– Jeg måtte putte mobilen i kjøleskapet fordi den ble så varm
(Foto: Torstein Norum Bugge, /Tek.no / privat)

– Jeg måtte putte mobilen i kjøleskapet fordi den ble så varm

Mange har hatt problemer med den nye Samsung-oppdateringen.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

– Jeg satte i gang oppdateringen på kvelden, men den ble aldri ferdig. Den bare sto på oppdateringsvinduet mens lyset pulserte. Det gikk ikke an å skru av mobilen, og til slutt måtte jeg putte den i kjøleskapet fordi den ble så varm, forteller Mariann Rønneberg til Tek.no. 

Mariann Rønnebergs Samsung Galaxy S8 sluttet å fungere etter den nye oppdateringen. Foto: Privat

Hun er en av mange norske Galaxy S8-eiere som lastet ned den nye Android 8-oppdateringen som Samsung sendte ut mandag kveld. Oppdateringen var tilgjengelig i et par dager, før den plutselig ble trukket tilbake av selskapet.

Mange rapporter om feil

På torsdag fikk vi bekreftet av Samsung at oppdateringen hadde blitt rullet ut ved en feil.

Samsung har nektet å fortelle hvorfor oppdateringen ble trukket tilbake, men sier at de som har blitt rammet av feil kan kontakte servicetelefonen deres.

Basert på responsen vi har fått fra leserne våre har oppdateringen ført til en rekke forskjellige problemer. Flere har rapportert om tregheter og småfeil, mens noen få har hatt samme problem som Rønneberg, hvor oppdateringen gjorde hele mobilen ubrukelig. 

Null respons fra Samsung Norge

Samsung Galaxy S8 er blant de aller mest populære mobilene i Norge. Bilde: Finn Jarle Kvalheim / Tek.no

Rønneberg forsøkte å kontakte servicetelefonen til Samsung så fort hun oppdaget feilen, men der var det ikke mye hjelp å få. Kontoret var stengt for dagen, og hun endte opp med å chatte live med support i Australia i stedet, siden de var åpne. Dagen etter tok hun kontakt med Samsung Norge igjen: 

– De sendte meg en e-post med link til et gjenopprettingsprogram som jeg skulle laste ned. Dette kunne jeg ikke bruke, ettersom mobilen min ikke lot meg gå inn på noen menyer, forklarer Rønneberg. 

Da ringte hun til Samsung nok en gang, og fikk beskjed om at mobilen måtte på service. Hun ble satt over til Conmodo, en av Samsungs sertifiserte verksteder i Norge. Men siden de bare befinner seg i Bergen, Oslo og Trondheim, og ikke i Nord-Norge, er hun nødt til å sende den inn. 

– Jeg dro også innom Power i Sandnessjøen for å få dem til å se på mobilen. Det var ikke noe de kunne gjøre. Den må sendes inn på service.

– Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg skal snart reise på ferie, og mobilen min har blitt helt ubrukelig. Hvis Samsung vet at det er oppdateringen deres som har gjort dette synes jeg at de burde gi meg en ny mobil som fungerer, men de nekter å innrømme at det er oppdateringen som har skylden. Det synes jeg er bemerkelsesverdig, sier Rønneberg.

Vi har forsøkt å få kontakt med Samsung Norge flere ganger via deres PR-byrå i Norge, men blir bare henvist til deres tidligere kommentar.

Kan muligens fikses via en PC-app

I mangel på svar fra Samsung Norge, tok vi kontakt direkte med Samsungs servicetelefon. Der kom vi relativt raskt igjennom telefonkøen for å høre hva de anbefalte brukere å gjøre hvis mobilen hadde låst seg. 

Der fikk vi høre samme historie Rønneberg hadde vært innom. Altså laste ned et PC-program som heter Smart Switch, koble til mobilen og gjenopprette den. Appen skal i teorien kunne enten sette mobilen i Recovery Mode, eller stille den tilbake til fabrikkinnstillinger. Fungerer ingen av delene, slik det var i Rønnebergs tilfelle, oppfordret Samsung å sende mobilen til reparasjon. 

Slik har oppdateringen vært for Tek-leserne

  Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Vi har fått inn en rekke e-poster, kommentarer og meldinger fra leserne våre som har oppdatert Samsung-mobilene sine. Noen har opplevd kritiske feil som Mariann Rønneberg, mens andre har opplevd at mobilen ble raskere og bedre (slik en oppdatering bør være).

– Min telefon gikk i «stein» og er fremdeles helt ute av drift, mange dager etter oppdateringen, skriver én av leserne til oss. 

– Min telefon døde under oppdatering. Det verste jeg har vært borti!, skriver en annen leser. 

En tredje leser skriver at mobilen hengte seg under optimalisering av apper, og bare ble stående. Først etter å ha resatt mobilen til fabrikkinnstillinger fungerte mobilen som den skulle. Da fungerte den forøvrig raskere enn før, og føltes generelt bedre ut, ifølge leseren. 

Det er også noen av leserne våre som har hatt en positiv opplevelse med den nye oppdateringen: 

– Jeg har ikke hatt noen problemer, opplever mobilen som raskere og batteritiden er vesentlig forbedret.

– Fikk Oreo på min. Fungerer fint. Har vært 1 app-krasj, men ikke noe utover det. Går glatt som smør.

Mange ser ut til å ha truffet et sted i midten, ved å få noen småfeil og problemer eller kanskje noen tregheter, men ikke noe kritisk. Det ser imidlertid ut som Samsung Norge gjorde lurt i å trekke oppdateringen. Vi følger saken og gir dere beskjed når det er trygt å oppgradere Galaxy S8-telefonene. 

Lastet du ned oppdateringen? Hvordan har din opplevelse vært? Kommenter gjerne i kommentarfeltet nedenfor.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen