Japansk nettfenomen til norsk TV

Japan har fått mye fokus på diverse nettsider. Lenge var det få i Norge som visste hva som gikk på japanske skjermer, men med Youtube åpnet det seg en bunnløs portal med underholdning.

Nå skal et av de sære fenomenene importeres til Norge.

Sær underholdning
Japansk underholdning har en enkel oppskrift. Finn frem en gruppe berømte personer, spe på med vakre lettkledde damer og la de utføre oppgaver. Så langt er oppskriften lik norske underholdningsshow, men der stopper den også opp.

Det finnes nemlig ikke grenser for hva showene i Japan kan inneholde. Her blandes det smerte, skrekk og sær sær humor. Dette ble raskt oppdaget av nettbrukere som fant videoene på Youtube og sendte de videre til venner og bekjente. Det har også blitt opprettet nettsider, slik som japanprobe.com og tvinjapan.com, som har spesialisert seg på å legge videoer fra japansk TV ut på nett.

Importeres til Norge
Dette har ikke gått TV-bransjen over hodet. Nå ønsker de ifølge Aftenposten å importere showene til norske kanaler. Selskapet Rubicon TV har i første omgang sikret seg rettighetene til showet "Hole in the wall", eller "Human Tetris" som videoene først ble kjent som på nett.

I dette programmet skal deltakerne stille seg på kanten av et svømmebasseng. Mot deltakerne blir det så sendt en diger isoporvegg med en utklippet form. Denne formen må deltakerne etterligne for å slippe å bli dyttet ut i vannet.

Her kan du selv se et eksempel:

Artikkelen fortsettere etter video.

- Har flere interesserte
Rubicon TV tror selv programmet vil få stor interesse i Norge.

- Jeg lo i alle fall veldig første gang jeg så det, kanskje over hvor dumt det kan virke. Men vi har i alle fall merket stor interesse fra de norske kanalene, jeg kunne ha skrevet kontrakt med samtlige norske i går hvis jeg adde ønsket det, sier administrerende direktør i Rubicon TV, Lars Hognestad, ifølge Aftenposten.

Det er likevel et spørsmål om norske TV-tittere vil vise like stor entusiasme når showene sendes via TV. Det er helt klart noe annet å se videoer på med uforståelig japansk tale, enn nordmenn som dummer seg ut.

Internett har åpnet for Japan
Kenneth Stien har gjort sitt for å bringe japansk populærkultur til Norges befolkning. Via sin butikk Neo Tokyo selger han både japanske tegneserier, filmer, figurer og bøker.

Han mener Internett har medført at mange har åpnet øynene for japansk kultur.

- Internett har helt klart hatt en enorm påvirkning for spredningen av japansk kutur. Tidligere hadde mange bilde av japan som et land bestående av samuraier. Når du nå kan laste ned japanske tegneserier og se filmer via nett endrer dette bildet seg, forklarer han til Teknofil.


Kenneth Stien sprer japansk populærkultur til nordmenn via sin butikk Neo Tokyo.

Selv tror han japanske TV-show vil kunne gjøre suksess også her, men det spørs likevel om det vil bli like stort.

- I Japan er det en lang tradisjon med slike show og konkurranser og ofte krever det meget god fysikk for å vinne. I de japanske showene kan hvem som helst delta, men stort sett er det atleter som står igjen som vinnere, forklarer Stien.

Som et eksempel på et populært show i Japan trekker han frem "Sasuke". Dette er et show hvor utøverne må forsere svært vanskelige hindringer. Ikke overraskende er det profesjonelle atleter som pleier stå igjen som vinnere ifølge Stien.

Artikkelen fortsettere etter video.


Denne typen show kan være lett gjenkjennelige for et norsk publikum, men japansk TV er bedre kjent for sine sære ideer som mange nok mener går over kanten. Som for eksempel denne typen skjult kamera:

Artikkelen fortsettere etter video.


Eller for eksempel show hvor utøverne må legge seg ned i glohett vann for å få en kvinne til å hoppe opp og ned i stolen hun sitter på.

Stressventil eller grensesprengende?
Mange mener denne typen show blir populære fordi de veier opp for presset japanerne utsettes for arbeidsmessig. Etter 14 timers arbeidsdager kan det være greit å ha en utblåsning med sære TV-show.

Stien mener på sin side at effektivitetspresset ikke er noen god forklaring på fenomenet med sære TV-show. Han mener produsentene er mer opptatt av å presse grensene.

- Ideene til disse showene blir i stor grad hentet fra spillverdenen. Formålet er å se hva som er mulig å utføre. Idéskaperne vil gjerne se om ting som er gjennomført i spillverdenen også kan gjennomføres i det virkelige liv, forklarer han.

Uansett årsak, så har denne tradisjonen maktet å plassere japanske TV-show sentralt på kartet over nettrender. Om det dukker opp en ny idè på TV i Japan har det nesten garantert spredd seg på nett i løpet av den neste. Og nå kommer det altså også til norske skjermer.

Spennende å se norsk resultat
Stien er selv spent på å se det norske resultatet.

- En ting er å gjennomføre en liten lek som "Hole in the wall". Spørsmålet er om norske produsenter makter å gjøre det like stort og gjennomført som i Japan. Ikke minst er det viktig å huske på at deltakerne ofte i disse showene har som jobb å virke skremte og vise smerte. Det glohete vannet de utsettes for er ikke nødvendigvis like hett som de later som. Det er en del av reglene for showene, påpeker han.

Personlig gleder vi oss stort til at konseptet blir tatt videre. Det finnes grenser for hvor moro det blir å se Atle Antonsen gå gjennom et hull i veggen. Det må nok litt mer enn dette til for at det skal ta fullstendig av.

Derimot vil kanskje showet "Silent Library" kunne treffe lattermuskelen selv med norske deltakere
:

Teknofil.no tar ikke ansvar for innhold på eksterne lenker.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen