Jaguar E-Type

Jaguar rister nytt liv i gammel klassiker (Bilde: Jaguar )

Jaguar-klassikeren blir elektrisk

Jaguar viste frem tre forskjellige elbiler i London.

60-tallets Jaguar E-type, bilen Enzo Ferrari kalte verdens vakreste bil, relanseres nå i elektrisk utgave. Modellen får navnet Jaguar E-type Zero, melder The Verge.

Den nye elbilen ble vist frem under Jaguars Tech Fest i London, hvor de viste frem flere av deres elbil-satsninger.

Jaguar er tydelig på at de vil beholde den ny versjonen så tro til originalen som mulig. Modellen som ble vist frem i London skal ha vært en av de gamle klassiske Roadsterne fra 1968, men med helt ny innmat.

Noen endringer 

Fra utsiden har Jaguar behold det klassiske utseende, og det er først når du gløtter inn i bilen at du ser endringer. Bilen har fått oppdatert instrumentpanelet, hvor de analoge viserne er skiftet ut med en moderne skjerm. 

Likevel er grafikken som kommer opp av det klassiske slaget, som poengterer at Jaguar vil holde den klassiske stilen så godt det lar seg gjøre. 

0 - 100 km/t på 5,5 sekunder 

Slik ser dashen ut i elektriske versjonen
Slik ser dashen ut i elektriske versjonen Foto: Jaguar

Den nærmest legendariske bensinmotoren fra denne tidsperioden er nå byttet ut med en elektrisk motor i stedet. Effekten er oppgitt til maksimalt 220 kW, som tilsvarer omtrent 295 hestekrefter. 

Det skal være krefter nok til at den nye Zero-utgaven gjør unna 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder. Til sammenligning gjorde E-type Roadster fra 1968 unna den samme manøveren på rundt 7,2 sekunder – som på den tiden var virkelig heftig.

Den nye elmotoren er dessuten plassert på samme sted som den originale seks-sylindrede bensinmotoren. Det betyr at kjøreegenskapene trolig er nogenlunde like.

Holder opp mot 270 km

Bensinmotoren er byttet ut med en elektrisk-variant
Bensinmotoren er byttet ut med en elektrisk-variant Foto: Jaguar

Batteriet har en kapasitet på 40 kWh. Det betyr at du ikke nødvendigvis trenger å ha rekkevidde-angst når du er ute å kjører den flotte klassikeren, selv om det er langt unna Teslas heftigste 100 kWh-batterier.

Selskapet selv sier at batteriet skal gi deg «real world» 270 kilometer, men nøyaktig hvilken standard dette er basert på kommer ikke frem.

Avhengig av strømkilden du bruker, vil det ta mellom seks og syv timer å lade bilen når du har den hjemme.

Dette er etter alt å dømme en prototype, men samtidig er det ikke avist at den eventuelt kan komme i handelen. Priser og tilgjengelighet er derfor helt i det blå.  

Viste også fremtiden 

Future-type er Jaguars nyeste konsept
Future-type er Jaguars nyeste konsept Foto: Jaguar

Sammen med en fornyet klassiker viste selskapet også frem hva de ser for seg i fremtiden, med konsept-modellen som har fått navnet Future-type. Visjonen bygger på hvordan Jaguar tror vi bruker bilen i 2040. 

På menyen står blant annet selv-kjøring. Likevel tror selskapet vi fortsatt ønsker muligheten til å ta over kjøringen manuelt.

Noe av det mest spesielle med konseptet er et avansert ratt. Denne kan bli nøkkelen til bilen, og som samtidig holder styr på alle personlige preferanser og innstillinger. Jaguar tror nemlig det fort kan bli slik at du ikke eier bilen, men kun rattet. I tillegg skal rattet lære deg å kjente etter som du bruker bilen. 

Dette rattet er en viktig del av jaguars fremtidsvisjoner.
Dette rattet er en viktig del av jaguars fremtidsvisjoner. Foto: Jaguar

Og på den måten er en del av et delings-system der du bruker rattet som kilde for å personifisere kjøretøyet du velger. Altså kan det stå mange Future-type rundt om, og du tar den som er ledig. 

Videoen viser samtidig en bil som er proppet med hologram-lignende skjermer. Disse kan du bruke til alt fra å bestille pizza til å unnagjøre arbeidsdagen – mens bilen kjører dit du skal. 

I-Pace 

Jaguar viste frem sin helelektriske lekkerbisken I-Pace i Norge i juni, og 650 nordmenn skulle allerede da ha bestilt bilen, som ligger an til levering i andre halvår 2018. Modellen var den tredje bilen som figurerte på Tech Fest i London. 

Og spesifikasjonene gjør definitivt at Jaguar plasserer seg i direkte konkurranse med Tesla, selv om de kommer litt senere til markedet med en elektrisk luksusbil. 

Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn.
Jaguar viste først frem sin konseptmodell i-Pace i Los Angeles i november. Den er allerede reservert av 650 nordmenn.Foto: Lucy Nicholson/AP/NTB scanpix

Hør bare på dette: 

  • 90 kWh batteri som skal gi en anslått EPA-rekkevidde på 352 kilometer og 500 kilometer etter NEDC-standarden. 
  • 400 hestekrefter fordelt på to elektriske motorer og et umiddelbart dreiemoment på 700 Nm
  • 0-100 km/t på cirka fire sekunder.
  • Firhjulstrekk.

Foreløpig er I-Pace bare på konseptstadiet, men Jaguar har varslet at bilen vil få display i frontruta, panoramatak og svært god aerodynamikk. Interiørbildene av konseptet viser også spenstig bruk av tekstiler, ekstremt sporty linjer og god plass. 

Prismessig er det lite annet å si enn at dette nok blir en bil i den høyere enden av segmentet. Jaguar har meldt at de «antar» at I-Pace blir priset 10-15 prosent høyere enn en F-Pace med tilsvarende motoreffekt og utstyr.

Det betyr nok at vi fort snakker nærmere en million kroner for en brukbart utstyrt utgave, muligens noe mindre om de ikke har tatt høyde for at elbiler foreløpig har svært gunstige betingelser i Norge.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen