Kia nedjusterer rekkevidden for e-Niro.
Kia nedjusterer rekkevidden for e-Niro. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Kia må nedjustere rekkevidden for e-Niro

30 kilometer forsvant over natten.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Kia har overrapportert rekkevidden på kommende e-Niro, og må justere ned fra 485 til 455 kilometer etter den europeiske WLTP-standarden. 

Det kommer frem i en SMS til interessenter som Kia sendte i dag. Brukere på Elbilforum melder også om det samme. 

– Alle nye biler solgt i Europa typegodkjennes etter en standardisert testmetode, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dette overvåkes av en uavhengig testorganisasjon. Under testing av e-Niro ble det benyttet feil prosedyre, og resultatet ble godkjent av den uavhengige testorganisasjonen. Kia oppdaget selv feilen under arbeidet med typegodkjenning av en annen ny elektrisk modell, heter det i SMS-en, som vi har fått via en leser. 

Kona tar over 

Da rekkevidden på e-Niro ble kommunisert i september, var det mange som undret seg over hvorvidt det var realistisk at den tyngre og litt større Niro skulle ha bedre rekkevidde enn Hyundai Kona. Den har samme batteri på 64 kWh, men oppgitt rekkevidde på 482 kilometer. 

– Selv med en noe nedjustert rekkevidde er e-Niro en av markedets elbiler med lengst rekkevidde i denne prisklassen. Ønsker du allikevel å kansellere din reservasjon ber vi deg sende oss mail på kia@bos.no, heter det i SMS-en til kundene. 

Mette Simonsen Sauge i Kia sier e-Niro ble kjørt for lenge i bysyklusen under testingen, og at rekkevidden derfor ble overestimert. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kias norske informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge skriver i en e-post: 

– WLTP er bygget opp av ulike testsykluser, og e-Niro ble kjørt for lenge i WLTPs «urban» syklus (lavere fart og redusert energi). Resultatet ble at elektrisk rekkevidde ble overestimert. 

Feilen omfatter også modellen med 39,2 kWh batteri, som får oppdatert rekkevidden fra 311 til 288 kilometer. Kia Norge tar imidlertid, alle fall inntil videre, kun inn e-Niro med det største batteriet i Norge. 

– Vi informerer alle våre kunder på reservasjonslisten i løpet av dagen i dag eller tidlig i morgen. Ingen andre Kia-modeller er omfattet av testfeilen, sier Sauge. 

Jaguar måtte for øvrig også justere ned rekkevidden for sin i-Pace nylig. Der var det imidlertid selskapet selv som ønsket justeringen, ettersom de mente det bedre ville representere reell rekkevidde. 

Kona fra søstermerket Hyundai har like stort batteri som e-Niro, og nå altså mer rekkevidde på papiret. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Lang ventetid 

De første e-Niro-bilene skal leveres til kunder i januar, og Kia stengte nylig muligheten for å legge inn depositum på bilen. Da var det over 6200 nordmenn som hadde sikret seg et kønummer. 

Kia vil kun selge én variant av bilen i starten, en såkalt First Edition med masse utstyr. Denne har en pris på 377 400 kroner, og så kommer vinterhjul, metallic-lakk og soltak eventuelt i tillegg. 

Kia venter rundt 2000 biler til Norge i 2019, som altså betyr at det vil bli 2020, kanskje 2021 før mange av interessentene vil kunne få bil. 

Hovedkonkurrenten Hyundai Kona starter på sin side på 335 900 kroner etter en liten nylig justering, men også her er ventetiden lang. Midt i 2020, anslår Hyundai.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen