(Bilde: NASA)

Kepler-teleskopet har funnet tre nye planeter i «nærheten» av vårt eget solsystem

Én av dem har forhold som kan gjøre biologisk liv mulig.

For ikke lenge siden kunne vi melde at romteleskopet Kepler har funnet et ny planet cirka 180 lysår fra Jorden, kalt HIP 116454b. Planeten er omtrent 2,5 ganger større enn Jorden og befinner seg så nærme stjernen den kretser rundt at liv slik vi kjenner trolig ikke er mulig på grunn av den høye temperaturen på overflaten.

Nå kan blant andre Daily Mail og Forbes melde at Kepler allerede har gjort en ny og enda mer spennende planet-oppdagelse.

Fant beboelig og nær planet

Romteleskopet har nemlig sporet opp atter tre nye planeter i relativt «nær» avstand til vårt eget solsystem. Planetene kretser rundt en stjerne som har fått navnet EPIC 201367065, som skal være en av de ti nærmeste stjernene som har omkretsende planeter. Stjernen er cirka halvparten så stor som Solen.

En av planetene er 2,1 ganger større enn Jorden, mens de to andre er 1,7 og 1,5 ganger større. Den minste planeten, som altså ligger nærmest Jorden i størrelse, skal i tillegg befinne seg i den såkalte beboelige sonen, noe som innebærer at den har «levelige» temperaturer.

– Det er en høyst reell mulighet for at den ytterste planetene er en steinplanet som Jorden, noe som innebærer at planeten kan ha en temperatur som gjør det mulig med hav av flytende vann, sa Eric Petigura, en av forskerne som stod bak oppdagelsen ved University of California i byen Berkeley. Flytende vann kan igjen innebære biologisk liv.

Ligger likevel langt unna

De nylig oppdagede planetene ligger 150 lysår unna Jorden, noe som i astronomisk forstand regnes som «nabolaget», men som likevel er en særdeles lang avstand. For å sette det hele i perspektiv er ett lysår det samme som litt over 9400 milliarder kilometer, og dermed er nok ikke en romferd til planetene akkurat nært forestående.

Egenskapene til planetene, og da særlig til den som ligger i den beboelige sonen, gjør dem imidlertid svært interessante å studere videre, og det neste skrittet nå er å foreta nye observasjoner med blant annet Hubble-teleskopet for å prøve å avdekke hva atmosfæren på planetene består av. Dette er også et viktig steg mot å finne ut om liv er mulig.

Dette er altså den andre store oppdagelsen som Kepler-teleskopet har gjort på relativt kort tid etter at teleskopet har vært ute av drift som følge av en defekt på det såkalte svinghjulet, som brukes til å stabilisere og fininnstille teleskopet. Astronomene fant en kreativ måte rundt dette problemet på, som gjør at Kepler altså nå er i full drift igjen, og antakelig vil gjøre nye oppdagelser ganske snart.

Romteknologi hjelper også her på Jorden: Nå skal NASA bruke romteknologi til å utvikle selvkjørende biler »