Stadig flere spillprodusenter velger vekk lootbokser i spillene sine.
Stadig flere spillprodusenter velger vekk lootbokser i spillene sine. (Foto: Skjermdump, Blizzard)

Stadig flere spillutviklere faser ut loot-bokser i 2018

Men vi blir ikke helt kvitt dem, sier spilleksperten Audun Rodem.

I 2017 kokte det over for kritikken mot spill som tok for betalt for såkalte loot-boxes. Dette er forundringspakker som kan gir spillerne tilfeldige belønninger i spillet, og har blitt en stadig vanligere, og upopulær måte, å sanke inn penger fra spillere.

Spesielt fikk EA føle på aggresjonen til brukerne da de lanserte Star Wars: Battlefront II, som tilbød viktige oppgraderinger i spillet via loot-bokser. 

Star Wars Battlefront II fikk kritikk for å gjemme viktig spillinnhold i loot-bokser, slik at man enten måtte spille ekstremt mye, eller bare dyrt, for å få mest ut av spillet. Foto: EA

Men nå kan det virke som de irriterende «loot-boksene» kan være i ferd med å bli en saga blott. Forbes mener 2018 blir året hvor vi ser at denne måten å betale seg til suksess forsvinner.

Flere storspill dropper loot-bokser

Krystaller, valutaen i Star Wars Battlefront II, er ikke billig. Foto: EA

Etter en turbulent tid hvor mange la disse loot-boksene for hat, er det nå en tydelig trend på gang hvor allerede eksisterende spill snur seg rundt for å fjerne dem. Samtidig lover flere kommende spill at de ikke skal gjemme spillinnhold i loot-bokser, og bruker det til og med som spesifikke salgsargument overfor forbrukerne. 

2018 kan bli året hvor spillbransjen legger på bremsen og endrer sin forretningsidé etter at brukerne har sagt klart og tydelig fra at disse boksene ikke er velkomne. 

Forbes peker på flere endringer den siste tiden som viser at dette er i ferd med å skje:

  • Battlefront 2 stoppet sine mikrotransaksjoner etter å først ha prøvd seg med å redusere prisen på transaksjonene. Nå vil en ny oppdatering endre spillet slik at disse loot-boksene blir tatt helt vekk. 
  • Shadow of War vil fjerne sine loot-bokser, og har beklaget hvordan de laget ubalanse i spillet. 
  • Flere av de største spillene så langt i 2018, Far Cry 5 og Monster Hunter World, har fortsatt mikrotransaksjoner, men ikke noen loot-bokser. 
  • Både God of War og Spider-Man, to kommende storspill, skryter av at de ikke vil ha noen loot-bokser i spillet sitt. 
  • En av gigantene, Fortnite, har et mikrotransaksjonssystem som er fri for loot-bokser. Selv om en versjon av spillet ble lansert med loot-bokser i starten. 
  • Destiny 2 har endret systemet sitt etter mye klager rundt Bright Engrams.
  • Spillene Hearthstone og Overwatch har dramatisk økt sjansen for å få gode fordeler i spillet, slik at flere kunne få tilgang til det beste forutsetningene i spillene. Hearthstone er imidlertid det spillet i listen her som fortsatt driver med loot-bokses (forkledd som kortpakker), og tar betalt for dem
I Overwatch kan du kjøpe loot-bokser, men de inneholder bare kosmetiske endringer som ikke påvirker spillet. Foto: Blizzard

– Jeg tror ikke loot-bokser kommer til å dø helt ut

Audun Rodem, redaksjonssjef i Gamer.no, tror flere og flere spillutviklere vil fase ut loot-bokser i tiden som kommer.

Audun Rodem, redaksjonssjef i vårt tidligere søsternettsted Gamer.no, tror også vi vil se færre spill med loot-bokser i tiden som kommer: 

– Vi kommer til å se en endring utover året. Jeg tror ikke loot-bokser kommer til å dø helt ut, men jeg tror den typen som ble sterkt kritisert i fjor – der innholdet man får påvirker mekanikkene i spillet – tones betydelig ned. Hovedsakelig er det nok trusselen om innblanding fra myndigheter som har gitt spillprodusentene kalde føtter, men jeg tror at tilbakemeldingen fra spillerne virket litt inn også. Selv om den mest hardbarkede kjernen med spillere ofte kritiserer spillprodusentene for å fokusere på profitt, er det sjelden det får følger, men denne gangen ble tilbakemeldingen for kraftig til å ignorere, forteller Rodem. 

Han mener imidlertid at Forbes tar det litt langt i analysen sin: 

– Forbes' analyse har noen svakheter, slik som at spill som God of War og Spider-Man neppe hadde planer om å implementere lootbokser på noe som helst tidspunkt. De fleste Sony-publiserte spill av denne typen har i stor grad unngått fenomenet, også i fjor da trenden herjet som verst. Samtidig peker de på eksempler som Shadow of War og Battlefront 2 som tydelig har blitt påvirket av responsen etter lansering, og som har tatt grep for å vaske hendene sine nå.

Vil spill bli dyrere hvis spillutviklerne fjerner en såpass stor inntektsstrøm som loot-bokser?

– Det er et spennende spørsmål. Spillprisene har faktisk stått rimelig stille de siste 20 årene, til tross for større budsjetter. Jeg tror likevel ikke vi ser en prisøkning, men et fremtidig fokus på den typen modeller som Fortnite Battle Royale, League of Legends og andre har lykkes med det siste tiåret: gi spillet gratis, men ta betalt for kosmetiske gjenstander og nytt innhold i spillet, enten ved å betale for et sesongpass eller mikrotransaksjoner. Loot-bokser kommer mest sannsynlig til å eksistere videre, men i en litt mildere variant, avslutter Rodem. 

 

Hva synes du om loot-bokser? Tror du spillbransjen vil fortsette å benytte seg av dem, og i så fall i hvilket omfang? Gi lyd fra deg i kommentarfeltet nedenfor!

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telipol Fri 6GB


Jeg bruker mye data:

Telipol Fri 12GB


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen