(Bilde: Morten Holm / Scanpix)

Om denne planen lykkes, kan signalfeilen nesten forsvinne

Teknologien fra 50-tallet skal byttes ut om kort tid.

Kan norsk jernbane fikses?

Det er mange følelser om det norske tognettet, spesielt når «signalfeilen» inntreffer og kundene raser.

Men hva er det egentlig som leder til at jernbanen har hatt nesten 1000 signalfeil hittil i år? Hvorfor er det som det er? Hvorfor er det ikke fikset?

Forklaringen på spørsmålene er langt mer kompleks enn det du tror. Via en serie artikler skal vi sette lys på og forklare akkurat hvorfor jernbanenettet har problemer med signalfeil, hvordan det har skjedd og hva som ligger i fremtiden.

Oslo/Tek.no: Den norske jernbanen opplever et tusentalls signalfeil årlig(Ekstra), og majoriteten av dem skyldes lite vedlikeholdt utstyr og utdatert teknologi. Men i det skjulte jobber Jernbaneverket, togselskapene og Samferdselsdepartementet med å bytte ut majoriteten av signalanleggene langs det 4200 kilometer lange jernbanenettet.

For første gang siden 1950 skal jernbanens signalanlegg få en total teknologisk utskiftning – den norske jernbanen skal bli digital.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (6)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen