Kan du stole på prisguidene?

Prisguider som Kelkoo og Prisguide er etter hvert blitt svært populære blant forbrukere for å finne billige produkter. En sjekk Teknofil har gjort viser derimot at slike guider er svake for manipulasjon fra butikkene. Det er ikke få som bruker tjenester som Prisguide og Kelkoo for å finne den billigste butikken når de handler. Også vi i Teknofil benytter disse tjenestene i våre prissammenligninger. Men om du vil finne billigste produkt kan det være smart å sjekke grundigere hvis du vil unngå å bli lurt.

Les også: Den store netthandelguiden.

Manipulerer prisene
Daglig leder i nettbutikken PS, Petter Aaland, er lite imponert over prisguidenes systemer. Han mener flere butikker ser ut til å ha lært seg å utnytte systemene slike tjenester bruker. Prisene hentes inn på spesielle tidspunkt på dagen, og flere butikker setter da ned prisene, for så å sette de opp igjen senere. På denne måten kommer noen butikker urettmessig høyt opp på listen. Om du vil kjøpe produktet må du derimot betale dyrt.

Et eksempel er dagens tilbud på Acer Aspire One med 160GB harddisk og 1GB minne
. Her oppgis det at Datakjeden har denne inne til 2.876 mens hos NDX skal den koste 2.987 kroner. I realiteten koster maskinen 3.595 hos Datakjeden og 3.799 kroner hos NDX. Ifølge daglig leder i PS, Petter Aaland, er det ikke første gang dette skjer. Han er lite fornøyd med situasjonen.

- Disse systemene har mye makt og ved slik manipulasjon blir forbrukere lurt. Her bør det komme på plass en nøytral og umanipulerbar plattform om slike tjenester skal komme til full nytte, sier han til Teknofil.


Han er lite imponert over både systemet og butikkene som utnytter disse. Vi ringte til Datakjeden for å høre hva som har skjedd. Ifølge de har de aldri hatt Acer Aspire inne til 2.876. Den feilaktige prisen beror på en feil i oppdateringen til Prisguide som ble foretatt i natt. Muligens har Prisguide hentet informasjon fra feil sted ifølge Datakjeden.

Oppdatert: Etter at artikkelen ble publisert har Datakjeden tatt kontakt med Teknofil, da de reagerer på at det kan virke som om de jukser med systemet. De vil presisere at prisen som kom opp igår kom av en ukjent feil, det har aldri vært intensjoner til juks fra deres side.

- Jeg kan garantere deg at det å drive med juks aldri er i Datakjeden sin intensjon. Vi etterstreber alltid etter å følge de reglene som gjelder blant annet innenfor markedsføring. Vi er heller kjent for å være litt for ærlige noen ganger, ifølge våre samarbeidspartnere. Ellers er det bra dere påpeker de feilene som ligger i prisguide systemet, men vet at den er under stadig forbedring, opplyser Arstein Røsdal fra Datakjeden til Teknofil.

En utfordring
Hos Prisguide omtaler de dette som en utfordring.

- På generelt grunnlag er det klart en utfordring at butikkene utnytter systemet. Vi har sikkerhetssjekker og slår hardt ned når slikt som dette forekommer. Det er viktig for oss at publikum opplever tjenesten som troverdig, sier ansvarlig for Prisguide Lars Kristian Aasbrenn til Teknofil.

Ifølge han jobber de hardt med å få på plass et system som sjekker priser oftere. Derimot vil han ikke anklage noen butikker for å manipulere systemet bevisst.

- Det kan hende vi av og til linker til et produkt med andre spesifikasjoner, men det ser ikke slik ut i dette tilfellet, påpeker han.

Les også: Spar tusener på julehandelen.

Andre nettbutikker som Multicom og Komplett sier de ikke opplever slik feilinformasjon i listene som noe stort problem. Ifølge Mats Hansen, produktansvarlig hos Komplett, er det ofte useriøse butikker som bruker slike metoder, derimot er de lett gjennomskinnelige for kundene.

- Det er ikke bare pris som teller. Også service og tilgjengelighet spiller inn når folk kjøper produkter. Noen butikker er nok ivrige på å manipulere listene, men listene fungerer stort sett på sitt vis, sier han til Teknofil.

Falske tilbud fra Pixmania
En butikk som er overivrige på å komme seg godt ut i pris er Pixmania. Om du går inn på deres produkter får du en tilbudspris via Prisguide og Kelkoo. Du får derimot ikke benyttet deg av tilbudet, og om du bestiller varen må du bestille fullpris. Prisen som oppføres hos Prisguid og Kelkoo er derimot tilbudsprisen.

- Dette kommer av at Pixmania er en internasjonal butikk. I flere land opererer de med et såkalt cash-back system som gir billigere pris gjennom tjenester som Kelkoo. I Norge er derimot ikke det systemet rullet ut, forklarer pressekontakt hos Kelkoo, Tore Sletmoen, til Teknofil.


Ifølge han er Pixmania svært proffe på å utnytte slike systemer, men samtidig er dette et lite utbredt problem ifølge Sletmoen.

- Vi hører av og til fra sluttbrukere at prisene som oppgis er forskjellige fra det butikkene opererer med, men systemet fanger ikke opp prisjusteringer som skjer i løpet av dagen. Sluttbrukere er derimot flinke på å oppdage dette, påpeker han.

Det skal visstnok være mulig å benytte seg av kodene Pixmania gir. Hvordan disse fungerer har vi derimot ikke klart å finne ut. Så langt har Teknofils forsøk endt opp med at vi må betale høyeste pris.

Produkter forsvinner fra listen
Til forskjell fra Prisguide lar Kelkoo butikkene betale for god plassering på sine lister. Sletmoen mener også dette er uproblematisk.

- Vi har drevet business siden 2000 og alltid vært klare på dette og brukere kjenner til dette. Om du sorterer resultatet på pris får du uansett opp billigste produkt, og alle butikker tas med, påpeker Sletmoen.

Ifølge Petter Aaland stemmer ikke dette. Han kjører et juletilbud på Acer Aspire One i dag. De er ikke med på dagens liste i det hele tatt. Aaland mener dette beror på at Kelkoo vil ha bedre betalt, og selv mener han systemene dermed ikke er til det beste for forbrukerne.

- Om brukerne skal finne best mulig pris, så må det være like vilkår for butikkene, ikke kun for de som betaler godt. Systemene fungerer dårlig når de kan manipuleres og populære produkter forsvinner ut, påpeker han.

Fra Kelkoo får han selv beskjed om at produktet ikke lå i listene da de hentet inn pris i natt. Det stemmer derimot ikke påpeker Aaland. Han sier han har påpekt dette flere ganger ovenfor tjenestene, og han er lite fornøyd med de rutinene både Prisguide og Kelkoo fører.

- Formålene med prisguidene er å gi kundene best pris. Når disse da kan manipuleres og de tar seg godt betalt for å fremme visse butikker, så fungerer de ikke. Forbrukere bør heller gå inn i hver enkelt butikk og sjekke prisen selv for å finne billigste butikk. Jeg sier ikke dette fordi jeg vil fremme mine tilbud, men dette rammer alle butikker og spesielt forbrukerne som blir lurt, forteller Aaland.



Oppdatert: Kelkoo har senere tatt kontakt med Teknofil på nytt og har følgende kommentarer angående deres lister:

- Fra tid til annen hender det at produkter fra butikkene ikke blir lastet opp på Kelkoo. Vi oppdaterer daglig ca 3,8 millioner produkter fra våre kunder, og vi er selvfølgelig best tjent med at dette fungerer så godt som mulig. I dette tilfellet skyldtes det en feil med produktfilen fra PS hvor feilen lå hos PS. Vi forsøker å alltid å løse dette så raskt vi kan. Det er ikke korrekt at Kelkoo har utelatt dette produktet fordi vi ønsker bedre betalt. Alle våre kunder får samme behandling uansett vilkår.

PS bestrider derimot dette og har vist frem kommunikasjon de har hatt med Kelkoo ved oppdatering av sine produkter denne dagen. Her er det spesifike produktet tatt med i oppdateringen, og ifølge PS er listene over priser er utført på samme måte som alle andre dager.


Villedende markedsføring
Aaland får full støtte i dette fra Forbrukerrådet. De anbefaler alle å sjekke priser nøye. De mener dessuten eksemplene over kan være brudd på markedsføringsloven.

- Disse eksemplene tyder på villedende markedsføring. I markedsføringsloven står det klart at du ikke skal villede forbrukerne med falske priser. Det er ugreit å tiltrekke seg kunder på denne måten, påpeker rådgiver hos Forbrukerrådet Hans Marius Graasvold.

Han er også skeptisk til at Kelkoo tar seg betalt for plassering av visse butikker og produkter.

- Dette er en indirekte form for markedsføring og forbrukerne risikerer da å ikke få et fullt prisbilde gjennom slike tjenester, forklarer han.


Du kan klage
Du har din fulle rett til å klage når prisene som opplyses er feil. I tilfellet med Pixmania som viser frem gode, men falske tilbudspriser, så tar forbrukertelefonen gjerne imot din klage.

- Jeg vil anbefale folk å ta kontakt med Forbrukerombudet og også ta kontakt med forbrukertelefonen for å få registrert sin klage, sier Graasvold.



Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen