Soul beholder stort sett samme form som dagens modell, men begge batterivariantene vil være et solid hopp fra dagens batteri.
Soul beholder stort sett samme form som dagens modell, men begge batterivariantene vil være et solid hopp fra dagens batteri. (Foto: Kia)

Nye Kia Soul blir tilgjengelig med to batteristørrelser i Norge

Og WLTP-rekkevidden er klar.

Kia lanserte tidligere i år nye Soul Electric med større batteri, og nå varsler Kia at de lanserer begge modellen med begge de nye batteripakkene i Norge. 

Det betyr at bilen kan fåes med batteripakker på henholdsvis 64 og 39,2 kilowattimer. Kia varsler også at rekkevidden etter den europeiske WLTP-standarden nå er angitt til 452 kilometer for det største batteriet.

Det er – kanskje litt overraskende – tre kilometer mindre enn storebror Niro med samme batteri, men med sin boksete form er Soul også en ganske lite aerodynamisk bil. Etter den amerikanske EPA-standarden var det imidlertid motsatt.

Den minste batteripakken gir en WLTP-rekkevidde på 277 kilometer, også det et solid hopp fra dagens modell, som har et batteri på 30 kWh. 

Kan reserveres fra og med mandag 

e-Soul skal vises frem på bilmessen i Genève neste uke, og Kia varsler at de vil åpne for reservasjoner dagen før, altså 4. mars. 7 777 kroner vil sikre deg en plass i køen, og bilen vil kun lanseres i helelektrisk variant i Europa. 

Modellen med størst batteri har ellers en motor på 150 kilowatt (204 hestekrefter) og et dreiemoment på 395 Nm, det samme som Kia Niro. Det gir 0-100 kilometer i timen på 7,6 sekunder. 

Modellen med 39,2 kWh batteri får på sin side en motor på 100 kilowatt (136 hestekrefter), men også her et dreiemoment på 395 Nm. Makshastighet er på sin side oppgitt til henholdsvis 167 og 156 kilometer i timen, og bilene får støtte for opptil 100 kW hurtiglading med CCS.

Det innebærer et bytte fra dagens modell, som benytter Chademo til hurtiglading. 

Interiøret i Soul.
Interiøret i Soul. Foto: Kia

Lengre enn før 

Designet er altså også fornyet, og nye Soul er blant annet 5,5 centimeter lengre enn dagens variant. Bilen skal også være stivere enn før, som blant annet skal bidra til å redusere vibrasjoner.

Prisene er foreløpig ikke klare, men Kia har i alle fall sluppet full utstyrsliste. 39,2 kWh-modellen vil komme i tre utstyrsnivåer (Classic, Active og Exclusive), mens det bare vil være de to høyeste nivåene som gjelder for 64 kWh-modellen. 

Alle utstyrsvariantene vil leveres med oppvarmede seter foran og varme i rattet. Endelig blir også Soul tilgjengelig med støtte for app og fjernstyring, gjennom Kias Uvo Connect-system. Dette gir også støtte for både Android Auto og Apple Carplay i bilen. 

Ukjent leveringssituasjon 

De første bilene skal være i butikk i april, sier Kias informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge til Tek.no. Disse vil kun være av varianten med størst batteri.

– Vi vet foreløpig ikke hva vi får av volum, og når vi kan levere de ulike versjonene, men vi håper å kunne levere ut de første bilene til kunder til sommeren, sier hun. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen