Kommentar

– Jobber i oppoverbakke

Vår kommentator tror Telenor, TeliaSonera og Tele2 vil slite med å få innpass med ny betalingsløsning.

Telenor, TeliaSonera (tidl NetCom) og Tele2 gikk i dag ut og lanserte sitt nye samarbeid om felles mobil lommebok. Jeg tror de vil slite markant i motbakke med den nye tjenesten. La meg først se på hvordan tjenesten sannsynlig vil fungere for deretter å begrunne påstanden.

Teleoperatørene satser på svensk løsning

De tre teleoperatørene sier selv at samarbeidet er basert på WyWallet-løsnigen i Sverige. Det vil blant annet si:

  • For å betale, må du ha en konto.
  • Registrering skjer på web eller ved å laste ned en app.
  • For å motta penger må man sannsynligvis være medlem (har ikke fått bekreftet eller avkreftet dette. Noen som vet?).
  • Kost ligger på 1 krone per sms eller 3 kroner for overføring til bankkonto.
  • Det har vært mange forsøk på mobilbetaling de siste årene. Ingen har slått gjennom skikkelig bortsett fra teleoperatørene sine overtaksterte SMS. Kostnaden ved gammel SMS-betaling er i dag for stor sett i forhold til dagens behov til at ordningen kan videreføres. Så hva skal til for å lykkes med mobilbetaling i dag?

Faktorer for suksess med mobilbetaling

Det er visse faktorer jeg tror man ikke kommer utenom dersom man skal lykkes med mobil betaling.

1. Alle må kunne betale
Jeg tror ikke kjøpmenn vil tilby mange betalingsmetoder for å få med alle. Det er for stor barriere med tanke på opplæring og implementering med mange metoder. De har i dag både kort og kontant som alle kan bruke uavhengig hva slags bank man er i. Kontant er ok så lenge valuten er norsk.

Dersom betaling skal gå via teleoperatørene, tror jeg det vil være gjennom en tjeneste som er uavhengig av hvilken teleoperatør du har. Alle har mulighet til å bruke samme terminal uavhengig om man er kunde hos Telenor, Chess eller Ventelo.

2. Øyeblikkelig betaling uten registrering
Brukerne i dag er noen bortskjemte jævler. Som regel signerer man seg ikke opp for en tjeneste før man må. Helst skal man kunne bruke tjenesten uten å registere seg på nytt med diverse info. Det har vært det store aberet med alle wallet-løsinger som har blitt lansert. Brukerregistrering er en gedigen terskel.

For at mobilbetaling skal fungere, tror jeg den første betalingen må kunne skje øyeblikkelig uten registrering.

3. Alle kan motta
Det høres kanskje opplagt ut, men alle må kunne motta penger. Dersom jeg vil kjøpe noe eller overføre penger, forventer jeg å kunne gjøre det til alle. Har du noen gang vært borti noen voksne som ikke har en bankkonto? Neppe. Alle må kunne motta penger fra tjenesten.

Telenor, TeliaSonera og Tele2 med mye arbeid foran seg

Så hvordan stiller det nye samarbeidet seg i forhold til faktorene for suksess?

1. Kan alle betale?
Det er et gedigent marked med kjøpmenn, mindre butikker og andre små aktører som ønsker å ta i mot betaling. De har ikke råd, tid eller kapasitet til å ha flere betalingsterminaler. Startups som for eksempel Square og iZettle har forstått det og tilbyr løsningen i sitt marked mynta på at mindre aktører kan ta i mot betaling fra alle.

En aktør som skal kapre mobilbetaling må sørge for at deres løsning kan bli den eneste løsningen som brukes. Det nye samarbeidet er ettertrykkelig mellom tre parter. Det utelukker en rekke aktører inkludert større aktører som TDC og Ventelo. Slik det kan virke per i dag vil dermed kun kunder av de tre samarbeidspartene kunne betale med tjenesten. Det mener jeg er en gedigen årsak til at det ikke vil lykkes. Telenor er i beste fall glemske om de ikke husker forsøkene de hadde med DnB for noen år siden og klarer å innse at alle må med.

Sannsynligvis forventer Telenor, Teliasonera og Tele2 at de andre operatørene kaster seg på etterhvert i frykt for å bli utelatt fra et viktig samarbeid. Og siden vi har en mobilpenetrasjon på over 100 %, vil operatørene samlet nå tilnærmet alle. Men det forutsetter at alle operatørene samler seg. Det vil overraske meg om de ikke gjør det.

2. Betaling kun med registrering
Den svenske WyWallet-løsningen som er inspirasjonen til samarbeidet er bygget på en registrering. Det har jeg store problemer med å forstå årsaken til. Som kunde hos en mobiloperatør har jeg et eksisterende kundeforhold. Mobilen min har jeg ansvar for helt til jeg melder den tapt. Så hvorfor må jeg registrere meg på nytt?

Vel.. det er sikkert masse fine sikkerhetsårsaker og fine ting å få ut av registreringen. Men for brukeropplevelsen oppleves det meningsløst å opprette en ny bruker hos noen jeg alt er kunde hos. En slik registrering vil gjøre at mange, meg inkludert, heller velger å fortsette å bruke kortet i steden for mobilen.

3. Alle kan motta
Hva skjer om jeg overfører penger til en kompis som er kunde hos Ventelo og ikke har registert seg på den norske WyWallet? Får jeg feilmelding? Må han registerere seg for å motta? Blir pengene borte i det digitale intet?

Det er ikke noe entydig svar å lese ut fra den informasjonen som har kommet ut. Jeg tolker det slik at man må være kunde hos riktig operatør og registrert på tjenesten for både å sende og motta. Det gjør at jeg heller velger vanlig bankoverføring for å sende penger til kompisen min.

Slik jeg ser det har Telenor, TeliaSonera og Tele2 langt på vei løst de tre utfordringene og har en gedigen oppoverbakke foran seg for å kapre mobilbetalingsmarkedet. De presses fra bankene, kredittkortselskapene og startups som også vil bli den ledende aktøreren innen mobilbetaling. I denne verdenen har Telenor, TeliaSonera og Tele2 ikke noe annet valg enn å samarbeide for at transaksjoner skal gå via deres nettverk. Alene har de ingen sjanse.

Jeg er spent på fortsettelsen og hvordan operatørene løser de tre suksesskriteriene. Jeg blir positivt overrasket dersom de lykkes.

Denne kommentaren er også publisert på bloggen Mobilmarkedsforing.no.

Les også: Etablerer felles selskap for mobilbetaling

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen