selge en halv milliard mobiler

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen